Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kształcenie literackie w wychowaniu, edukacji i terapii 06-PE-EWP-S1-07
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Kształcenie literackie w wychowaniu, edukacji i terapii 06-PE-EWP-S1-07
Zajęcia semestr letni 2019/2020 (2019/2020L) (w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 209
Grażyńskiego jaki jest adres?
Zajęcie prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcie prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Bautsz-Sontag
Literatura:

Bautsz – Sontag A., Literatura w terapii dzieci-warsztaty otwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013

Baluch A., Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, Instytut Wydawniczy "Nasza Księgarnia", Warszawa 1987

Baluch A., Książka jest światem - o literaturze dla dzieci małych oraz dzieci starszych i nastolatków, Wydawnictwo Universitas, 2005

Baluch A., Uważne czytanie. W kręgi liryki XX wieku, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000

Kida J. (red.) Problemy kształcenia literackiego w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1997

Krasoń. K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005,

Krasoń. K., Preferencje czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym: (rekonesans badawczy) [w:] „Nauczyciel i Szkoła” 1999, nr 2, s. 37-41

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka - z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja "Książka dla Dziecka", Warszawa 1992

Wais J. Ścieki Baśni, Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, Warszawa 2006

Zakres tematów:

1) Ja, jako hybryda postaci literackich - tworzenie i uzasadnianie indywidualnego kanonu lektur

2) Czytanie książek a potrzeby i kompetencje dzieci na podstawie analizy krótkich fragmentów książek

3) Identyfikacja pól semantycznych lektury z przyporządkowanymi im potrzebami i rodzajami gatunków literackich

4) Od kołysanek, wierszyków, rymowanek po świadomy wybór lektury. Rola książki w życiu dziecka i człowieka dorosłego

5) Analiza ilustracyjna wybranej przez siebie książki, czyli co daje nam ilustracja i jaką pełni rolę w książce?

6) Poznanie i projektowanie działań edukacyjnych w oparciu o utwór z zakresu:

-Archetypów dziecięcej literatury

-Wierszy i wierszyków dziecięcych

-Bestsellerów

-Baśni

-Utworów z wątkami magicznymi i fantasy

-Literatury popularnej (literatura trzecia)

7) Prezentacja projektów

Metody dydaktyczne:

-dyskusja

-praca warsztatowa

-metoda projektu

Metody i kryteria oceniania:

Projekt zajęć, inspirowanych fragmentem utworu literackiego z określonego działu. Oceniane będzie:

1) Prezentacja projektu : 5 punktów

2) Pomysł - twórcze podejście do tematu: 5 punktów

3) Rzetelność merytoryczna: 5 punktów

Kryteria:

15 pkt - bdb

14 pkt - bdb-

13 pkt - db+

12 pkt - db

11 pkt - db -

10 pkt - dst +

9 pkt - dst

8 pkt - dst -

7 pkt - nzl

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.