Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Plastyczne warsztaty twórcze [06-PE-EWP-S1-16] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Plastyczne warsztaty twórcze [06-PE-EWP-S1-16]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 15:30 - 17:00
sala 111
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Iwona Tomas
Literatura:

Literatura podstawowa

Hohensee- Ciszewska H., Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych. WSiP. Warszawa 1976

Hohensee- Ciszewska H., Powszechna edukacja plastyczna. WSiP. Warszawa 1982

Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Impuls. Kraków 2005

Karolak W., Sztuka jako zabawa-Zabawa jako sztuka, Wyd. CODN Warszawa 1999

Karolak W., Projekt edukacyjny- projekt artystyczny, Wyd. WSHE Łódź 2004

Karolak W., Handford O., Zabawa(z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii,

Wyd. WSHE, Łódź 2008

Krawczyk Z., Wprowadzenie do kultury plastycznej PWN. Warszawa 1975

Lam W., Jak rozwijać twórczość malarską dziecka. NK. Warszawa 1976

Lewicka J., 100 technik plastycznych. NK. Warszawa 1970

Parramon J., Jak rysować i malować kredkami, Łódź 2000, Wyd. Galaktyka

Parramon J., Faktury, Wyd. Galaktyka Łódź 1999,

Parramon J ., Akwarele, Wyd. Galaktyka, Łódź 1999,

Parramon J., Światło i cień, Wyd. Galaktyka, Łódź 2000

Smith R., Wright M., Horton J., Szkoła rysowania i malowania, Warszawa 2002,Wyd. Arkady

Literatura uzupełniająca

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa ( Psychologia twórczego oka). WAiF. Warszawa 1978

Michejda – Kowalska K., O dziecięcej wyobraźni plastycznej. WSiP. Warszawa 1982

Pielasińska W., Ekspresja – jej wartość i potrzeba. WSiP. Warszawa 1983

Popek S., Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1972

Popek S., Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. UMCS Lublin 1979

Popek S., Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży. WSiP. Warszawa 1985

Read H., Wychowanie przez sztukę. Ossolineum. Wrocław 1976

Staniszewska- Saratowicz D., Oceny estetyczne i ich psychologiczne uwarunkowania. WSiP.

Warszawa 1980

Trojanowska – Kaczmarska A., Dziecko i twórczość. Ossolineum. Wrocław 1971.

Tyszkowa M., Żurawski B., Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka. PWN. Warszawa 1984

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 06-PE-EWP-S1-16, w cyklu: 2016/2017Z, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 3

18.10.2016 17:33

Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. PWN. Warszawa 1976

Krasoń K., Mazepa-Domagała B., Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o

obniżonej sprawności intelektualnej, Oficyna Wydawnicza „Librus” Katowice 2003

Mazepa-Domagała B., Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia projektowania spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i

tworzeniu przekazów wizualnych, Wydawnictwo ”Śląsk”, Katowice 2009

Trojanowska A., Dziecko i plastyka. WSiP. Warszawa 1983

Zakres tematów:

Środki wyrazu artystycznego, techniki i materiały plastyczne, techniki rozwijania obrazu, kompozycja jako

organizowanie płaszczyzny, interpretacja obrazów i praca nad nimi, zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem elementów przestrzennych.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z zaliczenia jest wypadkową- średnią ocen następujących elementów:

1) Prezentacja dokonań studenta (Portfolio) – prace powinny zostać opisane (technika+tytuł)

2) Słownik pojęć plastycznych – słownik w dowolnej formie z zakresu pojęć artystycznych.

UWAGA: Preferowana liczba opracowanych pojęć to 4. Można wybrać jedno pojęcie i je dokładnie przedstawić w słowniku np. barwa (barwy ciepłe i zimne, barwy dopełniające do szarości, barwy pochodne i podstawowe, nasycenie barw) lub podejść do tego bardziej ogólnie, czyli np. ukazać istotę barwy, kompozycji, perspektywy i faktury.

Proponowane pojęcia ogólne to: kompozycja i jej rodzaje, barwy, perspektywa, faktura

Ocenie podlega:

• zakres i jakość informacji zdobytych drogą samodzielnych poszukiwań (5pkt.)

• forma opracowania pisemnego (5 pkt.)

• twórcze podejście do tematu – (5 pkt.)

• SUMA 15 pkt

Skala ocen:

51%-60%=dst

61%-70%-dst+

71%-80%=db

81%-90%=db+

91%-100%=bdb

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)