Plastyczne warsztaty twórcze [06-PE-EWP-S1-16]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Plastyczne warsztaty twórcze [06-PE-EWP-S1-16] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 15:30 - 17:00
sala 111 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Iwona Tomas |
Literatura: |
Literatura podstawowa Hohensee- Ciszewska H., Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych. WSiP. Warszawa 1976 Hohensee- Ciszewska H., Powszechna edukacja plastyczna. WSiP. Warszawa 1982 Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Impuls. Kraków 2005 Karolak W., Sztuka jako zabawa-Zabawa jako sztuka, Wyd. CODN Warszawa 1999 Karolak W., Projekt edukacyjny- projekt artystyczny, Wyd. WSHE Łódź 2004 Karolak W., Handford O., Zabawa(z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyd. WSHE, Łódź 2008 Krawczyk Z., Wprowadzenie do kultury plastycznej PWN. Warszawa 1975 Lam W., Jak rozwijać twórczość malarską dziecka. NK. Warszawa 1976 Lewicka J., 100 technik plastycznych. NK. Warszawa 1970 Parramon J., Jak rysować i malować kredkami, Łódź 2000, Wyd. Galaktyka Parramon J., Faktury, Wyd. Galaktyka Łódź 1999, Parramon J ., Akwarele, Wyd. Galaktyka, Łódź 1999, Parramon J., Światło i cień, Wyd. Galaktyka, Łódź 2000 Smith R., Wright M., Horton J., Szkoła rysowania i malowania, Warszawa 2002,Wyd. Arkady Literatura uzupełniająca Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa ( Psychologia twórczego oka). WAiF. Warszawa 1978 Michejda – Kowalska K., O dziecięcej wyobraźni plastycznej. WSiP. Warszawa 1982 Pielasińska W., Ekspresja – jej wartość i potrzeba. WSiP. Warszawa 1983 Popek S., Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1972 Popek S., Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1979 Popek S., Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży. WSiP. Warszawa 1985 Read H., Wychowanie przez sztukę. Ossolineum. Wrocław 1976 Staniszewska- Saratowicz D., Oceny estetyczne i ich psychologiczne uwarunkowania. WSiP. Warszawa 1980 Trojanowska – Kaczmarska A., Dziecko i twórczość. Ossolineum. Wrocław 1971. Tyszkowa M., Żurawski B., Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka. PWN. Warszawa 1984 USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 06-PE-EWP-S1-16, w cyklu: 2016/2017Z, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 3 18.10.2016 17:33 Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. PWN. Warszawa 1976 Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej, Oficyna Wydawnicza „Librus” Katowice 2003 Mazepa-Domagała B., Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia projektowania spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych, Wydawnictwo ”Śląsk”, Katowice 2009 Trojanowska A., Dziecko i plastyka. WSiP. Warszawa 1983 |
Zakres tematów: |
Środki wyrazu artystycznego, techniki i materiały plastyczne, techniki rozwijania obrazu, kompozycja jako organizowanie płaszczyzny, interpretacja obrazów i praca nad nimi, zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem elementów przestrzennych. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zaliczenia jest wypadkową- średnią ocen następujących elementów: 1) Prezentacja dokonań studenta (Portfolio) – prace powinny zostać opisane (technika+tytuł) 2) Słownik pojęć plastycznych – słownik w dowolnej formie z zakresu pojęć artystycznych. UWAGA: Preferowana liczba opracowanych pojęć to 4. Można wybrać jedno pojęcie i je dokładnie przedstawić w słowniku np. barwa (barwy ciepłe i zimne, barwy dopełniające do szarości, barwy pochodne i podstawowe, nasycenie barw) lub podejść do tego bardziej ogólnie, czyli np. ukazać istotę barwy, kompozycji, perspektywy i faktury. Proponowane pojęcia ogólne to: kompozycja i jej rodzaje, barwy, perspektywa, faktura Ocenie podlega: • zakres i jakość informacji zdobytych drogą samodzielnych poszukiwań (5pkt.) • forma opracowania pisemnego (5 pkt.) • twórcze podejście do tematu – (5 pkt.) • SUMA 15 pkt Skala ocen: 51%-60%=dst 61%-70%-dst+ 71%-80%=db 81%-90%=db+ 91%-100%=bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.