Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-N1-2PPOW]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-N1-2PPOW] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:30 - 10:00
sala 020 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||
Prowadzący: | Anton Dragomiletskii | ||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. Difin. 2. Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Zielona Góra 2004, PEKW "GAJA". 3. Kępski C. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych. Lublin 2005, Wydawnictwo UMCS. 4. Łuczyński A.: Gumińska-Sagan I. (red.): Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań. Lublin 2016, Wydawnictwo KUL. 5. Pyrzyk I.J.: Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej. Włocławek 2006. 6. Pyrzyk I.J.: Prekursorzy pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. „Adam Marszałek”. 7. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 1, Kontekst teoretyczny. Gdynia 2016, Wydawnictwo Akademickie AMW. 8. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 2, Kontekst metodyczny. Gdynia 2016, Wydawnictwo Akademickie AMW. 9. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2012, Wydawnictwo UMCS. Literatura uzupełniająca: 1. Badora S., Marzec D. K.: Twórcy polskiej pedagogiki opiekuńczej: wybrani przedstawiciele. Częstochowa 1999, Wyd. WSP. 2. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego. 3. Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001. 4. Dąbrowski Z., Kulpiński F.: Pedagogika opiekuńcza: historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000, Wyd. UWM. 5. Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T.1 i 2. Olsztyn 2006, Wyd. UWM. 6. Duraj-Nowakowa K., Gruca-Miąsik U. (red.): Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej. Rzeszów 2010, Wyd. URz. 7. Jundziłł E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza: przeszłość-teraźniejszość-przyszłość. Gdańsk 2008, Wyd. „Harmonia”. 8. Kamiński U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003. 9. Krajewska B. Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". 10. Kurzeja A.: Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Kraków 2008, Oficyna Wydawnicza "Impuls". 11. Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. 12. Marzec D. K. (red.): Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. Częstochowa 1996, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej. 13. Matyjas B. (red.): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej. 14. Miller A.: Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii. Tłum. B. Przybyłowska. Poznań 1999, Media Rodzina. 15. Pyrzyk I.J.: Rozwój teorii i metod polskiej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2006, Wyd. UMK. 16. Wilk T. (red.): Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza "Impuls". 17. Woronowicz W., Apanel D. (red.): Opieka, wychowanie, kształcenie: moduły edukacyjne. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie, przedmiot, koncepcje i zadania pedagogiki opiekuńczej. Pojęcie opieki, jej rodzaje i zasady. 2. Opieka a wychowanie opiekuńcze. Pojęcie i funkcje wychowania. Elementy modelu-wzorca opiekuna-wychowawcy. 3. Opieka i wychowanie w kontekście temporalnym – na przestrzeni wieków i współcześnie. 4.-5. Przedstawiciele i prekursorzy polskiej myśli opiekuńczo-wychowawczej – działalność opiekuńczo-wychowawcza w poglądach ks. B. Markiewicza, J.C. Babickiego, J. Korczaka, H. Radlińskiej, K. Jeżewskiego, K. Lisieckiego (prezentacje studentów). 6. Aktywność opiekuńcza w rodzinach dysfunkcyjnych. Funkcje asystentów rodzin. 7. Problematyka sieroctwa i jego kategorie. Praca pedagogiczna na ulicy – pedagogika podwórkowa, „streetworking” 8. Działalność opiekuńczo-wychowawcza szkoły. 9. Wolontariat jako forma pracy opiekuńczo-wychowawczej. 10. Rola kultury w pracy wychowawczej. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda projektowa, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, prezentacja, metody warsztatowe, gry i zabawy dydaktyczne. |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: – przygotowanie się i aktywny udział w zajęciach, w tym umiejętność podtrzymywania dyskusji w oparciu o literaturę przedmiotu – sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; – przygotowanie prezentacji przedstawiającej koncepcje teoretyczne i działalność opiekuńczo-wychowawczą wybitnych przedstawicieli polskiej myśli i praktyki pedagogicznej; – kolokwium pisemne. |
||||||||
Uwagi: |
Ped. POWiWDŻwR, sem. 2 niestacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.