Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej [W6-PA-SEP-S2-WKPS]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej [W6-PA-SEP-S2-WKPS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sebastian Mrózek |
Literatura: |
Chrzanowska Iwona (red.): Pedagogika specjalna. Od tradycji do nowoczesności. Kraków 2015, Wyd. Impuls. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Klaczak M., Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006, Wyd. Impuls. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. |
Zakres tematów: |
1. Współczesne paradygmaty w pedagogice specjalnej 2. Zasady pedagogiki specjalnej 3. Koncepcje normalizacji w pedagogice specjalnej 4. Autonomia i podmiotowość osób z niepełnosprawnością 5. Godność osób z niepełnosprawnością 6. Koncepcja praw osób z niepełnosprawnością 7. Edukacja integracyjna i włączająca 9. Koncepcje i modele twórczości osób z niepełnosprawnością. Arteterapia jako forma twórczości i metoda pedagogiki specjalnej. 10. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością 11. Funkcjonowanie i wsparcie dziecka z niepełnosprawnością 12. Współczesne koncepcje wsparcia osób z niepełnosprawnością 13. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, film, praca z tekstem, praca w grupach, rozmowa kierowana, metody audiowizualne, metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
• 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • aktywny udział w zajęciach • pozytywna ocena z przygotowanego projektu grupowego i innych form sprawdzających wiedzę studenta • znajomość treści omawianych na ćwiczeniach • posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej Projekt grupowy: • praca w grupach • przygotowanie i zaprezentowanie grupie wybranego zagadnienia związanego z pedagogiką specjalną • projekt może przyjąć postać prezentacji multimedialnej lub przekazu słownego, w każdej z form ma zostać spisany i oddany prowadzącemu zajęcia wraz z prezentacją oraz ewentualnymi załącznikami • studenci korzystają z literatury przedmiotu oraz przygotowują projekt z wykorzystaniem metod aktywizujących grupę – można wykorzystać lub zaprezentować te, które znajdują zastosowanie w pracy rehabilitacyjnej czy rewalidacyjnej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych • przygotowanie notatki dla grupy Kolokwia pisemne: • sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizowania i interpretowania teoretycznych i praktycznych problemów w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej. |
Uwagi: |
SEP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.