Matematyka z elementami statystyki [W2-S1OS19-1OS-03]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Matematyka z elementami statystyki [W2-S1OS19-1OS-03] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 16:30 - 18:00
sala 535 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 18 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Łukasz Dawidowski |
Strona domowa grupy: | http://www.math.us.edu.pl/ldawidowski/studia/ochrona/ochrona.html |
Literatura: |
1. W. Krysicki, J. Bartos, W. Dyczka, W. Królikowska, M. Wasilewska, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach 2, Statystyka matematyczna, PWN, Warszawa 2003. 2. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, PWN, Warszawa, 2002. 3. Karol Kukuła, Elementy statystyki w zadaniach, PWN, Warszawa 1998. 4. J. Sikorska, Zbiór zadań z matematyki dla studentów chemii, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010. 5. Opracowania, notatki i inne materiały do ćwiczeń, dostarczone przez prowadzącego zajęcia. |
Zakres tematów: |
1. Elementarny język matematyki: liczby rzeczywiste, zbiory, funkcje i ich bazowe własności teoriomnogościowe; operacje na funkcjach. 2. Porządkowanie materiału statystycznego, wyznaczanie podstawowych parametrów rozkładu próbki i ocena jego zmienności za pomocą statystyk pozycyjnych i klasycznych (momentów). 3. Metody grupowania i tabelaryczne oraz graficznego przedstawiania materiału statystycznego, wyznaczanie parametrów próbki na podstawie różnych reprezentacji danych. 4. Badanie zależności korelacyjnej i wyznaczanie funkcji regresji liniowej; wykorzystanie metody macierzowej do wyznaczania parametrów rozkładów łącznych dwu cech i do tworzenia funkcji regresji. 5. Przypomnienie i systematyzacja wiedzy o funkcjach elementarnych oraz przykłady ich pojawiania się w opisie zjawisk przyrodniczych; opis lokalnej i globalnej dynamiki zmian wartości funkcji w oparciu o analizę geometrycznego kształtu jej wykresu; wyróżnienie bazowego zestawu funkcji elementarnych, które będą służyły jako wzorce funkcji o specyficznych własnościach; funkcje liniowe i ich znaczenie dla lokalnego przybliżania "dowolnych" funkcji. 6. Ciągi jako narzędzie opisu dynamiki zjawisk o nieograniczonym horyzoncie czasowym i szeregi jako opis kumulacji ich wartości; bazowe przykłady ciągów i rekurencyjnych reguł ich tworzenia jako formalizacja budowy modelu dynamiki zjawisk przyrodniczych. 7. Analiza własności ciągów, granica ciągu i suma szeregu, przykłady znanych granic, kryteria zbieżności, algebraiczne i porządkowe własności granicy. 8. Granica i ciągłość funkcji, granice nieskończone i granice w nieskończoności; pochodna jako granica ilorazu różnicowego i interpretacja jako prędkość chwilowa zmian wartości funkcji przy interpretacji ilorazu różnicowego jako prędkości średniej; interpretacja pochodnej jako współczynnika powiększenia; wykorzystanie pochodnej do tworzenia stycznej do wykresu funkcji oraz do przybliżonego wyznaczania wartości funkcji w pobliżu punktu o znanej pochodnej. 9. Informacja o pochodnych znanych funkcji, twierdzenia o algebraicznych własnościach pochodnej, twierdzenie o wartości średniej, wykorzystanie pochodnej do badania monotoniczności i znajdowania ekstremów lokalnych funkcji oraz wyznaczania granic wyrażeń nieoznaczonych. 10. Pochodne wyższych rzędów, ich wykorzystanie do badania wklęsłości/wypukłości i do przybliżonego obliczania wartości funkcji (wzór Taylora). 11. Całka nieoznaczona, jej własności i bazowe metody obliczania; całka oznaczona jako pole zorientowane; podstawowe twierdzenie rachunku różniczkowego i całkowego i jego wykorzystanie do efektywnego obliczania pól figur zawartych między wykresami funkcji. 12. Wyznaczanie przedziału ufności dla wybranych parametrów. |
Metody dydaktyczne: |
Rozwiązywanie zadań na tablicy. Praca w grupach: opracowywanie materiału statystycznego dla małej próby oraz interpretacja wyników z wykorzystaniem materiałów, danych i diagramów, dostarczonych przez prowadzącego zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć studenci piszą trzy kolokwia. Każde oceniane jest na taką samą liczbę punktów. Sposób ustalania oceny końcowej: - 5.0 - jeżeli student podczas kolokwiów uzyska co najmniej 90% możliwych punktów - 4.5 - jeżeli student podczas kolokwiów uzyska co najmniej 80% możliwych punktów - 4.0 - jeżeli student podczas kolokwiów uzyska co najmniej 70% możliwych punktów - 3.5 - jeżeli student podczas kolokwiów uzyska co najmniej 60% możliwych punktów - 3.0 - jeżeli student podczas kolokwiów uzyska co najmniej 40% możliwych punktów - 2.0 - jeżeli student podczas kolokwiów nie uzyska co najmniej 40% możliwych punktów |
Uwagi: |
1 semestr ochrona środowiska (I stopnia) stacjonarne moduły obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.