Metodyka pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu [06-PC-N1-MPDNIP]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu [06-PC-N1-MPDNIP] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Anida Szafrańska | ||||||||||||
Literatura: |
- Aktualne akty prawne dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno - pedagogicznej podstawy programowej. - Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych, opracowanie: Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 2014, Dostępne na: http://www.kp.kalisz.pl/bibliografia/pdf/Edukacja_wlaczajaca_dzieci_niepelnosprawnych.pdf. - Bogdanowicz M. Kisiej B. Przasnyska M.: Metoda Weroniki Sherborne w terapii wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa 1989. - Cieszyńska J., Korendo M.: Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od narodzin do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków. - Lovaas O.I.: Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. WSiP, Warszawa 1993. - Minczakiewicz E., M.: Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Kraków 2001. - Olechnowicz H.,:U źródeł rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa. - Rainka A., Taranko K.: Spotkania z dramą. Praktyczne zastosowania metody w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk 2014. - Rola B., Dubińska B., Piotrowicz R.: Poznaję i akceptuję siebie i innych. Scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, Credo, Katowice 2013. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Edukacja przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (edukacja segregacyjna, integracyjna i włączająca) - analiza aktów prawnych. Założenia i treści współczesnego wychowania przedszkolnego. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej. Cele i zadania edukacji przedszkolnej. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. 2. Adaptacja przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – źródła, trudności, możliwości wspomagania. 3. Zasady, formy i metody pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Zadania nauczyciela. 4. Stymulowanie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym: Metody J. Cieszyńskiej, H., Olechnowicz, O. I. Lovaasa. 5. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, aktualne programy wychowania przedszkolnego, podręczniki, książki pomocnicze dla dzieci, opracowania metodyczne dla nauczycieli. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne: Przygotowanie projektu zajęć - opracowanie i przygotowanie do praktycznego przedstawienia jednej z poznanych metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt zajęć z wykorzystaniem poznawanych metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu – opracowanie teoretyczne i praktyczne. Za każdy składnik projektu student otrzymuje punkty: 1. Scenariusz zajęć – 5 pkt. 2. Opracowanie pomocy – 5 pkt. 3. Przebieg zajęć – 5 pkt. 4. Realizacja celów zajęć – 5pkt. Ocena bardzo dobra (20 pkt.) – systematyczna praca w ciągu semestru, wysoka jakość przygotowanego projektu, niestandardowe podejście. Ocena dobra (16-19 pkt.) – systematyczna praca w ciągu semestru, dobra jakość przygotowanego projektu, standardowe podejście. Ocena dostateczna (12-15 pkt.) – zadowalająca praca w ciągu semestru, zadowalająca jakość przygotowanego projektu. Ocena niedostateczna (0-11 pkt.) – jakość projektu niewystarczająca, z wieloma brakami, niewystarczająca frekwencja (ponad 50% zajęć opuszczonych). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.