Interwencja kryzysowa i mediacje w pracy asystenta rodziny [12-PE-AR-S1-5IKM]
semestr letni 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Interwencja kryzysowa i mediacje w pracy asystenta rodziny [12-PE-AR-S1-5IKM] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 12 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhaza A.: Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków 2000. James R.K., Gilliald B.E.: Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2006. Kornaszewska-Polak M. (red.): Asystentura rodziny. Teoria, praktyka, badania. Sosnowiec 2016. Krasiejko I.: Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Katowice 2012. Krasiejko I.: Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Katowice 2013. Kubacka-Jasiecka D. (red.): Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: Brągiel J., Badora S.: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005. Greenstone J., Leviton S.: Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2005. Krasiejko I.: Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej. Toruń 2013. Kubacka-Jasiecka D.: Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010. Nitecki S.: Prawo do pomocy społecznej w polskim systemie prawnym. Warszawa 2008. Rzesoś K.: Interwencja w kryzysie – z doświadczeń ośrodka interwencji kryzysowej dla ofiar przemocy. W: Ł. Kaczmarek, A. Słysz, E. Soroko (red.): Od systemu terapeutycznego do interwencji. Poznań 2006. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.) Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.) Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) |
Zakres tematów: |
1-2. Interwencja kryzysowa – definicja, cele. Modele interwencji kryzysowej. Obszary kryzysów. Cechy charakterystyczne osób prowadzących interwencje kryzysową. Rozpoznanie i ocena (diagnoza) kryzysu. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. Przebieg, zasady szczegółowe i strategie indywidualnej interwencji kryzysowej. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Dylematy interwencji kryzysowej. 3-4. Postępowanie w konkretnych rodzajach kryzysów. Wpływ sytuacji kryzysowych w rodzinie na zachowanie i rozwój dziecka. - Przemoc w rodzinie – definicja i rodzaje przemocy, interwencja kryzysowa wobec ofiar przemocy, dziecko jako świadek przemocy w rodzinie, przemoc wobec osób starszych, alkohol a przemoc w rodzinie, formy wsparcia. - Uzależnienie od alkoholu – modele uzależnienia, mechanizmy uzależnienia, dzieci w rodzinach alkoholowych, współuzależnienie, reguły rodzinne w rodzinach alkoholików, strategie interwencji. 5-8. Instytucje wspierające rodzinę i dziecko. 9-10. Asystent rodziny – funkcje, zadania, zasady pracy, metody pracy. Aktualne wyzwania stojące przed asystentami rodzin. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach. Plan pracy z rodziną. Wzory dokumentów wykorzystywanych w pracy asystenta rodziny. 11. Wsparcie osób niepełnosprawnych. Specyfika pracy asystenta z osobą niepełnosprawną i jej rodziną. 12-15. Przedstawienie i analiza projektów grupowych. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące, metody aktywizujące, opis i analiza indywidualnych przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kolokwium - sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń, terminologii związanej z kryzysem i jego przeżywaniem, formami i metodami pomocy osobom przeżywającym kryzys. Student otrzymuje ocenę pozytywną po otrzymaniu 50% + 1pkt. Kolokwium w formie pisemnej. Zawierające pytania otwarte. Termin kolokwium zostanie ustalony na pierwszych zajęciach. 2. Prezentacja (wypowiedź ustna) - prezentacja multimedialna projektu związanego ze zdiagnozowaniem sytuacji kryzysowej. Sprawdzanie poziomu znajomości zdobytej wiedzy teoretycznej, budowania wypowiedzi spójnych i komunikatywnych, z wykorzystaniem słownictwa z interwencji kryzysowej oraz mediacji; Sprawdzanie umiejętności własnej pracy nad zagadnieniem oraz kompetencji komunikacyjnych studentów. Odpowiedni dobór propozycji pomocy dla rodzin z uwzględnieniem metod pomocy, instytucji zaangażowanych. 3. Projekt - przygotowanie grupowego projektu związanego ze zdiagnozowaniem sytuacji kryzysowej. Projekt powinien zawierać: opis sytuacji kryzysowej, propozycje pomocy z uwzględnieniem metod pomocy, instytucji zaangażowanych. Minimalna liczba stron – 10. |
Uwagi: |
mgr S. Ryszawy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.