Edukacja i praca socjalna z osobami starymi [06-PE-OP-S1-13]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edukacja i praca socjalna z osobami starymi [06-PE-OP-S1-13] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 13:45 - 15:15
sala 10 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Majewska-Kafarowska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie. W stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2006. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006. Steuden S., Psychologia starzenia się i starości. Warszawa 2014. Zych A.A., Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii. Katowice 2011. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia. Kraków 2010. Brzezińska A. (red.): Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk 2005. Polska starość. Red. B. Synak. Gdańsk 2003. Nowicka A. (red.): Wybrane problemy osób starszych. Kraków 2006. Ziębińska B.: Uniwersytety Trzeciego Wieku, jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2010. Przemoc wobec osób starszych. Red. B. Tobiasz-Adamczyk. Kraków 2009. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Odmiany myślenia o starości, starzeniu się. Stereotypy kontra prawidłowości procesu. 2. Starość, starzenie się – specyfika, etapy, wielopłaszczyznowość procesu. 3. Psychospołeczne determinanty starzenia się i starości. Społeczny kapitał starości. 4. Edukacja w późnej dorosłości – cele, zadania, historyczne uwarunkowania funkcjonowania uniwersytetów trzeciego wieku. 5. Specyfika procesu uczenia się w starości. Rola edukacji seniorów w zakresie zapobiegania procesom wykluczania. 6. Polityka społeczna, praca socjalna na rzecz poprawy jakości życia osób starszych. 7. Przegląd instytucji i inicjatyw prosenioralnych w Polsce i na świecie. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, prezentacje, rozwiązywanie problemów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.