Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywność matematyczna dziecka [W3-PE-EWP-N2-AMD] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Aktywność matematyczna dziecka [W3-PE-EWP-N2-AMD]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala 201
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 27
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Ewelina Kawiak
Literatura:

1. J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000.

2. H. Siwek, Dydaktyka matematyki, Warszawa 2005.

3. M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa 2008.

4. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

5. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1997.

6. Z. Semadeni, Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, Warszawa 1991.

7. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004.

8. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010.

9. E. Stucki, Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1992.

10. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989.

11. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Diagnoza działalności matematyczne dzieci z klas początkowych, Katowice 1985.

12. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dziecięca matematyka, Warszawa 1997.

13. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.

14. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009.

15. M. Skura, Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego. Warszawa, 2008.

16. K. Wojciechowska, Gry i zabawy matematyczne. Opole 2008.

Zakres tematów:

I. Aktywność matematyczna i myślenie matematyczne:

• Czynnościowe nauczanie matematyki.

• Dojrzałość do nauki matematyki, wskaźniki dojrzałości, dziecięce liczenie, dojrzałość i odporność emocjonalna, przyczyny powstawania trudności w uczeniu się matematyki).

• Rola operacyjnego rozumowania w procesie uczenia się matematyki, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, diagnoza, ćwiczenia stymulujące rozwój rozumowania.

• Koncepcja rozwoju intelektualnego J. Piageta; Teoria P. H. van Hiele`a; Teoria J. Brunera.

• Edukacja matematyczna w obowiązującej Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego i Edukacji Wczesnoszkolnej.

II. Aktywność matematyczna i jej rozwijanie:

• Rola i cele edukacji matematycznej.

• Rodzaje aktywności matematycznej (dostrzeganie i wykorzystywanie analogii, schematyzowanie i matematyzowanie, dedukcja oraz redukcja, asymilowanie i przetwarzanie informacji, algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmem, definiowanie, interpretowanie danej definicji i racjonalne jej używanie).

• Metody pracy w edukacji matematycznej, metody aktywizujące.

• Gry i zabawy matematyczne.

• Rola nauczyciela w rozwijaniu aktywności matematycznej.

• Środki dydaktyczne do elementarnej nauki matematyki.

III. Matematyczne zadania problemowe i metody ich rozwiązywania:

• Zadania matematyczne (klasyfikacje, typy, cele, funkcje zadań).

• Zadania tekstowe i zadania problemowe.

• Metody rozwiązywania problemów (algorytmiczne i heurystyczne).

• Problemowe nauczanie matematyki.

IV. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki:

• Podstawowe pojęcia (trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne; kalkulostenia, dyskalkulia; oligokalkulia; akalkulia, dyskalkulia; specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (SZUA).

• Dyskalkulia: typy, rozpoznanie, profilaktyka; terapia; dyskalkulia a dysleksja.

• Praca z dzieckiem zdolnym na zajęciach matematycznych.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z kolokwium zaliczeniowego oraz z przygotowanego projektu.

Kolokwium zaliczeniowe:

Kolokwium zawiera pytania odwołujące się do tematyki podejmowanej podczas realizacji ćwiczeń.

Projekt:

Ocena za przygotowany Projekt ustalona zostaje przy uwzględnieniu takich elementów jak:

- odpowiedni dobór treści teoretycznych zawartych w referacie,

- umiejętny dobór zajęć praktycznych, dotyczących poruszanej tematyki, aktywizujących całą grupę na ćwiczeniach,

- umiejętne przeprowadzenie zajęć praktycznych w grupie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)