Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-S1-7EE] semestr letni 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja ekologiczna [12-PE-WIP-S1-7EE]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 12:20 - 13:05
sala 109
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 48
Limit miejsc: 50
Prowadzący: Gabriela Piechaczek-Ogierman
Strona domowa grupy: http://www.weinoe.us.edu.pl
Literatura:

Baczała K.: Zieloną ścieżką… Edukacja ekologiczna. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa 1996.

Cichy D. (red.): Edukacja środowiskowa. Agenda 21-realizacja zadań edukacyjnych. Warszawa 1997, IBE.

Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L. (red.): Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego. Kraków 2000.

Dziewański J. (red.): Encyklopedyczny słownik sozologiczny. Kraków 1993.

Frątczakowie E.,J.: Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Bydgoszcz 1996.

Gromkowska-Melosik A.: Pedagogika ekologiczna. W: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T. 1, Warszawa 2009.

Kulik R.: Jak kształtować postawy proekologiczne. Trening grupowy w edukacji ekologicznej. Katowice 2001.

Łabno G.: Ekologia. Słownik encyklopedyczny. Wrocław 2006.

Parlak M.: Środowisko jako źródło wiedzy i aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym. W: „Nauczanie Początkowe” 2006 nr 4.

Parlak M, Zyzik E.: Formy kontaktów uczniów klas początkowych z otaczającym środowiskiem W: „Nauczanie Początkowe” 2006 nr 4.

Piątek Z.: Ekofilozofia. Kraków 2008.

Pieczyńska E.: Wybrane zagadnienia z ekologii: materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa 1980.

Różańska A.: The comentence of a teacher in the situation of forming the ecological consciousness of a preschool and primary school child. In: Burkovicova R. (ed.): Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Ostrava 2010, Ostravská univerzita.

Różańska A.: Rodzina i kształtowanie wartości ekologicznych małego dziecka. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Minczanowska (red.): Edukacja małego dziecka. Przemiany rodziny i jej funkcji. T. VII. Cieszyn – Kraków 2015, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Różańska A.: Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Cieszyn – Kraków 2017, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, s. 79-88.

Sobczyk W.: Edukacja ekologiczna i prozdrowotna. Kraków 2000.

Symonides E.: Ochrona przyrody. Warszawa 2007.

Stasica M.: 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w kl. I-III. Przyroda. Kraków 2000.

Umiński T.: Ekologia, środowisko, przyroda. Warszawa 1995.

Zioło I.: Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej. Kraków 2005.

Zakres tematów:

Ekologia i podstawowe pojęcia ekologiczne.

Świadomość ekologiczna – istota i znaczenie w edukacji.

Mechanizm powstawania postawy ekologicznej i świadomości ekologicznej w procesie edukacji ekologicznej. Komponenty postawy ekologicznej.

Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej.

Światowa koncepcja edukacji ekologicznej społeczeństwa. Agenda 21.

Cele, założenia i charakter edukacji ekologicznej.

Kształcenie dla ekorozwoju. Sposoby rozumienia i ochrony bioróżnorodności.

Uniwersalistyczna etyka czci dla życia i etos nadobowiązkowy Alberta Schweitzera.

Znaczenie organizacji i ruchów ekologicznych w praktyce edukacji ekologicznej.

Organizacja procesu dydaktycznego i pracy pedagoga w edukacji ekologicznej.

Wychowanie do ekowartości. Etyczne wyznaczniki edukacji ekologicznej.

Miejsce edukacji ekologicznej w nauczaniu zintegrowanym.

Rola refleksji i refleksyjności w edukacji ekologicznej.

Kompetencje pedagogiczne nauczycieli edukacji ekologicznej – kompetencje nauczyciela w kontekście kształtowania świadomości ekologicznej dzieci.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny i konwencjonalny wspomagany prezentacją multimedialną

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną; test - sprawdzenie wiadomości, umiejętności i kompetencji ekologicznych, zgodnych z treściami wykładowymi i uzupełnionych poprzez kwerendę.

Uwagi:

dr G. Piechaczek-Ogierman

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)