Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [06-PC-S1-40]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych [06-PC-S1-40] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anida Szafrańska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1991. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Gdańsk 2004 Byers R., Rose R. Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2002; Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. Danielewicz T, Koźmińska A., Magnuska J.,Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych. Warszawa 1981. Dmochowska M., Zanim dziecko zacznie pisać. WSiP Warszawa 1979. Elliot J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa 2000. Frosting M., Horde D., Wzory i obrazki Podręcznik i ćwiczenia. Poziom podstawowy, poziom średni i wyższy. Warszawa 1989. Grabałowska K., Jastrząb J., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci autystycznych. Toruń 1995. Gruszczyk- Kolczyńska E. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1994. Jurek A. , Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2009. Kristanowa L., Diagnozowanie lateralizacji a metodyka pisania lewą ręką. Zielona Góra 1989. Mountstephen M., Jak wykryć zaburzenia rozwojowe u dzieci i co dalej? Warszawa 2011. Naprawa R., Tanajewska A. Szczepańska K., Uwierz w siebie : program terapeutyczny dla uczniów o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych, Gdańsk 2010. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązani9a praktyczne. Kraków 2011. Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz 2001. Zakrzewska B. (1996) Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
BLOK I 1. Niepowodzenia dydaktyczne związane z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi. 2. Trudności wynikające z zaburzeń analizatora wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno - ruchowego, zaburzeń lateralizacji. 3. Problemy dzieci z dysleksją. 4. Problemy dzieci z zaburzeniami emocjonalno-motywacyjnymi ( rozbudzanie zainteresowań, motywacji do nauki, akceptacji siebie i innych). BLOK II 1. Motoryka i sprawność manualna jak czynnik gotowości dziecka do nauki szkolnej. 2. Objawy i przyczyny zaburzenia czy opóźnienia rozwoju ruchowego. 3. Metody badania motoryki. 4. Lateralizacja jej rodzaje zaburzenia i metody badania. 5. Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej. BLOK III 1. Rola funkcji wzrokowej w czynnościach czytania i pisania. 2. Zaburzenia percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej, ich objawy i przyczyny. 3. Metody badania percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej. 4. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe i koordynację wzrokowo-ruchową: -ćwiczenia na materiale nieliterowym, ćwiczenia na materiale literowym. BLOK IV 1. Rola funkcji słuchowej w czynnościach czytania i pisania. 2. Objawy i przyczyny zaburzeń percepcji słuchowej. 3. Metody badania poziomu percepcji słuchowej. 4. Ćwiczenia funkcji słuchowej. 5. Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę słuchową. -ćwiczenia na materiale nieliterowym, ćwiczenia na materiale literowym BLOK V 1. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu z wykorzystaniem ćwiczeń usprawniających spostrzeganie wzrokowe i słuchowe. 2. Ćwiczenia koncentracji uwagi dostosowanych do wieku dziecka. 3. Rozwijanie i wzbogacanie słownictwa. 4. Ćwiczenia pobudzające do opanowania elementarnych umiejętności matematycznych. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne. Dyskusja, praca w grupach. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie konspektów zajęć korekcyjno - kompensacyjnych. Omówienie i uzasadnienie zastosowanych metod, form pracy, ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną za przygotowane konspekty zajęć, środki dydaktyczne, karty pracy oraz aktywność na ćwiczeniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.