Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-S1-7EE]
semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-S1-7EE] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 48 |
Limit miejsc: | 50 |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman |
Strona domowa grupy: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Literatura: |
Baczała K.: Zieloną ścieżką… Edukacja ekologiczna. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa 1996. Cichy D. (red.): Edukacja środowiskowa. Agenda 21-realizacja zadań edukacyjnych. Warszawa 1997, IBE. Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L. (red.): Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego. Kraków 2000. Dziewański J. (red.): Encyklopedyczny słownik sozologiczny. Kraków 1993. Frątczakowie E.,J.: Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz 1996. Gromkowska-Melosik A.: Pedagogika ekologiczna. W: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T. 1, Warszawa 2009. Kulik R.: Jak kształtować postawy proekologiczne. Trening grupowy w edukacji ekologicznej. Katowice 2001. Łabno G.: Ekologia. Słownik encyklopedyczny. Wrocław 2006. Parlak M.: Środowisko jako źródło wiedzy i aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym. W: „Nauczanie Początkowe” 2006 nr 4. Parlak M, Zyzik E.: Formy kontaktów uczniów klas początkowych z otaczającym środowiskiem W: „Nauczanie Początkowe” 2006 nr 4. Piątek Z.: Ekofilozofia. Kraków 2008. Pieczyńska E.: Wybrane zagadnienia z ekologii: materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa 1980. Różańska A.: The comentence of a teacher in the situation of forming the ecological consciousness of a preschool and primary school child. In: Burkovicova R. (ed.): Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Ostrava 2010, Ostravská univerzita. Różańska A.: Rodzina i kształtowanie wartości ekologicznych małego dziecka. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Minczanowska (red.): Edukacja małego dziecka. Przemiany rodziny i jej funkcji. T. VII. Cieszyn – Kraków 2015, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Różańska A.: Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Cieszyn – Kraków 2017, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, s. 79-88. Sobczyk W.: Edukacja ekologiczna i prozdrowotna. Kraków 2000. Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2007. Stasica M.: 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w kl. I-III. Przyroda. Kraków 2000. Umiński T.: Ekologia, środowisko, przyroda. Warszawa 1995. Zioło I.: Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej. Kraków 2005. |
Zakres tematów: |
Ekologia i podstawowe pojęcia ekologiczne. Świadomość ekologiczna – istota i znaczenie w edukacji. Mechanizm powstawania postawy ekologicznej i świadomości ekologicznej w procesie edukacji ekologicznej. Komponenty postawy ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. Światowa koncepcja edukacji ekologicznej społeczeństwa. Agenda 21. Cele, założenia i charakter edukacji ekologicznej. Kształcenie dla ekorozwoju. Sposoby rozumienia i ochrony bioróżnorodności. Uniwersalistyczna etyka czci dla życia i etos nadobowiązkowy Alberta Schweitzera. Znaczenie organizacji i ruchów ekologicznych w praktyce edukacji ekologicznej. Organizacja procesu dydaktycznego i pracy pedagoga w edukacji ekologicznej. Wychowanie do ekowartości. Etyczne wyznaczniki edukacji ekologicznej. Miejsce edukacji ekologicznej w nauczaniu zintegrowanym. Rola refleksji i refleksyjności w edukacji ekologicznej. Kompetencje pedagogiczne nauczycieli edukacji ekologicznej – kompetencje nauczyciela w kontekście kształtowania świadomości ekologicznej dzieci. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny i konwencjonalny wspomagany prezentacją multimedialną |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną; test - sprawdzenie wiadomości, umiejętności i kompetencji ekologicznych, zgodnych z treściami wykładowymi i uzupełnionych poprzez kwerendę. |
Uwagi: |
dr G. Piechaczek-Ogierman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.