Poradnictwo i wsparcie dla osób niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-S1-46]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poradnictwo i wsparcie dla osób niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-S1-46] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 111 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi poniedziałek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 1 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Natalia Stankowska |
Literatura: |
A. Kacperczyk, Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej, Łódź 2006. N. Blackman, S. Todd, Jak wpierać osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Jak żyć z chorobą, Warszawa 2009. M.Kondracka-Szala, Wsparcie społeczne osób stygmatyzowanych, wirtualne grupy samopomocowe, Warszawa 2015. A. Krause, Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych, Kraków 2004. Z. Gajdzica, red., Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej , Kraków 2013. |
Zakres tematów: |
Poradnictwo i wsparcie – wprowadzenie. 2.Sfery wsparcia i poradnictwa. Klient i wspierający. 3.Profilaktyka jako element pomocy i wsparcia. 4. Rodzina z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Instytucje i placówki wsparcia oraz poradnictwa dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. 6. Działalność organizacji pozarządowych. 7. Wsparcie społeczne jako czynnik wzorujący scenariusze biograficzne. 8. Tworzenie sieci wsparcia w oparciu o biografię - studia przypadków. 9. Praca nad projektem tworzenia sieci wsparcia. |
Metody dydaktyczne: |
praktyczne, podające, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest 1) przygotowanie analizy dowolnej biografii osoby z niepełnosprawnością pod kątem otrzymanego wsparcia, pomocy i poradnictwa- praca indywidualna 2) przygotowanie w grupie projektu utworzenia sieci wsparcia dla konkretnego odbiorcy (osoby, grupy osób np. rodziców) Kryteria oceny: - opis merytoryczny projektu ( cel, problem, grupa do której adresowany jest projekt) - opis konkretnych działań dla wybranej grupy - analiza sieci z uwzględnieniem wiedzy teoretycznej tzn. określenie rodzaju wsparcia i pomocy wg wybranych typologii |
Uwagi: |
Studenta obowiązuje również wybrana literatura dodatkowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.