Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika [06-PE-S2-07] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Andragogika [06-PE-S2-07]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 1
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 9
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Literatura:

Aleksander T.: Andragogika. Ostrowiec Św. 2002.

Czerniawska O.: Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź 2000.

Dominice P.: Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź 2006.

Knowles M., Holton E., Swanson R.: Edukacja dorosłych. Warszawa 2009.

Oleś P.K.: Psychologia przełomu połowy życia. Lublin 2000.

Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Red M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa. Warszawa 2002.

Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa 2002.

Sujak E.: Życie jako zadanie. Warszawa 1982.

Zakres tematów:

I. Dorosłość: dorosły wobec własnego rozwoju- periodyzacje życia ludzkiego, różne koncepcje rozwoju człowieka, zadania rozwojowe i kryzysy dorosłości.

1. Z. Pietrasiński: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa 1989.

2. A. Brzezińska (red.): Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk 2005.

3. A. Gałdowa: Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków, 2013.

4. T. Wujek (red.): Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, cz. 1, r. I i II..

5. P. K. Oleś: Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa 2011, r. 1.

III. Tożsamość człowieka dorosłego – konstrukt zawieszony w historii życia i edukacji.

1. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

2. T. Wujek (red.): Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, cz. 1, V.

3. A. Tylikowska: Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Trud rozwoju ku tożsamości i osobowości, [w:] A. Gałdowa (red.) Tożsamość człowieka, Wyd. UJ, Kraków 2000,

s. 255.

4. D. Pankowska, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk, 2005.

5. P. K. Oleś: Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa 2011, r. 4.1.

6. A. Majewska-Kafarowska, Biografie edukacyjne a poczucie tożsamości kobiet. Katowice 2010.

III. Autoedukacja, samowychowanie i samokształcenie a współczesne zagrożenia zdrowia psychicznego

i fizycznego człowieka.

1. D. Jankowski: Komplementarność procesów edukacji i autoedukacji wyzwaniem czasu ponowoczesnego. W: Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej. Red. E. Solarczyk-Ambrozik, Poznań 2013.

2. J. Kargul: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej. Wrocław 2001.

3. D. Jankowski: Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń 1999.

IV. Dorosły w roli ucznia - uwarunkowania i konteksty.

1. T. Wujek (red.): Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Warszawa 1992.

2. D. Jankowski , K. Przyszczypkowski , J. Skrzypczak : Podstawy edukacji dorosłych. Zarys

problematyki.

3. J. Półturzycki: Dydaktyka dorosłych. Warszawa 1991.

V. Kapitał kulturowy kobiecości/męskości- o rolach (płciowych) w dorosłości współcześnie.

1. H. Grochola-Szczepanek: Kobiecość, męskość czy może płeć komplementarna i neutralna? „Alma Mater” 101, 2008. Źródło elektroniczne: www2.almamater.uj.edu.pl/101/18.pdf

2. L. Kopciewicz: Polityka kobiecości jako pedagogika różnic. Kraków 2003. Rozdziały: Pedagogika różnic jako polityka płci – feministyczna krytyka rodzajowego przygotowania do uczestnictwa w życiu społecznym . Myślenie o płci/rodzaju w kontekście kultury polskiej.

3. D. Pankowska, Wychowanie a role płciowe, Gdańsk, 2005.

VI. Razem osobno- o więziach i związkach w dorosłości.

1. Z. Bauman: Razem osobno. Warszawa 2007.

2. A. Giddens: Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Warszawa 2007.

3. A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk 2005.

VII. . Rola i znaczenie konstruktywnego krytycyzmu w życiu człowieka dorosłego. Aktualia andragogiczne i refleksja związana z zadaniami jakie przed andragogiką stawia współczesność.

1. A. Domagała-Kręcioch, B. Majerek: „ Czego (nie) uczy szkoła - refleksje uczniów dorosłych". W:

e-mentor : http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1080

2. D. Demetrio: Edukacja dorosłych. W: Pedagogika tom 3. Red. B. Śliwerski. Gdańsk 2006. + przegląd najnowszych czasopism andragogicznych.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, rozwiązywanie problemów, autoprezentacje, analiza tekstu.

Uwagi:

MOW2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)