Andragogika specjalna z elementami geragogiki [06P-KERO-NP-ASzEG]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Andragogika specjalna z elementami geragogiki [06P-KERO-NP-ASzEG] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agnieszka Lewko |
Strona domowa grupy: | http://- |
Literatura: |
- Bąbka J., (2004): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. - Cytowska B., (2012): Trudne drogi adaptacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. - Dubas E. (red.), (2007): Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, UŁ, Łódź. - Kijak R. (red.), (2012): Niepełnosprawność w świetle dorosłości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa. - Lindyberg I., Krzemińska I., (2012): Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. - Wybrane przez słuchaczy artykuły z czasopism: „Człowiek – Niepełnosprawność - Społeczeństwo”,- Wybrane przez studentów artykuły z czasopism: „Człowiek – Niepełnosprawność - Społeczeństwo”, „Pedagogika Specjalna”, „Integracja”, „Rewalidacja”, „Szkoła Specjalna”, „Opieka – Terapia - Wychowanie”, „Praca Socjalna”, „Edukacja i Dialog”, „Edukacja Dorosłych”, „Chowanna”, „Auxilium Sociale”. |
Zakres tematów: |
1. Andragogika specjalna - podmiot, przedmiot oraz zakres zainteresowań andragogiki specjalnej. Terminologia. Cele i zasady. 2. Dorosłość oraz starzenie się osób z niepełnosprawnością w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Specyfika funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością. Kryzysy dorosłości i zadania rozwojowe człowieka dorosłego. 4. Etapy oswajania się z niepełnosprawnością. Edukacja do starości i jej cele. 5. Wybrane problemy z zakresu andragogiki specjalnej - współczesne wyzwania, dylematy, tendencje, perspektywy. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod podających, problemowych i praktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca samodzielna obejmuje czytanie literatury, przygotowanie się do dyskusji z treści realizowanych podczas ćwiczeń, ustnej lub pisemnej recenzji wybranego artykułu i udziału w problemowej dyskusji grupowej. Oceniany będzie merytoryczny wkład do dyskusji, poszerzony o refleksje własne, umiejętność analitycznego i problemowego spojrzenia na problematykę dorosłości osób z niepełnosprawnością; umiejętność uzasadnienia wyboru artykułu oraz przedstawienia jego tez wraz z odniesieniem do własnych przemyśleń. |
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.