Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz.1 [06-PE-EWP-N1-09]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz.1 [06-PE-EWP-N1-09] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 15:00
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Marekwia | ||||||||||||
Literatura: |
1. Brown S.E.: Raz, dwa, trzy spróbuj i Ty. Warszawa 1993 2. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993 3. Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000 4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989 5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997 6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996. 8. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002. 9. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990, s. 149-185 10. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977. 11. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982. 12. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986. 13. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991 14. Sapeta J.: Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków 2003 15. Semadeni Z. (red.): Nauczanie początkowe matematyki. Warszawa Tom I 199I, Tom I 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988. 16. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998. 17. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999. 18. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001. 19. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III. Bydgoszcz 1992 20. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999 21. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole 2010. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych. 2. Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych zbiorów. Zadania rozwijające klasyfikowanie. Szeregowanie. 3. Rytmy – wykorzystanie ich w nauczaniu matematyki, zabawy kształtujące rytmy. 4. Kształtowanie pojęcia liczebności zbioru. Arytmetyka liczb naturalnych – pojęcie liczby naturalnej, 5 aspektów liczby, wprowadzenie liczby. 5. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10. Aspekty dodawania, rodzaje zadań na odejmowanie. Prawo przemienności i łączności dodawania 6. Liczby dwucyfrowe, dodawanie i odejmowanie z i bez przekroczenia progu dziesiątkowego. Sposoby przekraczania progu dziesiątkowego. 7. Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100 8. Arytmetyka liczb naturalnych - dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. 9. Mnożenie i dzielenie – wprowadzenie mnożenia – przykłady, prawo przemienności mnożenia, wprowadzenie dzielenia, rodzaje zadań na dzielenie. 10. Układanie i rozwiązywanie równań i nierówności. 11. Rozwiązywanie, układanie i przekształcanie prostych zadań tekstowych 12. Rola gier i zabaw w stymulacji aktywności matematycznej dziecka. Przykłady zabaw i gier dydaktycznych kształtujących pojęcia matematyczne uczniów. 13. Rozwijanie sztuki konstruowania gier przez dzieci. 14. Sprawdzanie wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów. 15. Ocena opisowa w edukacji matematycznej. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda problemowa, metoda uczenia się we współpracy, metoda ćwiczeń praktycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.