Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-WIP-S1-6PPS]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki specjalnej [12-PE-WIP-S1-6PPS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 23 |
Prowadzący: | Sebastian Mrózek |
Literatura: |
Chrzanowska Iwona (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS. Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls. Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP. Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Ustawa Prawo Oświatowe. Rozporządzenia MEN oraz inne akty prawne dotyczące osób z niepełnosprawnościami. |
Zakres tematów: |
• Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej • Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja dziecka • Kwalifikacja uczniów do kształcenia specjalnego i rola poradni psychologiczno-pedagogicznej • Szkolnictwo specjalne - formy, cele i zadania • Kompetencje pedagoga specjalnego- rola asystenta osoby niepełnosprawnej • Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki • Wprowadzenie do tyflopedagogiki • Wprowadzenie do surdopedagogiki • Podstawy pedagogiki terapeutycznej • Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej • Współczesne instytucje wsparcia, opieki, wychowania osób niepełnosprawnych |
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe, dyskusja, praca z tekstem, film, metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
• znajomość treści omawianych na ćwiczeniach • posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej • przygotowanie projektu grupowego i pracy indywidualnej • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • Przygotowanie oraz prezentacja pracy grupowej i pracy indywidualnej Projekt grupowy: • praca w grupach • zagadnienie związane z dyscyplinami pedagogiki specjalnej (wybór i prezentacja określonego tematu) • projekt może być przedstawiony w formie prezentacji multimedialnej, za pomocą sesji plakatowej lub jedynie słownie • oceniany będzie poziom współpracy podczas prezentowania, adekwatność treści do danego zagadnienia (oraz realność zaprojektowanej pomocy), znajomość możliwości skorzystania z różnych instytucji, sposób przedstawienia, innowacyjność i pomysłowość • oddanie pracy w formie pisemnej Praca indywidualna: • przygotowanie recenzji wybranego artykułu naukowego z zakresu pedagogiki specjalnej • oddanie pracy w formie pisemnej wraz z kserokopią artykułu, zawierającą pełną notę bibliograficzną |
Uwagi: |
mgr S. Mrózek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.