Rewalidacja indywidualna [06-PC-S1-45]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Rewalidacja indywidualna [06-PC-S1-45] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi wtorek (parzyste), 17:15 - 18:45
sala 112 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Godawa |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012. Chrzanowska I.: Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź 2003. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.): Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2008. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005. Gajdzica Z. Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice 2007. Kochut D. (red.): Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii. Kraków 2013. Krause A.: Integracyjne złudzenie ponowoczesności Kraków 2000. Pużyński S., Wciórka J. (red.): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-Warszawa 2000. Pużyński S., Wciórka J. (red.): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków-Warszawa 2000. Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1997. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T 1 i 2. Warszawa 2008. Szumski G.: Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2009. Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w rozwoju. Kraków 2006. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005. Czasopisma: • Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych • Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej • Chowanna • Szkoła specjalna Literatura uzupełniająca: Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Doroszewska J.: Pedagogika specjalna. T. I i II. Wrocław – Warszawa – Kraków –Gdańsk – Łódź 1989. Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa 2000. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk 2005. |
Zakres tematów: |
1. Podmiot oddziaływań rewalidacyjnych 2. Podstawowe aspekty rewalidacji 3. Rewalidacja dziecka z określonymi zaburzeniami w rozwoju na rożnych etapach 4. Przegląd metod, środków i form organizacji pracy rewalidacyjnej 5. Sztuka w procesie terapii i rewalidacji 6. Projektowanie zajęć rewalidacyjnych |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość treści ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej Przygotowanie na ćwiczenia aktywności, zadań lub przedmiotów 90% obecności na zajęciach, jedna nieusprawiedliwiona nieobecnoś 45min. prezentacje wiedzy i umiejętności dotyczących projektowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z wybranym rodzajem niepełnosprawności. Ewaluacji podlegać będzie zarówno formalno-merytoryczna strona prezentacji jak i jej strona edytorsko- techniczna. Studenci będą prezentować wg wcześniej ustalonego harmonogramu, zajęcia rewalidacyjne dla dziecka z wybranym rodzajem niepełnosprawności, mogą dokonywać prezentacji w grupach do 5 osób. Studenci zobowiązani są przygotować pisemną wersję zaprojektowanych zajęć, którą oddają w koszulce po przeprowadzonych zajęciach. Studenci są również zobligowani do przeprowadzenia ewaluacji własnego projektu. Oceniane będą: • Wykorzystanie wiedzy z wykładów i literatury przedmiotu • Adekwatność zajęć do rodzaju niepełnosprawności i kategorii wiekowej • Kreatywność i inwencja własna • Podział pracy i zaangażowanie w realizację prezentacji • Pomoce i materiały dydaktyczne • Sposób prezentacji • Gospodarowanie czasem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.