Podstawy kultury europejskiej [W1-MP-S2-PKE]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy kultury europejskiej [W1-MP-S2-PKE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Achtelik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy,Warszawa 2002, wybrane rozdziały 2. J. Le Goff, Człowiek średniowiecza, Warszawa 3. F. Braudel, Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV-XVIII wiek, T.1-3, Warszawa 1992, wybrane rozdziały 4. A. Mączak, Życie codzienne w podróżach po Europie w XVI i XVII w. Warszawa 1978. 5. Człowiek oświecenia, (red.) M. Vovelle, Warszawa 2001. 6. G. Vigarello, Historia czystości i brudu. Higiena ciała od czasów średniowiecza, wydanie dowolne. 7. P. Ariés, Człowiek i śmierć, Warszawa 1922 (lub inne wydanie), wybrane rozdziały. 8. Antropologia śmierci. Myśl francuska. Warszawa 1992, wybrane rozdziały. 9. Historia życia prywatnego. T. 3, Od renesansu do oświecenia, (red.) R. Chartier, Wrocław 1999. 10. P. Chaunu, Cywilizacja wieku Oświecenia, Warszawa 1993, wybrane rozdziały. 11. J. Delumeau, Cywilizacja odrodzenia, Warszawa 2015, wybrane rozdziały 12. M. Milewska, Ocet i łzy. Terror Wielkiej Rewolucji Francuskiej jako doświadczenie traumatyczne, wydanie dowolne. 13. W. Tomkiewicz, Rokoko, wydanie dowolne. 14. K. Baschwitz, Czarownice - dzieje procesów o czary, wydanie dowolne. 15. P. Aries, Historia dzieciństwa, wydanie dowolne. 16. R.Tannahill, Historia kuchni, Warszawa 2014. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Symbolika w kulturze śrdniowiecza. 2. Kulturowe aspekty umierania od średniowiecza po współczesność (1). 3. Kulturowe aspekty umierania od średniowiecza po współczesność (2). 4. Rycerz w kulturze śrdeniowiecza. 5. Renesansowe wynalazki. 6. Procesy o czary. 7. Dziecko w kulturze europejskiej. 8. Kulturowe aspekty czystości i brudu. 9. Rokoko - buduar i jego inspiracje. 10. Demografia kulturowa - w badaniach P. Chaunu 11. Model naukowca i odkrywcy w Oświeceniu. 12. Kulturowe oblicza Rewolucji Francuskiej. 13. Miejsce kata w kulturze europejskiej. 14. Romantyczne style zachowań. 15. Impresjonizm jako formacja kulturowa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa, prezentacja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Rozmowa sprawdzająca stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego; wcześniej student został zapoznany z listą zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.