Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [W3-PE-REW-S2-MPSPAUT]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [W3-PE-REW-S2-MPSPAUT] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anida Szafrańska | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. Lovaas J. (1993) Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa. 2. Maurice, C. (2002). Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących sie problemem. Warszawa. 3. Błeszyński J. (red. nauk.) (2005) Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków. 4. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2003) Terapia i edukacja osób z autyzmem, Wybrane Zagadnienia. Warszawa. 5. Florek A., Hamerlak K. Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, Warszawa. 6. Hanbury M. (2016), Strategie wspierania pozytywnych zachowań dzieci i młodzieży z autyzmem, Warszawa. 7. Schopler E.(1995) Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk. 8. Schopler E. (1995) Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk. 9. Kossewska J. (red.) (2009) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Cybulska R., Dryjańska J. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa. 2. Edeelson S. M., Johnson J. B. (2018) Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie. Gdańsk. 3. Faherty C. (2018) Autyzm… Co to dla mnie znaczy. Kraków 4. Gray C. (2014) Nowe historyjki społeczne. Ponad 150 historyjek, które uczą umiejętności społecznych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i ich rówieśników. Gdańsk. 5. Greenspan S. I., Wieder S. (2014). Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime. Kraków 6. Kruk-Lasocka J. (2003), Autyzm, czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław. 7. Lundine V., Smith C. (2008) Szkolenie zawodowe i planowanie osobistego rozwoju dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Praktyczne materiały dla szkół. Warszawa. 8. McClannahan L., Krantz P., J. (2016) Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania. Gdańska. 9. Nason B. (2017) Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków. 10. Prokopiak A. (red. nauk.) (2014) Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warszawa – Lublin. 11. Rogers S. J. Dawson G., Vismara L. A. (2015) Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem. Kraków. 12. Schopler E., Reichler R. J., Lansing M. (1995) Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk. 13. Święcicka J. (2010), Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Kraków. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Problemy poznawcze, społeczne, sensoryczne osób z autyzmem. Emocje osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zasady i strategie postępowania. 2. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warunki sprzyjające i utrudniające rozwój ucznia. 3. Rozwijanie umiejętności kluczowych. Ćwiczenia praktyczne w grupach. 4. Zachowania trudne, kryteria oceny zachowań trudnych. Przyczyny i funkcje zachowań trudnych. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi. 5. Planowanie pracy edukacyjno – terapeutycznej. Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczne. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zespołowe przygotowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno Terapeutycznego. Omówienie i uzasadnienie zaproponowanych metod i form pracy edukacyjno - terapeutycznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.