Współczesne systemy medialne [05-SO-R-S1-WSM]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne systemy medialne [05-SO-R-S1-WSM] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 236 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dagmara Głuszek-Szafraniec |
Literatura: |
1. Terry Flew, Media globalne, wyd. UJ, 2010 2. J. Olędzki. Komunikowanie w świecie. Warszawa 2001 3. B. Ociepka, Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław 2002, 4. B. Dobek-Ostrowska, Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław 1999. 5.Systemy medialne w XXI wieku. Pod red. J. Adamowskiego i A. Jaskierni, W-wa 201 6. J. Adamowski, Wybrane zagraniczne systemy medialne, System Stanów Zjednoczonych, W-wa 2012 7. Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa. Pod red. B. Dobek-Ostrowskiej, Wrocław 2007 8. K. Gajlewicz, Współczesna prasa codzienna we Francji i jej problemy, Studia Medioznawcze, Nr 2(37)/2009 rok, s.82-104 9. K. Gajlewicz, Prezydentura Sarkozy’ego czyli rupture we francuskich środkach przekazu, Studia Medioznawcze, Nr 4(39)/2009 rok, s.83-87 10. K.Gajlewicz, Niepopularna prasa popularna, czyli sytuacja ogólnokrajowej prasy brukowej we Francji, Studia Medioznawcze, Nr 1(40) 2010 rok, s.92-104 11. K.Gajlewicz-Korab, Realna pomoc czy próba upolitycznienia? Subwencjonowanie francuskich dzienników ogólnokrajowych, Studia Medioznawcze, Nr 1(44) 2011 rok, s.148155 12. Mało znane systemy medialne pod red. Z. Oniszczuka, M. Gieruli, 2007 13. E. Stasiak-Jazukiewicz, System medialny RFN, Zmiana paradygmatu? 2013 14. A. Trolese, System medialny Włoch, Wrocław 2016 15. R. Sajna, Media hiszpańskie, Toruń 2006 |
Zakres tematów: |
1. Media masowe w Stanach Zjednoczonych. Historyczne, społeczne, kulturowe, ekonomiczne, prawne i polityczne determinanty ich funkcjonowania. 2. Media masowe w Wielkiej Brytanii – historyczne, społeczne, kulturowe, ekonomiczne, prawne i polityczne uwarunkowania brytyjskiego systemu medialnego. Brytyjskie wzory relacji między mediami masowymi a sferą polityki i gospodarki. 3. Historyczne determinanty niemieckiego systemu medialnego, wynikające z konsekwencji II wojny światowej. Charakterystyczne cechy współczesnego systemu medialnego w RFN. 4. Prasa i media elektroniczne we Francji. Specyfika rynku dzienników (polityczne sympatie dzienników ogólnokrajowych, silna pozycja dzienników regionalnych, spadek czytelnictwa). Rynkowa przewaga prywatnej telewizji i radiofonii nad nadawcami publicznymi. 5. Hiszpański rynek medialny: relacje mediów i polityki, charakterystyka poziomów rozwoju mediów. Systemy mediów regionalny. Publiczne media w Hiszpanii. Specyfika kulturowo-językowa rynku hiszpańskiego. 6. Włoski rynek medialny - uwarunkowania polityczne, kulturowe. Wpływ Berlusconiego na system telewizyjny Włoch. |
Metody dydaktyczne: |
*Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - metoda „burzy mózgów”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się: aktywność na zajęciach, prezentacja lub kolokwium końcowe. Aktywność: - na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwia) będzie wykorzystywana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu; - na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu; - nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na wykształcenie u studentów pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych, wskazanych w opisie modułu. Kolokwium: Akcent w ramach pisemnego kolokwium zaliczeniowego zostanie położony na wiedzę z zakresu charakterystycznych cech systemów medialnych omawianych państw raz specyfiki działających w nich mediach masowych. |
Uwagi: |
4 semestr Socjologia SRIKS - stacjonarne 1 stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.