Pedagogika lecznicza [06-PE-OP-S1-10]
semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika lecznicza [06-PE-OP-S1-10] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 111 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alina Dworak | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Antoszewska B. (red.), Dziecko przewlekłe chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne. AKAPIT, Toruń 2011 2. Anyszko R., Kott T., Wychowanie dzieci w zakładzie leczniczym. WSiP, warszawa 1988 3. Borkowska M., Dziecko z niepełnosprawnością ruchową. Jak wspomagać rozwój psychoruchowy. PZWL, Warszawa 2012 4. Cytowska B.,Winczura B., (red.), Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Impuls, Kraków 2007 5. Dworak A, Jakość życia dziecka z alergią. Uwarunkowania środowiska rodzinnego. AKAPIT, Toruń 2010 6. Maciarz A. , Dziecko chore przewlekle w roli ucznia. Impuls, Kraków 1998 7. Maciarz A., Psychoemocjonane i wychowawcze problemy dzieci chorych przewlekle. Impuls, Kraków 2001 8. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany. W.A „Żak”, Warszawa 2001 9. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. W.A „Żak”, Warszawa 2006 10. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. DIFIN, Warszawa 2014 11. Woynarowska B., Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. PWN, Warszawa 2010 12. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2017 13. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010 14. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. GWP, Gdańsk 2010 15. https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnym Kwerenda źródłowa studentów |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pedagogika lecznicza/terapeutyczna – cele i zadania. Przemiany dokonujące się w rehabilitacji dzieci z chorobą przewlekłą i z dysfunkcją ruchową. 2. Dziecko w polskim systemie opieki zdrowotnej. Prawa dziecka jako pacjenta. 3-4. Choroba przewlekła- cechy choroby przewlekłej i jej konsekwencje dla zdrowia i rozwoju (lęk, ograniczenie aktywności, depresja, homilopatia, ból i cierpienie). Mechanizmy obronne w chorobie. Adaptacja do choroby. Straty i zyski w chorobie. Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością 5-6 Dziecko z chorobą przewlekłą w przedszkolu, w szkole, w zakładzie leczniczym (szpital, sanatorium, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład leczniczo-rehabilitacyjny, ośrodki terapii dla dzieci i młodzieży). Niepowodzenia dydaktyczne jako konsekwencje choroby przewlekłej (absencja spowodowana z hospitalizacją, odmowa chodzenia do szkoły, fobia szkolna, wagarowanie) 7. Podsumowanie i ewaluacja zajęć. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ostatnim wykładzie studenci w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną przygotują pracę/poster na podany temat. kryteria oceny w skali 2-5 i obliczenie średniej arytmetycznej: grafika, ujęcie holistyczne, autorefleksja i deklarowane postawy wobec osób i chorobą przewlekła i niepełnosprawnością ruchową. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.