Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-N1-2PPOW] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-WZ-N1-2PPOW]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:30 - 10:00
sala 020
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Anton Dragomiletskii
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. Difin.

2. Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Zielona Góra 2004, PEKW "GAJA".

3. Kępski C. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych. Lublin 2005, Wydawnictwo

UMCS.

4. Łuczyński A.: Gumińska-Sagan I. (red.): Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań. Lublin 2016, Wydawnictwo KUL.

5. Pyrzyk I.J.: Wprowadzenie do pedagogiki opiekuńczej. Włocławek 2006.

6. Pyrzyk I.J.: Prekursorzy pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. „Adam Marszałek”.

7. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 1, Kontekst teoretyczny. Gdynia 2016, Wydawnictwo Akademickie AMW.

8. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 2, Kontekst metodyczny. Gdynia 2016, Wydawnictwo Akademickie AMW.

9. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2012, Wydawnictwo

UMCS.

Literatura uzupełniająca:

1. Badora S., Marzec D. K.: Twórcy polskiej pedagogiki opiekuńczej: wybrani przedstawiciele. Częstochowa 1999, Wyd. WSP.

2. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego.

3. Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001.

4. Dąbrowski Z., Kulpiński F.: Pedagogika opiekuńcza: historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000, Wyd. UWM.

5. Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T.1 i 2. Olsztyn 2006, Wyd. UWM.

6. Duraj-Nowakowa K., Gruca-Miąsik U. (red.): Wyzwania i szanse pedagogiki społeczno-opiekuńczej. Rzeszów 2010, Wyd. URz.

7. Jundziłł E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza: przeszłość-teraźniejszość-przyszłość. Gdańsk 2008, Wyd. „Harmonia”.

8. Kamiński U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003.

9. Krajewska B. Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

10. Kurzeja A.: Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Kraków 2008, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

11. Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

12. Marzec D. K. (red.): Opieka i wychowanie w okresie transformacji systemowej. Częstochowa 1996, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

13. Matyjas B. (red.): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej.

14. Miller A.: Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii. Tłum. B. Przybyłowska. Poznań 1999, Media Rodzina.

15. Pyrzyk I.J.: Rozwój teorii i metod polskiej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2006, Wyd. UMK.

16. Wilk T. (red.): Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

17. Woronowicz W., Apanel D. (red.): Opieka, wychowanie, kształcenie: moduły edukacyjne. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Zakres tematów:

1. Pojęcie, przedmiot, koncepcje i zadania pedagogiki opiekuńczej. Pojęcie opieki, jej rodzaje i zasady.

2. Opieka a wychowanie opiekuńcze. Pojęcie i funkcje wychowania. Elementy modelu-wzorca opiekuna-wychowawcy.

3. Opieka i wychowanie w kontekście temporalnym – na przestrzeni wieków i współcześnie.

4.-5. Przedstawiciele i prekursorzy polskiej myśli opiekuńczo-wychowawczej – działalność opiekuńczo-wychowawcza w poglądach ks. B. Markiewicza, J.C. Babickiego, J. Korczaka, H. Radlińskiej, K. Jeżewskiego, K. Lisieckiego (prezentacje studentów).

6. Aktywność opiekuńcza w rodzinach dysfunkcyjnych. Funkcje asystentów rodzin.

7. Problematyka sieroctwa i jego kategorie. Praca pedagogiczna na ulicy – pedagogika podwórkowa, „streetworking”

8. Działalność opiekuńczo-wychowawcza szkoły.

9. Wolontariat jako forma pracy opiekuńczo-wychowawczej.

10. Rola kultury w pracy wychowawczej.

Metody dydaktyczne:

Metoda projektowa, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, prezentacja, metody warsztatowe, gry i zabawy dydaktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

– przygotowanie się i aktywny udział w zajęciach, w tym umiejętność podtrzymywania dyskusji w oparciu o literaturę przedmiotu – sprawdzenie

stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej;

– przygotowanie prezentacji przedstawiającej koncepcje teoretyczne i działalność opiekuńczo-wychowawczą wybitnych przedstawicieli polskiej myśli i praktyki pedagogicznej;

– kolokwium pisemne.

Uwagi:

Ped. POWiWDŻwR, sem. 2 niestacjonarne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)