Aktywność matematyczna dziecka [W3-PE-EWP-N2-AMD]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Aktywność matematyczna dziecka [W3-PE-EWP-N2-AMD] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewelina Kawiak | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000. 2. H. Siwek, Dydaktyka matematyki, Warszawa 2005. 3. M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć, Warszawa 2008. 4. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998. 5. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1997. 6. Z. Semadeni, Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, Warszawa 1991. 7. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004. 8. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010. 9. E. Stucki, Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1992. 10. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989. 11. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Diagnoza działalności matematyczne dzieci z klas początkowych, Katowice 1985. 12. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dziecięca matematyka, Warszawa 1997. 13. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000. 14. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009. 15. M. Skura, Dziecięce strategie rozwiązywania zadań matematycznych w przedszkolu i w pierwszych latach nauczania szkolnego. Warszawa, 2008. 16. K. Wojciechowska, Gry i zabawy matematyczne. Opole 2008. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
I. Aktywność matematyczna i myślenie matematyczne: • Czynnościowe nauczanie matematyki. • Dojrzałość do nauki matematyki, wskaźniki dojrzałości, dziecięce liczenie, dojrzałość i odporność emocjonalna, przyczyny powstawania trudności w uczeniu się matematyki). • Rola operacyjnego rozumowania w procesie uczenia się matematyki, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, diagnoza, ćwiczenia stymulujące rozwój rozumowania. • Koncepcja rozwoju intelektualnego J. Piageta; Teoria P. H. van Hiele`a; Teoria J. Brunera. • Edukacja matematyczna w obowiązującej Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego i Edukacji Wczesnoszkolnej. II. Aktywność matematyczna i jej rozwijanie: • Rola i cele edukacji matematycznej. • Rodzaje aktywności matematycznej (dostrzeganie i wykorzystywanie analogii, schematyzowanie i matematyzowanie, dedukcja oraz redukcja, asymilowanie i przetwarzanie informacji, algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmem, definiowanie, interpretowanie danej definicji i racjonalne jej używanie). • Metody pracy w edukacji matematycznej, metody aktywizujące. • Gry i zabawy matematyczne. • Rola nauczyciela w rozwijaniu aktywności matematycznej. • Środki dydaktyczne do elementarnej nauki matematyki. III. Matematyczne zadania problemowe i metody ich rozwiązywania: • Zadania matematyczne (klasyfikacje, typy, cele, funkcje zadań). • Zadania tekstowe i zadania problemowe. • Metody rozwiązywania problemów (algorytmiczne i heurystyczne). • Problemowe nauczanie matematyki. IV. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki: • Podstawowe pojęcia (trudności zwyczajne, nadmierne i specyficzne; kalkulostenia, dyskalkulia; oligokalkulia; akalkulia, dyskalkulia; specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych (SZUA). • Dyskalkulia: typy, rozpoznanie, profilaktyka; terapia; dyskalkulia a dysleksja. • Praca z dzieckiem zdolnym na zajęciach matematycznych. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z kolokwium zaliczeniowego oraz z przygotowanego projektu. Kolokwium zaliczeniowe: Kolokwium zawiera pytania odwołujące się do tematyki podejmowanej podczas realizacji ćwiczeń. Projekt: Ocena za przygotowany Projekt ustalona zostaje przy uwzględnieniu takich elementów jak: - odpowiedni dobór treści teoretycznych zawartych w referacie, - umiejętny dobór zajęć praktycznych, dotyczących poruszanej tematyki, aktywizujących całą grupę na ćwiczeniach, - umiejętne przeprowadzenie zajęć praktycznych w grupie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.