Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-AR-S1-2PPS] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-AR-S1-2PPS]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 07
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 21
Prowadzący: Sebastian Mrózek
Literatura:

Chrzanowska Iwona (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls.

Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008.

Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM.

Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS.

Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN.

Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls.

Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS.

Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls.

Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ.

Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP.

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

Ustawa Prawo Oświatowe.

Rozporządzenia MEN oraz inne akty prawne dotyczące osób z niepełnosprawnościami.

Zakres tematów:

- Podstawowej pojęcia pedagogiki specjalnej;

- Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja;

- Zasady wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością;

- Szkolnictwo specjalne - formy, cele i zadania;

- Kompetencje pedagoga specjalnego i rola asystenta osoby niepełnosprawnej;

- Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki;

- Wprowadzenie do tyflopedagogiki;

- Wprowadzenie do surdopedagogiki;

- Podstawy pedagogiki terapeutycznej;

- Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej;

- Współczesne instytucje wsparcia, opieki, wychowania osób niepełnosprawnych.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie.

Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej,

metody audiowizualne.

Metody i kryteria oceniania:

• znajomość treści omawianych na ćwiczeniach

• posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej

• przygotowanie projektu grupowego i pracy indywidualnej

• 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona)

• przygotowanie oraz prezentacja pracy grupowej i pracy indywidualnej

Projekt grupowy:

• praca w grupach

• zagadnienie związane z dyscyplinami pedagogiki specjalnej (wybór i prezentacja określonego tematu)

• projekt może być przedstawiony w formie prezentacji multimedialnej, za pomocą sesji plakatowej lub jedynie słownie

• oceniany będzie poziom współpracy podczas prezentowania, adekwatność treści do danego zagadnienia (oraz realność zaprojektowanej pomocy), znajomość możliwości skorzystania z różnych instytucji, sposób przedstawienia, innowacyjność i pomysłowość

• oddanie pracy w formie pisemnej

Praca indywidualna:

• przygotowanie pracy pisemnej z zakresu pedagogiki specjalnej

• oddanie pracy w formie pisemnej wraz z bibliografią

Uwagi:

mgr S. Mrózek

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)