Pedagogika rodziny W6-PE-WZ-N1-3PRO
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Pedagogika rodziny W6-PE-WZ-N1-3PRO | |||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2019/2020 (2019/2020L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:45 - 12:30
sala 020 Bielska 62 jaki jest adres? |
||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | |||||||||||
Limit miejsc: | 25 | |||||||||||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | |||||||||||
Literatura: |
H. Cudak: Szkice z badań nad rodziną. Kielce 1995, WSP im. J. Kochanowskiego. 4. A. Giza-Poleszczuk: Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa 2005, UW. 5. S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke (red.): Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2004. 6. D. Lalak, T. Pilch (red.): Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa 1999, Wyd. Żak. 7. Z. Tyszka (2002): Rodzina we współczesnym świecie, Poznań, s. 13-59 8. D. Jabłoński, L. Ostasz: Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji i konkubinacie. Perspektywa antropologii kulturowej i ogólnej, Olsztyn 2001 9. A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003 10. W. Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Interart, 1996, Roz. I 11. B. Jakubowska, J. Markiewicz: Rodzina w kryzysie, Warszawa 2002 1. H. Cudak: Funkcje rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka. Warszawa 2000, WSP TWP w Warszawie. 2. S. Kawula: Kształty rodziny współczesnej. Szkice familologiczne, Toruń 2005. 3. A. Kwak: Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005, rozdz. III, VI. 4. K. Slany: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków 2002, s. 116-173. 5. E. Sowa-Behtane: Rodziny wielokulturowe. Kraków 2016, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wyd. WAM. 6. T. Szlendak: Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa 2011, PWN. 7. L. Turos: Wychowawcze i kulturotwórcze funkcje rodziny. Warszawa 2004, Wyd. Szkoła Wyższa TWP w Warszawie. 8. Z. Tyszka: Socjologia rodziny. Warszawa 1979, PWN. 9. Z. Tyszka: Rodzina współczesna – jej geneza i kierunki przemian. W: M. Ziemska (red.): Rodzina współczesna. Warszawa 2005, UW. 10. W. Warzywoda-Kruszyńska, P. Szukalski (red) Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie, Łódź 2004. 11. Z. Zaborowski: Rodzina jako grupa społeczno-wychowawcza. Warszawa 1980, Wyd. Nasza Księgarnia. 12. M. Ziemska: Postawy rodzicielskie. Warszawa 1973, Wyd. Wiedza Powszechna. 13. M. Ziemska: Rodzina a osobowość. Warszawa 1979, Wyd. Wiedza Powszechna. 14. E. Kaliszek: Rodzina wobec zagrożeń. Rodzina wobec szans. Socjopsychopedagogika rodziny. Studium rodziny pełnej. Warszawa 2019, Wyd. Diffin. 15. U. Klajmon-Lech: Trajektoria rodziców dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi. Formy społecznego wsparcia. Toruń 2018, Wyd. Adam Marszałek. |
|||||||||||
Zakres tematów: |
Przemiany zachodzące we współczesnej rodzinie 1. Samotni rodzice. 2. Rodziny adopcyjne 3. Trwałe kohabitacje. 4. Rodzinne patchworki. 5. Rodziny zrekonstruowane. 6. Wielorodziny. 7. Rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. 8. Rodziny dysfunkcyjne. 9. Układy sieciowe osób starszych |
|||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem Dyskusja. Praca w grupach Metoda projektu. Prezentacja multimedialna |
|||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena projektu oraz prezentacji dotyczących przemian rodziny współczesnej. Studenci indywidualnie lub w parach przygotowują projekt, a następnie prezentują go podczas zajęć. Oceniający bierze pod uwagę dobór źródeł (literatury, źródeł internetowych), bogactwo i wszechstronność treści, klarowność w przedstawieniu tematu, sposób prezentacji. |
|||||||||||
Uwagi: |
Ped. POWiWDŻwR, sem. 2 niestacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.