Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Twórcza resocjalizacja [06-PE-RT-S1-TWRES] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Twórcza resocjalizacja [06-PE-RT-S1-TWRES]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga środa (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 10
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 10
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dagmara Dobosz
Literatura:

M. Konopczyński, Twórcza resocjalizacja : zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska” 2014, nr 7.

M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań reujących, Impuls, Krakow 2014

M. Mikołajczyk, E. Sałop, Zajęcia teatralne prowadzone w instytucjach penitencjarnych w opinii kobiet pozbawionych wolności, „Przegląd Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny” 2014, nr. 3.

E. Szymik, A. Szymura, Teatr więzienny jako niekonwencjonalna forma resocjalizacji, „Edukacja Dorosłych” 2016, nr 2.

J. Latała, Zastosowanie metody terapii przez teatr w Zakładzie Karnym dla kobiet w Lublińcu, „Probacja” 2011, nr. 3.

E. Poklek, Aktywność fizyczna a nasilenie syndromu agresji osób pozbawionych wolnosci, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, Kalisz 2008.

K. Kwiatkowski, Survival, czyli sztuka przetrwania – możliwości wykorzystania programu w resocjalizacji, w: Resocjalizacja - w stronę środowiska otwartego, I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red); Wydaw. Pedagogium, Warszawa 2007

S. Kawula, Czy survival stanie się metodą resocjalizacji nieletnich przestępców?, „Wychowanie na co dzień” 2002, nr 1.

W. Karolak Książka artystyczna w arteterapii, Difin, Warszawa 2016.

O. Handford, W. Karolak Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii, Wyd . AHE w Łodzi, Łódź 2009

A. Pikała, M. Sasin, Arteterapia. Scenariusze zajęć, Wyd. UŁ, Łódź, 2016

Zakres tematów:

1-2. Twórczość, kreatywność, ekspresja- wprowadzenie do problematyki, przegląd badań nad twórczością. Twórczość w zawodzie pedagoga. Różnice pomiędzy koncepcją Twórczej Resocjalizacji a klasycznie pojmowaną działalności resocjalizacyjną. Przykłady realizowania koncepcji (Białołęka Prison Art., Bajki z czystej kartki, Tatuaże Wolności)

3-4. Filmoterapia- zasady doboru dzieł, przykłady zastosowania w pracy nad konkretnymi problemami (agresja, relacje rodzinne), rozmowa jako niezbędny element filmoterapii.

5-6. Kreacja plastyczna i malarska jako nośnik refleksji i emocji.

7-8. Bajka i baśń w twórczym rozwoju dzieci i młodzieży. Autobiograficzna twórczość- uzdrawiająca moc pisania o sobie.

9-10. Drama, socjodrama i psychodrama.

11-12. Wychowanie przez teatr i do odbioru teatru- rola obcowania ze sztuką w procesie rozwijania wrażliwości i refleksji. Metoda Teatru Scena Coda.

13. Możliwości wykorzystania muzyki w resocjalizacji.

14. Aktywność sportowa jako punkt wyjścia do wprowadzania wiedzy na temat zdrowia i wartości ludzkiego ciała. Survival i turystyka jako narzędzie wychowawcze.

15. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć oraz działań twórczych i arteterapeutycznych.

W ramach zajęć przewidziane są zajęcia terenowe.

Metody dydaktyczne:

mini-wykład, dyskusja, ćwiczenia praktyczne. W ramach zajęć przewidziane są zajęcia terenowe.

Metody i kryteria oceniania:

Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Praca przyjmuje postać testu wyboru mieszącego się na kartce A4. Studenci piszą test w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Czas przewidziany na wypełnienie testu to około 15 min. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie na teście przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)