Przedmiot do wyboru IV: Dyskursy literackie [02-MP-S3-PWDL]
semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przedmiot do wyboru IV: Dyskursy literackie [02-MP-S3-PWDL] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Wójcik-Dudek | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
ALPHEN E. VAN: Zabawa w Holokaust. Przeł. K. BOJARSKA. „Literatura na Świecie” 2004, nr 1−2, s. 217−243. AMIEL I.: Osmaleni. Warszawa 1999. ANKERSMIT F.R.: Modernistyczna prawda, postmodernistyczne przedstawianie i po-postmodernistyczne doświadczenie. W: Historia: o jeden świat za daleko?. Red. E. DOMAŃSKA. Przekł. E. DOMAŃSKA. Poznań 1997, s. 19−36. ANKERSMIT F.: Pamiętając Holocaust: żałoba i melancholia. Przeł. A. AJSCHTET, A. KUBIS, J. REGULSKA. W: Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. (Antologia przekładów). Red. E. DOMAŃSKA. Poznań 2006, s. 163−184. ASSMANN A.: O medialnej historii pamięci kulturowej. Przeł. K. SIDOWSKA. W: ASSMANN A.: Między historią a pamięcią. Red. M. SARYUSZ-WOLSKA. Warszawa 2013, s. 127−143. ASSMANN A.: Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej. Przeł. P. PRZYBYŁA. W: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Red. M. SARYUSZ-WOLSKA. Kraków 2009, s. 101−142. ASSMANN J.: Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Przeł. A. KRYCZYŃSKA-PHAM. Red. i wstęp R. TRABA. Warszawa 2008. ASSMANN J.: Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa. Przeł. S. DYROFF, R. ŻYTYNIEC. „Borussia” 2003, nr 29. BARTNIKOWSKI B.: Dzieciństwo w pasiakach. Warszawa 1977. BARTOSZEWSKI W.: Po obu stronach muru. W: Ten jest z ojczyzny mojej. Polacy z pomocą Żydom 1939−1945. Oprac. W. BARTOSZEWSKI, Z. LEWINÓWNA. Kraków 1966, s. 7−67. BIEŃCZYK: Tworki. Warszawa 2012. BŁOŃSKI J.: Polak-katolik i katolik-Polak. Nakaz ewangeliczny, interes narodowy i solidarność obywatelska wobec zagłady getta warszawskiego. W: IDEM: Biedni Polacy patrzą na getto. Kraków 2008, s. 49−74. BOJARSKA K.: Obcy w „Tworkach”, Obcy w „Achtung Zelig” – próba rekonstrukcji strategii literackich i wizualnych w kontekście Zagłady i post-pamięci. W: Widziane, czytane, oglądane – oblicza Obcego. Inny i Obcy w kulturze. Cz. 1. Red. P. CIELICZKO, P. KUCIŃSKI. Warszawa 2008, s. 103−111. BUBER M.: Gog i Magog. Kronika chasydzka. Przeł. J. GAREWICZ. Warszawa 1999. BURYŁA S.: Osadzić Zagładę w kontekście. „Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli” 2014, nr 11, s. 5−8. BURYŁA S.: Topika Holokaustu. Wstępne rozpoznanie. „Świat tekstów. Rocznik Słupski” 2012, nr 10, s. 131−151. CHMIELEWSKA K.: Literackość jako przeszkoda, literackość jako możliwość wypowiedzenia. W: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie?. Red. M. GŁOWIŃSKI, K. CHMIELEWSKA, K. MAKARUK, A. MOLISAK, T. ŻUKOWSKI. Kraków 2005, s. 21−32. CUBER M.: Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987−2012. Katowice 2012. CZAPLIŃSKI P.: Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze. „Teksty Drugie” 2004, nr 5, s. 9−22. CZERNIAKÓW A.: „W nocy od 12 do 5 rano nie spałem”. Dziennik Czerniakowa. Próba lektury. Warszawa 1982. CZERWIŃSKA-RYDEL A.: Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku. Warszawa 2012. HILBERG R.: Sprawcy. Ofiary. Świadkowie. Zagłada Żydów 1933−1945. Przeł. J. GIEBUŁTOWSKI. Warszawa 2007. HIRSCH M.: Family Frames: Photography, Narrative and Postmemory. Cambridge 1997. HIRSCH M.: The Generation of Postmemory. „Poetics Today” 2008, nr 1 (29). HIRSCH M.: Żałoba i postpamięć. Przeł. K. BOJARSKA. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia. Red. E. DOMAŃSKA. Poznań 2010, s. 245−278. JANION M.: Pułkownik żydowski. W: EADEM: Bohater, spisek, śmierć. Wykłady żydowskie. Warszawa 2009, s. 5−76. DOV KULKA O.: Pejzaże metropolii śmierci. Rozmyślania o pamięci i wyobraźni. Przeł. M. SZCZUBIAŁKA. Wołowiec 2014. Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym. Red. R. NYCZ, A. ŁEBKOWSKA, A. DAUKSZA. Warszawa 2015. LACAPRA D.: Pisanie historii, pisanie traumy. Przeł. A. REJNIAK-MAJEWSKA. W: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania. Red. T. MAJEWSKI, A. ZEIDLER-JANISZEWSKA. Współpr. M. WÓJCIK. Łódź 2009, s. 499−528. LACAPRA D.: Powrót do pytania o to, co ludzkie i zwierzęce. W: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia. Red. E. DOMAŃSKA. Poznań 2010, s. 413−469. LACAPRA D.: Psychoanaliza, pamięć i zwrot etyczny. W: Pamięć, etyka i historia. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych. Antologia przekładów. Red. E. DOMAŃSKA. Poznań 2006, s. 127−162. LASKIER R.: Pamiętnik. Będzin 2008. LEOCIAK J.: Spojrzenia na warszawskie getto. Warszawa 2011. LEOCIAK J.: Tekst wobec Zagłady. O relacjach z warszawskiego getta. Warszawa 1997. Literatura polska wobec Zagłady (1939−1968). Red. S. BURYŁA, D. KRAWCZYŃSKA, J. LEOCIAK. Warszawa 2012. PANAS W.: Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza. Lublin 1997. PANAS W.: Oko cadyka. Lublin 2004. PANAS W.: Zamach pióra. W: IDEM: Pismo i rana. Szkice o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej. Lublin 1996, s. 75−90. WHITE H.: Proza historyczna. Red. E. DOMAŃSKA. Przeł. R. BORYSŁAWSKI, T. DOBROGOSZCZ, E. DOMAŃSKA, D. KOŁODZIEJCZYK, J. MYDLA, M. NOWAK, A. ŻYCHLIŃSKI. Kraków 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia mają na celu zaprezentować różnorodne narracje o Zagładzie obecne w literaturze i kulturze polskiej. Student podczas zajęć pozna główne teksty kultury polskiej dotyczące Holokaustu oraz dawne i najnowsze metodologie ich czytania. Część zajęć zostanie poświęcona polityce edukacyjnej Holokaustu w polskiej szkole. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe, metody oglądowe. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową ustala się na podstawie obecności oraz pracy pisemnej związanej z problematyką zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.