Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa programów profilaktycznych [06-PE-R-S2-22] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Budowa programów profilaktycznych [06-PE-R-S2-22]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 108
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 18
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Bulska
Literatura:

Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017

Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.

Michel M., Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich. Pedagogium, Warszawa 2013.

Ostaszewski K., „Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniach ryzykownych dzieci i młodzieży” (w): J. Mazur i wsp., Czynniki chroniące młodzież 15-letnią przed podejmowaniem zachowań ryzykownych, Instytut Matki i Dziecka. Zakład Ochrony i Promocji Zdrowia Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2008.

Ostaszewski K., „Kompendium wiedzy o profilaktyce” (w:) Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki, Fundacja ETOH, Warszawa 2010.

Ostaszewski K., „Standardy profilaktyki”, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016.

Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2014.

Pachociński R., Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa 2004.

Radomska A., Bronisława K., Jarmołowska K. Okulicz- Kozaryn K., Macander D., Borkowska A., Terlikowska J., Frączek R., Sochocki J.M. (2010), System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.

Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Ośrodek Rozwoju Edukacji Zawodowej, Warszawa 2012.

Zakres tematów:

W trakcie zajęć student pracuje nad oktreslonym fragmentem projektu programu profilaktycznego, ćwiczy zastosowanie metody aktywne jako metody i formy pracy. Analizuje standardowe elementy budowy programu profilaktycznego, tworzenie programu: dobór treści, metod form pracy, buduje senariusze do wybranych fragmentów programu, dokonuje ewaluacji działań profilaktycznych. Przygotowuje i prezentuje na wybrany przez siebie temat projekt programu profilaktycznego.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna;

- Klasyczna metoda problemowa;

- Metody aktywizujące;

- Metody eksponujące;

Metody i kryteria oceniania:

Student przygotowuje projekt profilaktyczny na podstawie literatury przedmiotu oraz w oparciu o formułę i zasady omówione na wykładzie. Studenci przygotowują oraz prezentują swoje projekty na forum grupy, dokonując krytycznej oceny oraz analizy merytorycznej, skłaniającej do wyciągania praktycznych wniosków i dyskusji grupowej. Przy wystawianiu oceny końcowej brana jest pod uwagę również aktywność podczas omawiania prac jak również poziom umiejętności krytycznego myślenia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)