Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz.1 [06-PE-EWP-N1-09] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz.1 [06-PE-EWP-N1-09]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 15:00
sala 201
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Marekwia
Literatura:

1. Brown S.E.: Raz, dwa, trzy spróbuj i Ty. Warszawa 1993

2. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993

3. Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000

4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989

5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997

6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997

7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996.

8. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002.

9. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990, s. 149-185

10. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977.

11. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

12. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986.

13. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991

14. Sapeta J.: Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków 2003

15. Semadeni Z. (red.): Nauczanie początkowe matematyki. Warszawa Tom I 199I, Tom I 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988.

16. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

17. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999.

18. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001.

19. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III. Bydgoszcz 1992

20. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999

21. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole 2010.

Zakres tematów:

1. Kształtowanie pojęć w zakresie stosunków przestrzennych.

2. Wyodrębnianie i opisywanie cech wielkościowych i jakościowych zbiorów. Zadania rozwijające klasyfikowanie. Szeregowanie.

3. Rytmy – wykorzystanie ich w nauczaniu matematyki, zabawy kształtujące rytmy.

4. Kształtowanie pojęcia liczebności zbioru. Arytmetyka liczb naturalnych – pojęcie liczby naturalnej, 5 aspektów liczby, wprowadzenie liczby.

5. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10. Aspekty dodawania, rodzaje zadań na odejmowanie. Prawo przemienności i łączności dodawania

6. Liczby dwucyfrowe, dodawanie i odejmowanie z i bez przekroczenia progu dziesiątkowego. Sposoby przekraczania progu dziesiątkowego.

7. Rozszerzenie zakresu liczbowego do 100

8. Arytmetyka liczb naturalnych - dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

9. Mnożenie i dzielenie – wprowadzenie mnożenia – przykłady, prawo przemienności mnożenia, wprowadzenie dzielenia, rodzaje zadań na dzielenie.

10. Układanie i rozwiązywanie równań i nierówności.

11. Rozwiązywanie, układanie i przekształcanie prostych zadań tekstowych

12. Rola gier i zabaw w stymulacji aktywności matematycznej dziecka. Przykłady zabaw i gier dydaktycznych kształtujących pojęcia matematyczne uczniów.

13. Rozwijanie sztuki konstruowania gier przez dzieci.

14. Sprawdzanie wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów.

15. Ocena opisowa w edukacji matematycznej.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda problemowa, metoda uczenia się we współpracy, metoda ćwiczeń praktycznych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)