Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [W3-PE-REW-S2-MPSPAUT] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [W3-PE-REW-S2-MPSPAUT]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anida Szafrańska
Literatura:

1. Lovaas J. (1993) Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa.

2. Maurice, C. (2002). Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących sie problemem. Warszawa.

3. Błeszyński J. (red. nauk.) (2005) Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków.

4. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2003) Terapia i edukacja osób z autyzmem, Wybrane Zagadnienia. Warszawa.

5. Florek A., Hamerlak K. Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, Warszawa.

6. Hanbury M. (2016), Strategie wspierania pozytywnych zachowań dzieci i młodzieży z autyzmem, Warszawa.

7. Schopler E.(1995) Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk.

8. Schopler E. (1995) Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk.

9. Kossewska J. (red.) (2009) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków.

Literatura uzupełniająca:

1. Cybulska R., Dryjańska J. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa.

2. Edeelson S. M., Johnson J. B. (2018) Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie. Gdańsk.

3. Faherty C. (2018) Autyzm… Co to dla mnie znaczy. Kraków

4. Gray C. (2014) Nowe historyjki społeczne. Ponad 150 historyjek, które uczą umiejętności społecznych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i ich rówieśników. Gdańsk.

5. Greenspan S. I., Wieder S. (2014). Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime. Kraków

6. Kruk-Lasocka J. (2003), Autyzm, czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław.

7. Lundine V., Smith C. (2008) Szkolenie zawodowe i planowanie osobistego rozwoju dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Praktyczne materiały dla szkół. Warszawa.

8. McClannahan L., Krantz P., J. (2016) Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania. Gdańska.

9. Nason B. (2017) Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków.

10. Prokopiak A. (red. nauk.) (2014) Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warszawa – Lublin.

11. Rogers S. J. Dawson G., Vismara L. A. (2015) Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem. Kraków.

12. Schopler E., Reichler R. J., Lansing M. (1995) Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk.

13. Święcicka J. (2010), Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli. Kraków.

Zakres tematów:

1. Problemy poznawcze, społeczne, sensoryczne osób z autyzmem. Emocje osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zasady i strategie postępowania.

2. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warunki sprzyjające i utrudniające rozwój ucznia.

3. Rozwijanie umiejętności kluczowych. Ćwiczenia praktyczne w grupach.

4. Zachowania trudne, kryteria oceny zachowań trudnych. Przyczyny i funkcje zachowań trudnych. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi.

5. Planowanie pracy edukacyjno – terapeutycznej. Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczne.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe i praktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Zespołowe przygotowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno Terapeutycznego. Omówienie i uzasadnienie zaproponowanych metod i form pracy edukacyjno - terapeutycznej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)