Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot do wyboru IV: Dyskursy literackie [02-MP-S3-PWDL] semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przedmiot do wyboru IV: Dyskursy literackie [02-MP-S3-PWDL]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:45 - 15:15
sala 425
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Prowadzący: Małgorzata Wójcik-Dudek
Literatura:

ALPHEN E. VAN: Zabawa w Holokaust. Przeł. K. BOJARSKA. „Literatura na Świecie” 2004, nr 1−2, s. 217−243.

AMIEL I.: Osmaleni. Warszawa 1999.

ANKERSMIT F.R.: Modernistyczna prawda, postmodernistyczne przedstawianie i po-postmodernistyczne

doświadczenie. W: Historia: o jeden świat za daleko?. Red. E. DOMAŃSKA. Przekł. E. DOMAŃSKA. Poznań 1997, s. 19−36.

ANKERSMIT F.: Pamiętając Holocaust: żałoba i melancholia. Przeł. A. AJSCHTET, A. KUBIS, J. REGULSKA. W:

Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. (Antologia przekładów). Red. E. DOMAŃSKA. Poznań 2006, s. 163−184.

ASSMANN A.: O medialnej historii pamięci kulturowej. Przeł. K. SIDOWSKA. W: ASSMANN A.: Między historią a pamięcią. Red. M. SARYUSZ-WOLSKA. Warszawa 2013, s. 127−143.

ASSMANN A.: Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej. Przeł. P. PRZYBYŁA. W: Pamięć

zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Red. M. SARYUSZ-WOLSKA. Kraków 2009, s. 101−142.

ASSMANN J.: Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Przeł. A. KRYCZYŃSKA-PHAM. Red. i wstęp R. TRABA. Warszawa 2008.

ASSMANN J.: Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa. Przeł. S. DYROFF, R. ŻYTYNIEC. „Borussia” 2003, nr 29.

BARTNIKOWSKI B.: Dzieciństwo w pasiakach. Warszawa 1977.

BARTOSZEWSKI W.: Po obu stronach muru. W: Ten jest z ojczyzny mojej. Polacy z pomocą Żydom 1939−1945. Oprac. W. BARTOSZEWSKI, Z. LEWINÓWNA. Kraków 1966, s. 7−67.

BIEŃCZYK: Tworki. Warszawa 2012.

BŁOŃSKI J.: Polak-katolik i katolik-Polak. Nakaz ewangeliczny, interes narodowy i solidarność obywatelska wobec zagłady getta warszawskiego. W: IDEM: Biedni Polacy patrzą na getto. Kraków 2008, s. 49−74.

BOJARSKA K.: Obcy w „Tworkach”, Obcy w „Achtung Zelig” – próba rekonstrukcji strategii literackich i wizualnych w kontekście Zagłady i post-pamięci. W: Widziane, czytane, oglądane – oblicza Obcego. Inny i Obcy w kulturze. Cz. 1. Red. P. CIELICZKO, P. KUCIŃSKI. Warszawa 2008, s. 103−111.

BUBER M.: Gog i Magog. Kronika chasydzka. Przeł. J. GAREWICZ. Warszawa 1999.

BURYŁA S.: Osadzić Zagładę w kontekście. „Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli” 2014, nr 11, s. 5−8.

BURYŁA S.: Topika Holokaustu. Wstępne rozpoznanie. „Świat tekstów. Rocznik Słupski” 2012, nr 10, s. 131−151.

CHMIELEWSKA K.: Literackość jako przeszkoda, literackość jako możliwość wypowiedzenia. W: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie?. Red. M. GŁOWIŃSKI, K. CHMIELEWSKA, K. MAKARUK, A. MOLISAK, T. ŻUKOWSKI. Kraków 2005, s. 21−32.

CUBER M.: Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987−2012. Katowice 2012.

CZAPLIŃSKI P.: Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze. „Teksty Drugie” 2004, nr 5, s. 9−22.

CZERNIAKÓW A.: „W nocy od 12 do 5 rano nie spałem”. Dziennik Czerniakowa. Próba lektury. Warszawa 1982.

CZERWIŃSKA-RYDEL A.: Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku. Warszawa 2012.

HILBERG R.: Sprawcy. Ofiary. Świadkowie. Zagłada Żydów 1933−1945. Przeł. J. GIEBUŁTOWSKI. Warszawa 2007.

HIRSCH M.: Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory. Cambridge 1997.

HIRSCH M.: The Generation of Postmemory. „Poetics Today” 2008, nr 1 (29).

HIRSCH M.: Żałoba i postpamięć. Przeł. K. BOJARSKA. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia. Red. E. DOMAŃSKA. Poznań 2010, s. 245−278.

JANION M.: Pułkownik żydowski. W: EADEM: Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie. Warszawa 2009, s. 5−76.

DOV KULKA O.: Pejzaże metropolii śmierci. Rozmyślania o pamięci i wyobraźni. Przeł. M. SZCZUBIAŁKA. Wołowiec 2014.

Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym. Red. R. NYCZ, A. ŁEBKOWSKA, A. DAUKSZA. Warszawa 2015.

LACAPRA D.: Pisanie historii, pisanie traumy. Przeł. A. REJNIAK-MAJEWSKA. W: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania. Red. T. MAJEWSKI, A. ZEIDLER-JANISZEWSKA. Współpr. M. WÓJCIK. Łódź 2009, s. 499−528.

LACAPRA D.: Powrót do pytania o to, co ludzkie i zwierzęce. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia. Red. E. DOMAŃSKA. Poznań 2010, s. 413−469.

LACAPRA D.: Psychoanaliza, pamięć i zwrot etyczny. W: Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. Antologia przekładów. Red. E. DOMAŃSKA. Poznań 2006, s. 127−162.

LASKIER R.: Pamiętnik. Będzin 2008.

LEOCIAK J.: Spojrzenia na warszawskie getto. Warszawa 2011.

LEOCIAK J.: Tekst wobec Zagłady. O relacjach z warszawskiego getta. Warszawa 1997.

Literatura polska wobec Zagłady (1939−1968). Red. S. BURYŁA, D. KRAWCZYŃSKA, J. LEOCIAK. Warszawa 2012.

PANAS W.: Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza. Lublin 1997.

PANAS W.: Oko cadyka. Lublin 2004.

PANAS W.: Zamach pióra. W: IDEM: Pismo i rana. Szkice o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej.

Lublin 1996, s. 75−90.

WHITE H.: Proza historyczna. Red. E. DOMAŃSKA. Przeł. R. BORYSŁAWSKI, T. DOBROGOSZCZ, E. DOMAŃSKA, D. KOŁODZIEJCZYK, J. MYDLA, M. NOWAK, A. ŻYCHLIŃSKI. Kraków 2009.

Zakres tematów:

Ćwiczenia mają na celu zaprezentować różnorodne narracje o Zagładzie obecne w literaturze i kulturze polskiej. Student podczas zajęć pozna główne teksty kultury polskiej dotyczące Holokaustu oraz dawne i najnowsze metodologie ich czytania. Część zajęć zostanie poświęcona polityce edukacyjnej Holokaustu w polskiej szkole.

Metody dydaktyczne:

Metody problemowe, metody oglądowe.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową ustala się na podstawie obecności oraz pracy pisemnej związanej z problematyką zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)