Twórcza resocjalizacja [06-PE-RT-S1-TWRES]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Twórcza resocjalizacja [06-PE-RT-S1-TWRES] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co druga środa (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 10 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 10 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dagmara Dobosz |
Literatura: |
M. Konopczyński, Twórcza resocjalizacja : zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska” 2014, nr 7. M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań reujących, Impuls, Krakow 2014 M. Mikołajczyk, E. Sałop, Zajęcia teatralne prowadzone w instytucjach penitencjarnych w opinii kobiet pozbawionych wolności, „Przegląd Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny” 2014, nr. 3. E. Szymik, A. Szymura, Teatr więzienny jako niekonwencjonalna forma resocjalizacji, „Edukacja Dorosłych” 2016, nr 2. J. Latała, Zastosowanie metody terapii przez teatr w Zakładzie Karnym dla kobiet w Lublińcu, „Probacja” 2011, nr. 3. E. Poklek, Aktywność fizyczna a nasilenie syndromu agresji osób pozbawionych wolnosci, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, Kalisz 2008. K. Kwiatkowski, Survival, czyli sztuka przetrwania – możliwości wykorzystania programu w resocjalizacji, w: Resocjalizacja - w stronę środowiska otwartego, I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red); Wydaw. Pedagogium, Warszawa 2007 S. Kawula, Czy survival stanie się metodą resocjalizacji nieletnich przestępców?, „Wychowanie na co dzień” 2002, nr 1. W. Karolak Książka artystyczna w arteterapii, Difin, Warszawa 2016. O. Handford, W. Karolak Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyd . AHE w Łodzi, Łódź 2009 A. Pikała, M. Sasin, Arteterapia. Scenariusze zajęć, Wyd. UŁ, Łódź, 2016 |
Zakres tematów: |
1-2. Twórczość, kreatywność, ekspresja- wprowadzenie do problematyki, przegląd badań nad twórczością. Twórczość w zawodzie pedagoga. Różnice pomiędzy koncepcją Twórczej Resocjalizacji a klasycznie pojmowaną działalności resocjalizacyjną. Przykłady realizowania koncepcji (Białołęka Prison Art., Bajki z czystej kartki, Tatuaże Wolności) 3-4. Filmoterapia- zasady doboru dzieł, przykłady zastosowania w pracy nad konkretnymi problemami (agresja, relacje rodzinne), rozmowa jako niezbędny element filmoterapii. 5-6. Kreacja plastyczna i malarska jako nośnik refleksji i emocji. 7-8. Bajka i baśń w twórczym rozwoju dzieci i młodzieży. Autobiograficzna twórczość- uzdrawiająca moc pisania o sobie. 9-10. Drama, socjodrama i psychodrama. 11-12. Wychowanie przez teatr i do odbioru teatru- rola obcowania ze sztuką w procesie rozwijania wrażliwości i refleksji. Metoda Teatru Scena Coda. 13. Możliwości wykorzystania muzyki w resocjalizacji. 14. Aktywność sportowa jako punkt wyjścia do wprowadzania wiedzy na temat zdrowia i wartości ludzkiego ciała. Survival i turystyka jako narzędzie wychowawcze. 15. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć oraz działań twórczych i arteterapeutycznych. W ramach zajęć przewidziane są zajęcia terenowe. |
Metody dydaktyczne: |
mini-wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczne. W ramach zajęć przewidziane są zajęcia terenowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Praca przyjmuje postać testu wyboru mieszącego się na kartce A4. Studenci piszą test w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Czas przewidziany na wypełnienie testu to około 15 min. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie na teście przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.