Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia specjalizacyjna II [W2-S2BI19-2BL-04] semestr letni 2019/2020
Laboratorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pracownia specjalizacyjna II [W2-S2BI19-2BL-04]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:45 - 18:45
sala 27
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Bankowa 9) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Gabriela Barczyk, Ryszard Ciepał, Marta Kandziora-Ciupa, Zbigniew Wilczek, Wojciech Zarzycki
Literatura:

Białecka K. 1982. Rośliny naczyniowe grupy Pilska w Beskidzie Żywieckim. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego DCXVIII, Prace Botaniczne, Zeszyt 10. Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

Krause R., Wika S. 2009. Zróżnicowanie roślinności źródliskowej z klasy Montio Cardaminetea w zachodniej części Beskidów Zachodnich. Centrum Dziedzictwa Przyrody Górnego Śląska, Katowice.

Matuszkiewicz W. 2013. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa.

Szafer W., Kulczyński S., Pawłowski B. 1986. Rośliny polskie. PWN. Warszawa.

Rutkowski, L. 1998. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski Niżowej. PWN Warszawa.

Wilczek Z. 2006. Fitosocjologiczne uwarunkowania ochrony przyrody Beskidu Śląskiego (Karpaty Zachodnie). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Wysocki Cz., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa

Dotyczy pracowni ul. Bankowa

1. Kabata-Pendias A., Pendias H. 1999. Biogeochemia pierwiastków śladowych. PWN. Warszawa.

2. Ostrowska A. Gawliński S., Szczubiałka Z. 1991. Metody analiz i oceny właściwości gleb i roślin. Katalog. Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.

3. Margesin R., Schinner F. (Eds). 2005. Manual of Soil Analysis. Monitoring and assessing soil bioremediation. Springer Germany.

4. Kafel A., Nadgórska-Socha A., Gospodarek J., Babczyńska A., Skowronek M., Kandziora M. and Rozpędek K. 2010. The effects of Aphis fabae infestation on the antioxidant response and heavy metal content in field grown Philadelphus coronarius plants. Science of The Total Environment, Volume 408, Issue 5: 1111-1119.

5. Nadgórska-Socha A. , Kandziora-Ciupa M. , Ciepał R., Walasek K. 2011. Effect of Zn, Cd, Pb on Physiological Response of Silene vulgaris Plants from Selected Populations. Polish Journal of Environmental Studies. 20(3): 599-604.

6. Steindor K., Palowski B., Góras P., Nadgórska-Socha A. 2011. The assessment of bark reaction of some tree species as an indicator of acid gaseous pollution. Polish Journal of Environmental Studies. 20(3): 619-622.

7. Namieśnik J. 1995. Pobieranie próbek środowiskowych do analizy. PWN. Warszawa.

8. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN. Warszawa.

8. Parisi, V., Menta, C., Gardi, C., Jacomini, C., Mozzanica, E., 2005. Microarthropod communities as a tool to assess soil quality and biodiversity: a new approach in Italy. Agric. Ecosyst. Environ. 105, 323–333. http://dx.doi.org/10.1016/j.agee.2004.02.002.

9. Menta C., Conti F. D., Pinto S., Bodini A. (2018) Soil Biological Quality index (QBS-ar): 15 years of application at global scale. Ecological Indicators 85 , 773–780.

10. Madej G. Barczyk G., Gdawiec M. 2011: Evaluation of Soil Biological Quality Index (QBS-ar): Its Sensitivity and Usefulness in the Post-Mining Chronosequence- Preliminary Research. Polish Journal of Environmental Studies 20 (5): 1367-1372

Zakres tematów:

Zbiór materiału badawczego w terenie. Wykonanie analiz w laboratorium. Pomiar podstawowych parametrów środowiskowych, sporządzenie dokumentacji fotograficznej. Wstępna selekcja zebranego materiału (analiza ilościowa). Praca z literaturą i programami komputerowymi. Oznaczanie materiału badawczego (analiza jakościowa). Wykorzystanie programów statystycznych i graficznych do opracowania wyników w badaniach ekologicznych. Opracowanie kwerendy piśmiennictwa dotyczącej zakresu opracowywanego tematu pracy magisterskiej. Analiza statystyczna zebranych danych. Formułowanie wniosków na podstawie uzyskanych wstępnych wyników.

Dotyczy pracowni realizowanej przez zespół ul Bankowa

Zakres tematów:

zajęcia w sali ćwiczeń (lub opcjonalnie w terenie) pod nadzorem prowadzącego, mające na celu zapoznanie studentów z techniką prowadzenia badań terenowych, zbioru materiału roślinnego i gleby, posługiwania się sprzętem i materiałami niezbędnymi do prowadzenia badań polowych. Pobór materiału do analiz. Przygotowanie materiału roślinnego i gleby do badań (mycie, suszenie, mielenie, naważki, przygotowanie próbki do wypłaszania na aparatach Tullgrena ). Podstawowe wskaźniki ekologiczne. Przygotowanie odczynników (roztworów, buforów) stosowanych w przeprowadzanych analizach badawczych w zakresie ekologii, ekofizjologii i ochrony środowiska. Szczegółowa kwerenda piśmiennictwa dotyczącej zakresu opracowywanego tematu pracy magisterskiej.

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega wiedza teoretyczna oraz zaangażowanie studenta w prowadzeni badań związanych z tematem pracy magisterskiej, zwłaszcza jego udział w kwestiach dyskusyjnych.

Prowadzący w sposób ciągły oceniają pod względem merytorycznym pracę studenta, weryfikują jego wiedzę teoretyczną związaną z tematyką pracy magisterskiej, oceniają zaangażowanie i rzetelność przy gromadzeniu materiałów do pracy magisterskiej.

Zestawienie materiałów do pracy magisterskiej studenta oceniane jest w skali ocen od niedostatecznej do bardzo dobrej.

Warunkiem zaliczenia tej formy aktywności jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdania:

bardzo dobry – student jest zainteresowany i aktywny w gromadzeniu i opracowaniu piśmiennictwa i innych materiałów, przygotował poprawnie sprawozdanie dotyczące zebranych materiałówpracy magisterskiej;

dobry – student nie zebrał wystarczającej liczby pozycji piśmiennictwa oraz innych materiałów, przygotował sprawozdanie dotyczące zebranych materiałów do pracy magisterskiej prawidłowo;

dostateczny – student jest mało zaangażowany, zebrane materiały do pracy magisterskiej nie są kompletne;

niedostateczny – student jest niezaangażowany w realizację zajęć, nie wykazuje żadnej inicjatywy.

Ocenie podlega sprawozdanie przesłane w wersji elektronicznej w wyznaczonych przez opiekunów terminach.

Uwagi:

EKO

Pracownia prowadzona jest w laboratorium, w terenie badań oraz w pracowni komputerowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)