Pedagogika penitencjarna [06-PE-RT-S1-10]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika penitencjarna [06-PE-RT-S1-10] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Danuta Raś | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Bednarczak S., Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej, COSSW, Kalisz 1994 Bielicki E.: Determinanty funkcjonowania podkultur przestępczych a proces resocjalizacji, Bydgoszcz 1980 Ciosek M., Izolacja więzienna, Gdańsk 1993 Głowik T. (red), Oddziaływanie penitencjarne i terapeutyczne w zakładach karnych i aresztach śledczych w 2010r., CZSW, Warszawa 2011 Hołyst B., Ambroziak W., Stępniak P. (red): Więziennictwo nowe wyzwania, Warszawa – Poznań – Kalisz 2001 Hołyst B., Redo S. (red), Problemy więziennictwa u progu XXI wieku, Warszawa 1996 Kozaczuk F.: Resocjalizacja Instytucjonalna. Perspektywy i zagrożenia, Rzeszów 2004 Linowski K., Kontakty skazanych na karę pozbawienia wolności ze światem zewnętrznym, Ostrowiec Świętokrzyski 2002 Lasaocik Z., Praktyki religijne więźniów, PWN, Warszawa 1993 Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne, Kraków 2006 Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Wyd. Arche, Gdańsk 2003 Raś D.: O poprawie winowajców w więzieniach i zakładach dla nieletnich, Katowice 2005 Rejman J.: System wychowawczy zakładu penitencjarnego dla młodzieży, Rzeszów 2000 Szczczaniak P., Metodyczne aspekty oddziaływania na więźniów. W: Bulenda T., Musidłowski R., System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa 2003 Szczepaniak P., Kara pozbawienia wolności a wychowanie, Warszawa 2003 Szczepaniak P., Konteksty pedagogiki penitencjarnej, „Resocjalizacja Polska”, 2011, nr 2 Szczepaniak P., Pedagogika penitencjarna – przegląd problemów, Prace IPSiR, t. 13, 2003 Szymanowska A., Więzienie i co dalej. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2003 Szymanowski T., Polityka karna i penitencjarna w Polsce w okresie przemian prawa karnego, Warszawa 2005 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej. 2. Systemy odbywania kary pozbawienia wolności jako swoiste ramy oddziaływań penitencjarnych. Analiza możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych. 3. Środki oddziaływań penitencjarnych, klasyfikacja, ogólna charakterystyka. 4. Możliwości wykorzystania pracy i nauczania w resocjalizacji osadzonych. 5. Zajęcia kulturalno-oświatowe w pracy z osadzonymi. 6. Rola i znaczenie wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji osadzonych. 7. Kierunki zmian w polskiej penitencjarystyce. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca zespołowa |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Jak wyżej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.