Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kształcenie literackie w wychowaniu, edukacji i terapii 06-PE-EWP-S1-07
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Kształcenie literackie w wychowaniu, edukacji i terapii 06-PE-EWP-S1-07
Zajęcia semestr letni 2019/2020 (2019/2020L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 209
Grażyńskiego jaki jest adres?
Zajęcie prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcie prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Bautsz-Sontag
Literatura:

Bautsz – Sontag A., Literatura w terapii dzieci-warsztaty otwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013

Baluch A., Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, Instytut Wydawniczy "Nasza Księgarnia", Warszawa 1987

Baluch A., Książka jest światem - o literaturze dla dzieci małych oraz dzieci starszych i nastolatków, Wydawnictwo Universitas, 2005

Baluch A., Uważne czytanie. W kręgi liryki XX wieku, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000

Kida J. (red.) Problemy kształcenia literackiego w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1997

Krasoń. K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005,

Krasoń. K., Preferencje czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym: (rekonesans badawczy) [w:] „Nauczyciel i Szkoła” 1999, nr 2, s. 37-41

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka - z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja "Książka dla Dziecka", Warszawa 1992

Wais J. Ścieki Baśni, Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, Warszawa 2006

Zakres tematów:

1) Ja, jako hybryda postaci literackich - tworzenie i uzasadnianie indywidualnego kanonu lektur

2) Czytanie książek a potrzeby i kompetencje dzieci na podstawie analizy krótkich fragmentów książek

3) Identyfikacja pól semantycznych lektury z przyporządkowanymi im potrzebami i rodzajami gatunków literackich

4) Od kołysanek, wierszyków, rymowanek po świadomy wybór lektury. Rola książki w życiu dziecka i człowieka dorosłego

5) Analiza ilustracyjna wybranej przez siebie książki, czyli co daje nam ilustracja i jaką pełni rolę w książce?

6) Poznanie i projektowanie działań edukacyjnych w oparciu o utwór z zakresu:

-Archetypów dziecięcej literatury

-Wierszy i wierszyków dziecięcych

-Bestsellerów

-Baśni

-Utworów z wątkami magicznymi i fantasy

-Literatury popularnej (literatura trzecia)

7) Prezentacja projektów

Metody dydaktyczne:

-dyskusja

-praca warsztatowa

-metoda projektu

Metody i kryteria oceniania:

Projekt zajęć, inspirowanych fragmentem utworu literackiego z określonego działu. Oceniane będzie:

1) Prezentacja projektu : 5 punktów

2) Pomysł - twórcze podejście do tematu: 5 punktów

3) Rzetelność merytoryczna: 5 punktów

Kryteria:

15 pkt - bdb

14 pkt - bdb-

13 pkt - db+

12 pkt - db

11 pkt - db -

10 pkt - dst +

9 pkt - dst

8 pkt - dst -

7 pkt - nzl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.