Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-AR-S1-2PPS]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-AR-S1-2PPS] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 07 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Sebastian Mrózek | ||||||||||||||||
Literatura: |
Chrzanowska Iwona (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS. Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls. Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Ustawa Prawo Oświatowe. Rozporządzenia MEN oraz inne akty prawne dotyczące osób z niepełnosprawnościami. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Podstawowej pojęcia pedagogiki specjalnej; - Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja; - Zasady wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością; - Szkolnictwo specjalne - formy, cele i zadania; - Kompetencje pedagoga specjalnego i rola asystenta osoby niepełnosprawnej; - Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki; - Wprowadzenie do tyflopedagogiki; - Wprowadzenie do surdopedagogiki; - Podstawy pedagogiki terapeutycznej; - Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej; - Współczesne instytucje wsparcia, opieki, wychowania osób niepełnosprawnych. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, metody audiowizualne. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• znajomość treści omawianych na ćwiczeniach • posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej • przygotowanie projektu grupowego i pracy indywidualnej • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • przygotowanie oraz prezentacja pracy grupowej i pracy indywidualnej Projekt grupowy: • praca w grupach • zagadnienie związane z dyscyplinami pedagogiki specjalnej (wybór i prezentacja określonego tematu) • projekt może być przedstawiony w formie prezentacji multimedialnej, za pomocą sesji plakatowej lub jedynie słownie • oceniany będzie poziom współpracy podczas prezentowania, adekwatność treści do danego zagadnienia (oraz realność zaprojektowanej pomocy), znajomość możliwości skorzystania z różnych instytucji, sposób przedstawienia, innowacyjność i pomysłowość • oddanie pracy w formie pisemnej Praca indywidualna: • przygotowanie pracy pisemnej z zakresu pedagogiki specjalnej • oddanie pracy w formie pisemnej wraz z bibliografią |
||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr S. Mrózek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.