Pedagogika ogólna [W6-PP-SM-PEDOG]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [W6-PP-SM-PEDOG] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Alicja Hruzd-Matuszczyk |
Literatura: |
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Podręcznik akademicki. Warszawa 2003 i kolejne wydania. Milerski B., Śliwerski B. (red.): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa 2000 Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1996 Pilch T. (red.): Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa (wszystkie tomy) Meissner A., Majorek Cz.: Pedagogika nowego wychowania w Polsce u schyłku XIX i w pierwszej połowie XX wieku. Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2000. Gajdzica A.: Portret zbiorowy nauczycieli aktywnych – między zaangażowaniem a oporem wobec zmian. Toruń 2013. Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna w Polsce. Kondycja – problemy – perspektywy. Rocznik Pedagogiczny 2004. Kupisiewicz Cz.: Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012. Kwieciński Z., Śliwerski B.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. Wyd. PWN, Warszawa 2019. Kwieciński Z., Śliwerski B.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.1, Wyd. PWN, Warszawa 2003 (oraz wydania późniejsze). Wołoszyn S. (red.): Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. 3, ks.2. Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998. Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998. Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993. Kwiatkowska H., Lewowicki T. (red.): Źródła współczesnej edukacji nauczycielskiej. Warszawa 1997. |
Zakres tematów: |
Tożsamość pedagogiki i jej naukowy status. Aparatura pojęciowa pedagogiki. Edukacja aksjologiczna – pedagogiczne implikacje koncepcji wychowania do wyboru wartości. Wychowanie wśród innych procesów kształtowania człowieka (socjalizacja – inkulturacja – edukacja). Transmisja kulturowa – edukacja w społecznej świadomości. Twórczość oraz miejsce i rola autoedukacji (samokształtowania) w procesie wychowania. Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne (rodzina, grupy rówieśnicze, szkoła). Badania edukacyjne – badania w edukacji – metody badań pedagogicznych – strategie ilościowe i jakościowe. Teoria i praktyka pedagogiczna. Stereotypy myślenia o związkach teorii z praktyką. Uczestnicy procesu edukacyjnego – analiza relacji i sposobów komunikowania. Patologie edukacyjne. Wybrane szkoły eksperymentalne w Polsce i na świecie – tradycje i przemiany. Zajęcia sprawdzające (kolokwium) – na podstawie zrealizowanych treści. Podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w grupach, analiza tekstu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium - student posiada usystematyzowaną wiedzę o podstawowych zagadnieniach pedagogicznych, a także zna i rozumie ich społeczno-kulturowe podłoże. Świadomy swojej wiedzy posiada umiejętność samodzielnego formułowania pisemnych lub ustnych wypowiedzi i ich uzasadnień oraz zdolność kreatywnego spojrzenia na problemy pedagogiczne. Potrafi opracować i zinterpretować poznane treści biorąc pod uwagę przemiany edukacyjne. Praca pisemna - ocenie podlegają następujące kryteria: umiejętność sformułowania problemu (na podstawie dobranej literatury przedmiotu), jego interpretacja z uwzględnieniem własnej konkluzji i wniosków, forma wypowiedzi (poprawność językowa oraz właściwe stosowanie przypisów) oraz struktura pracy. |
Uwagi: |
mgr A. Hruzd-Matuszczyk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.