Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika lecznicza [06-PE-OP-S1-10] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika lecznicza [06-PE-OP-S1-10]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 10
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Alina Dworak
Literatura:

1. Antoszewska B. (red.), Dziecko przewlekłe chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne. AKAPIT, Toruń 2011

2. Anyszko R., Kott T., Wychowanie dzieci w zakładzie leczniczym. WSiP, warszawa 1988

3. Borkowska M., Dziecko z niepełnosprawnością ruchową. Jak wspomagać rozwój psychoruchowy. PZWL, Warszawa 2012

4. Cytowska B.,Winczura B., (red.), Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Impuls, Kraków 2007

5. Dworak A, Jakość życia dziecka z alergią. Uwarunkowania środowiska rodzinnego. AKAPIT, Toruń 2010

6. Maciarz A. , Dziecko chore przewlekle w roli ucznia. Impuls, Kraków 1998

7. Maciarz A., Psychoemocjonane i wychowawcze problemy dzieci chorych przewlekle. Impuls, Kraków 2001

8. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany. W.A „Żak”, Warszawa 2001

9. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. W.A „Żak”, Warszawa 2006

10. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. DIFIN, Warszawa 2014

11. Woynarowska B., Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. PWN, Warszawa 2010

12. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2017

13. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010

14. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. GWP, Gdańsk 2010

15. https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnym

Kwerenda źródłowa studentów

Zakres tematów:

1. Zdrowie i czynniki je warunkujące. Główne uwarunkowania zdrowia dzieci i młodzieży. Podstawowe pojęcia: choroba, choroba przewlekła, opieka paliatywna, niepełnosprawność ruchowa. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży. Epidemiologia chorób i urazowości wśród dzieci i młodzieży.

2. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pomocy dzieciom z choroba przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową (orzeczenie o niepełnosprawności, świadczenia pielęgnacyjne, zasiłek pielęgnacyjny, dodatkowy urlop wychowawczy, indywidualne nauczanie-wady i zalety, rozporządzenia itp.)

3. Rodzina z dzieckiem z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością ruchową.

4-5. Organizacja opieki edukacyjno-terapeutycznej nad dziećmi z wybranymi chorobami (alergie, astma oskrzelowa, choroby kardiologiczne, hemofilia, dysfunkcje ruchowe, MPD, choroby nowotworowe, zaburzenia odżywiania).

6. Podsumowanie i ewaluacja zajęć.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca w grupach, prezentacja projektu

Metody i kryteria oceniania:

Ocena eseju/prezentacji w oparciu o zdobytą wiedzę i autorefleksję studenta: Pedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem/osobą z przewlekłą chorobą i/lub niepełnosprawnością ruchową.

Kryteria oceny w skali 2-5 oraz obliczenie średniej arytmetycznej

-znajomość elementarnej wiedzy z zakresu pedagogiki leczniczej

-autorefleksja i deklarowane postawy wobec osób z chorobą przewlekłą

-znajomość literatury i spis bibliograficzny o wybranym schorzeniu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)