Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza zaburzeń adaptacji społecznej [06-PE-RT-S1-06] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Diagnoza zaburzeń adaptacji społecznej [06-PE-RT-S1-06]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 17:15 - 18:45
sala 7
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Zalewska
Literatura:

Barbaro B. (red.; 1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków.

Borucka A, Ostaszewski K. (2012) Czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko Krzywdzone; 40(3): 7–26

Braun-Gałkowska M. (1985) Test rysunku rodziny: skrypt do wykładów z psychologii rodziny dla studentów psychologii KUL, Lublin.

Deptuła M. (red.), (2004) Diagnostyka i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz

Deptuła M. (red.), (2006) Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz

Dyrda B., (2004) Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży: poradnik dla wychowawców i nauczycieli, Kraków.

Frydrychowicz A. i inni, (2004) Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie – poradnik metodyczny, Warszawa

Gaś Z. (1995) Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego, Warszawa.

Izdebski R, Szwajca K, de Barbaro M, Szaszkiewicz W. (2012) Przemoc w rodzinie, maltretowanie fizyczne i wykorzystanie seksualne dzieci i młodzieży. W: Namysłowska I. red. Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa s. 409–444.

Jarosz E. (2006) Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.

Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnostyka psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa

Jarosz E., Wysocka E. (2013) Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków.

Junik W. (2012) Zapobieganie wykluczeniu społecznemu uczniów poprzez wzmacnianie ich reziliencji, W: Nowak a. (red.) Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne. „Chowanna" Tom 1 (38), R. 55 (69), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. 207-222.

Junik W. (red.; 2011) Resilience. Warszawa.

Koleus D, (1998), Mobbing: fala przemocy w szkole: jak ją powstrzymać? Warszawa

Konopczyński M. (1996) Twórcza resocjalizacja: wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, Warszawa

Konopczyński M. (2014) Metody twórczej resocjalizacji: teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa

Kosewski M. Urban B. (1967) Zagadnienie funkcjonowania skali agresji Buss-Durkee w populacji więźniów młodocianych, „Przegląd Penitencjarny” nr 16, s. 36-55

Łobocki M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków.

Pilkiewicz M (1973) Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań w poradnictwie – poradnik metodyczny, Warszawa.

Poklek R. (2008) Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji Z. B. Gasia w diagnostyce penitencjarnej — normalizacja narzędzia, Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 61, Warszawa

Pytka L. (2000) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa.

Rembowski J. (1986) Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa

Sitarczyk M. (2011) Test projekcyjny Postacie na drzewie. Próba opracowania kryteriów interpretacyjnych. W: Wojnarska A. (red.) Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin

Stanik J. M. (2007), Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, [w:] Resocjalizacja, tom 1, Warszawa.

Szmidt K (2005) Psychopedagogika działań twórczych, Kraków

Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków.

Wysocka E. (2008) Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa

Zakres tematów:

1. Rola kontaktu interpersonalnego w procesie diagnozy zaburzeń adaptacyjnych. Wywiad diagnostyczny jako podstawowy sposób zdobywania informacji w diagnozie zaburzeń adaptacyjnych.

2. Metody projekcyjne – możliwości wykorzystania w diagnozie zaburzeń adaptacyjnych. Omówienie wytworów oraz analiza ( Test uzupełniania zdań Rembowskiego, Rysunek rodziny, Historyjki i opowiadania niedokończone E. Greszty, Test zdań niedokończonych, Test „Dwóch domków”, Test Apercepcji Szkolnej (TAS), Test Stosunków Szkolnych E. Zwierzyńskiej i in.)

3. Diagnoza cech środowiska rodzinnego w perspektywie zaburzeń adaptacji rozwoju jednostki. (Kwestionariusz Stosunków między Rodzicami a Dziećmi A. Roe i M. Sicgelmana (PCR) w opracowaniu Kowalskiego, Inwentarz Postaw „W moim domu” B. Markowskiej, Kwestionariusz dla rodziców M. Ziemskiej, Inwentarz „Profil Rodziny” Z. Gasia, Genogram, Kwestionariusz Relacji Rodzinnych M. Plopy i inne)

4. Analiza sytuacji społecznej w grupie w kontekście zaburzeń adaptacji społecznej. Perspektywa jednostki i grupy — metody socjometryczne w diagnozie zaburzeń adaptacyjnych oraz inne sposoby rozpoznania sytuacji społecznej związana z wadliwą adaptacją. (Klasyczna technika Moreno, Plebiscyt Życzliwości i Niechęci J. Korczaka, Technika „Zgadnij kto?” Technika Szeregowania Rangowego, Socjometryczna skala akceptacji M. Pilkieiwcza „Postacie na drzewie” i inne)

5. Koncepcja resilience — aspekty diagnostyczne. Twórcza resocjalizacja w kontekście diagnozy pozytywnej zaburzeń adaptacji społecznych.

6. Narzędzia do badania adaptacji społecznej w perspektywie funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej. (Arkusz zachowań B. Markowskiej, Karta mierzenia postępu uspołecznienia się dziecka K.M.B. Bridges, Kwestionariusz CBI – kwestionariusz zachowania się dziecka w przedszkolu i szkole E. S. Schaefera i M. Aaronson)

7. Skala Niedostosowania Społecznego Lesława Pytki oraz Skala Ustosunkowań Interpersonalnych Jana M. Stanika

8. Zestaw kwestionariuszy Achenbacha oraz Arkusz Diagnostyczny Stotta.

9. Narzędzia do badania agresywności ( Skala Agresji Buss-Durke SABD, OLWEUS, Inwentarz Psychologicznego Syndromu Agresji Z. Gasia (IPSA))

10. Diagnoza na użytek programów profilaktyki w środowisku otwartym. Diagnoza podstawą profesjonalnej praktyki w kontekście zaburzeń adaptacji społecznej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja krytyczna, metoda problemowa, praca z tekstem, praca grupowa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)