Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja i praca socjalna z osobami starymi [06-PE-OP-S1-13] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Edukacja i praca socjalna z osobami starymi [06-PE-OP-S1-13]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 10
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Literatura:

Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie. W stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2006.

Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006.

Steuden S., Psychologia starzenia się i starości. Warszawa 2014.

Zych A.A., Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice 2011.

Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia. Kraków 2010.

Brzezińska A. (red.): Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk 2005.

Polska starość. Red. B. Synak. Gdańsk 2003.

Nowicka A. (red.): Wybrane problemy osób starszych. Kraków 2006.

Ziębińska B.: Uniwersytety Trzeciego Wieku, jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2010.

Przemoc wobec osób starszych. Red. B. Tobiasz-Adamczyk. Kraków 2009.

Zakres tematów:

1. Odmiany myślenia o starości, starzeniu się. Stereotypy kontra prawidłowości procesu.

2. Starość, starzenie się – specyfika, etapy, wielopłaszczyznowość procesu.

3. Psychospołeczne determinanty starzenia się i starości. Społeczny kapitał starości.

4. Edukacja w późnej dorosłości – cele, zadania, historyczne uwarunkowania funkcjonowania uniwersytetów trzeciego wieku.

5. Specyfika procesu uczenia się w starości. Rola edukacji seniorów w zakresie zapobiegania procesom wykluczania.

6. Polityka społeczna, praca socjalna na rzecz poprawy jakości życia osób starszych.

7. Przegląd instytucji i inicjatyw prosenioralnych w Polsce i na świecie.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, prezentacje, rozwiązywanie problemów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)