Diagnoza zaburzeń adaptacji społecznej [06-PE-RT-S1-06]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza zaburzeń adaptacji społecznej [06-PE-RT-S1-06] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 17:15 - 18:45
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Zalewska |
Literatura: |
Barbaro B. (red.; 1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków. Borucka A, Ostaszewski K. (2012) Czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko Krzywdzone; 40(3): 7–26 Braun-Gałkowska M. (1985) Test rysunku rodziny: skrypt do wykładów z psychologii rodziny dla studentów psychologii KUL, Lublin. Deptuła M. (red.), (2004) Diagnostyka i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz Deptuła M. (red.), (2006) Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Dyrda B., (2004) Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży: poradnik dla wychowawców i nauczycieli, Kraków. Frydrychowicz A. i inni, (2004) Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie – poradnik metodyczny, Warszawa Gaś Z. (1995) Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego, Warszawa. Izdebski R, Szwajca K, de Barbaro M, Szaszkiewicz W. (2012) Przemoc w rodzinie, maltretowanie fizyczne i wykorzystanie seksualne dzieci i młodzieży. W: Namysłowska I. red. Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa s. 409–444. Jarosz E. (2006) Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice. Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnostyka psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa Jarosz E., Wysocka E. (2013) Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków. Junik W. (2012) Zapobieganie wykluczeniu społecznemu uczniów poprzez wzmacnianie ich reziliencji, W: Nowak a. (red.) Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne. „Chowanna" Tom 1 (38), R. 55 (69), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice. 207-222. Junik W. (red.; 2011) Resilience. Warszawa. Koleus D, (1998), Mobbing: fala przemocy w szkole: jak ją powstrzymać? Warszawa Konopczyński M. (1996) Twórcza resocjalizacja: wybrane metody pomocy dzieciom i młodzieży, Warszawa Konopczyński M. (2014) Metody twórczej resocjalizacji: teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa Kosewski M. Urban B. (1967) Zagadnienie funkcjonowania skali agresji Buss-Durkee w populacji więźniów młodocianych, „Przegląd Penitencjarny” nr 16, s. 36-55 Łobocki M. (2000) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków. Pilkiewicz M (1973) Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań w poradnictwie – poradnik metodyczny, Warszawa. Poklek R. (2008) Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji Z. B. Gasia w diagnostyce penitencjarnej — normalizacja narzędzia, Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 61, Warszawa Pytka L. (2000) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa. Rembowski J. (1986) Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa Sitarczyk M. (2011) Test projekcyjny Postacie na drzewie. Próba opracowania kryteriów interpretacyjnych. W: Wojnarska A. (red.) Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin Stanik J. M. (2007), Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, [w:] Resocjalizacja, tom 1, Warszawa. Szmidt K (2005) Psychopedagogika działań twórczych, Kraków Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków. Wysocka E. (2008) Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa |
Zakres tematów: |
1. Rola kontaktu interpersonalnego w procesie diagnozy zaburzeń adaptacyjnych. Wywiad diagnostyczny jako podstawowy sposób zdobywania informacji w diagnozie zaburzeń adaptacyjnych. 2. Metody projekcyjne – możliwości wykorzystania w diagnozie zaburzeń adaptacyjnych. Omówienie wytworów oraz analiza ( Test uzupełniania zdań Rembowskiego, Rysunek rodziny, Historyjki i opowiadania niedokończone E. Greszty, Test zdań niedokończonych, Test „Dwóch domków”, Test Apercepcji Szkolnej (TAS), Test Stosunków Szkolnych E. Zwierzyńskiej i in.) 3. Diagnoza cech środowiska rodzinnego w perspektywie zaburzeń adaptacji rozwoju jednostki. (Kwestionariusz Stosunków między Rodzicami a Dziećmi A. Roe i M. Sicgelmana (PCR) w opracowaniu Kowalskiego, Inwentarz Postaw „W moim domu” B. Markowskiej, Kwestionariusz dla rodziców M. Ziemskiej, Inwentarz „Profil Rodziny” Z. Gasia, Genogram, Kwestionariusz Relacji Rodzinnych M. Plopy i inne) 4. Analiza sytuacji społecznej w grupie w kontekście zaburzeń adaptacji społecznej. Perspektywa jednostki i grupy — metody socjometryczne w diagnozie zaburzeń adaptacyjnych oraz inne sposoby rozpoznania sytuacji społecznej związana z wadliwą adaptacją. (Klasyczna technika Moreno, Plebiscyt Życzliwości i Niechęci J. Korczaka, Technika „Zgadnij kto?” Technika Szeregowania Rangowego, Socjometryczna skala akceptacji M. Pilkieiwcza „Postacie na drzewie” i inne) 5. Koncepcja resilience — aspekty diagnostyczne. Twórcza resocjalizacja w kontekście diagnozy pozytywnej zaburzeń adaptacji społecznych. 6. Narzędzia do badania adaptacji społecznej w perspektywie funkcjonowania w rzeczywistości szkolnej. (Arkusz zachowań B. Markowskiej, Karta mierzenia postępu uspołecznienia się dziecka K.M.B. Bridges, Kwestionariusz CBI – kwestionariusz zachowania się dziecka w przedszkolu i szkole E. S. Schaefera i M. Aaronson) 7. Skala Niedostosowania Społecznego Lesława Pytki oraz Skala Ustosunkowań Interpersonalnych Jana M. Stanika 8. Zestaw kwestionariuszy Achenbacha oraz Arkusz Diagnostyczny Stotta. 9. Narzędzia do badania agresywności ( Skala Agresji Buss-Durke SABD, OLWEUS, Inwentarz Psychologicznego Syndromu Agresji Z. Gasia (IPSA)) 10. Diagnoza na użytek programów profilaktyki w środowisku otwartym. Diagnoza podstawą profesjonalnej praktyki w kontekście zaburzeń adaptacji społecznej. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja krytyczna, metoda problemowa, praca z tekstem, praca grupowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.