Psychospołeczna charakterystyka niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-N1-PSpołCHNI]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychospołeczna charakterystyka niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-N1-PSpołCHNI] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 11:15
sala 107 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||
Prowadzący: | Natalia Stankowska | ||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: -Stelter Ż. Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo. Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Roczniki Socjologii Rodziny XVII. S. 255-275. Wydawnictwo UAM. Poznań 2006. -Tylewska-Nowak B. "Wypełnianie zadań rozwojowych przez osoby dorosłe z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną" s. 17-41 [w:] Cytowska B. (red.) "Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań". Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń 2011. -Kijak R. Tożsamość dotycząca roli seksualnej-seksualność s. 179-198 [w:] Kijak R. (red.) "Niepełnosprawność w zwierciadle dorosłości". Wydawnictwo Impuls. Kraków 2012. -Zawiślak A. Problemy autonomii osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Nauki o edukacji. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy Nr 3/2008, red. M. Karwowska, Bydgoszcz, s. 41-59. -Szczupał B., "Samotność młodzieży z niepełnosprawnością jako problem pedagogiczny". Studia Socialia Cracoviensia 8 (2016) nr 2 (15), s. 167–177. Literatura uzupełniająca: -Kowalik S. Psychologia niepełnosprawności umysłowej. [W:] H. Sęk (red.) Psychologia kliniczna. Tom II. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa, 2005. -Kielin J. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002. -Gajdzica Z. Dwa wymiary bezradności społecznej jako wskaźniki (utraty) jakości życia osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. S. 83-96. "Chowanna", tom 1 (30), 2008. -Szumski G. Efekt skupienia. W jaki sposób światła zasada przyczynia się do edukacyjnego wykluczenia. S. 70-81. Chowanna, 1 (38). -Gajdzica Z. Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem jako czynnik determinujący ich marginalizację. S. 84-92. Chowanna, 1 (38). -Fajfer-Kruczek I. Uwarunkowania uczestnictwa osób niepełnosprawnych intelektualnie w otwartym rynku pracy. S. 94-107. Chowanna, 1 (38). -Stelter Ż. Młodzi dorośli z niepełnosprawnością intelektualną: kontekst społeczny. S. 130-140 [w:] Brzezińska A., Kaczan R., Smoczyńska K. Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wydawnictwo Scholar, 2010. -Stelter Ż. Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Wyd. Difin, 2013. -Obuchowska I. (red.) "Dziecko niepełnosprawne w rodzinie". Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1991. -Zawiślak A. Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Wyd. Difin 2001. -Ploch L. Włączanie społeczne w placówce specjalnej. Wyd. Difin 2011. -Chodkowska M, Osik-Chudowolska D. Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata. Wyd. Impuls Kraków 2010. - Wrona S. Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji. Wyd. Impuls 2012. -Żyta A. Rodzeństwo osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls Kraków 2004. -Gajdzica Z. Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Wyd. Impuls, Kraków 2013. -Brzezińska A., Kaczan R., Smoczyńska K. Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010. - Kościelska M. Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN, 1995. -Kościelska M. Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny. PWN, Warszawa, 1984. -Głodkowska J. Giryński A. (red.) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia...., Warszawa, APS, 2004. -Kijak R. Seks i niepełnosprawność – doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. Impuls, Kraków 2010. -Głodkowska J. Giryński A. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną - uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa 2005. -Rostowska T, Peplińska A. Psychospołeczne aspekty życia rodzinnego. Wyd. Difin 2010. -Wolańczyk T, Komendar J. Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa Wyd. Lekarskie PZWL 2005. Wybrane artykuły z czasopism: "Auxilium Sociale" "Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych" "Rewalidacja" "Niepełnosprawność i Rehabilitacja" nr 4/2011 "Praca socjalna" nr 1/2016 "Szkoła specjalna" "Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej". "Chowanna" |
||||||||
Zakres tematów: |
1) Funkcjonowanie rodziny dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. 2) Rozwój psychospołeczny dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. 3) Proces budowania tożsamości przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. 6) Zjawisko samotności u osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzenia zajęć: Metody podające, problemowe i praktyczne. Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 15. Liczba godzin pracy własnej studenta: 15. Opis pracy własnej studenta: udział w dyskusji problemowej na ćwiczeniach, przygotowanie do kolokwium w oparciu o literaturę przedmiotu. Organizacja zajęć: spotkania co dwa tygodnie w wymiarze dwóch godzin dydaktycznych. |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania merytoryczne: znajomość zagadnień omawianych podczas ćwiczeń. Znajomość wskazanych fragmentów literatury obowiązkowej. Kryteria oceny: oceniany będzie stopień poprawności odpowiedzi na pytania kolokwium. Brana też będzie pod uwagę umiejętność posługiwania się informacjami przekazywanymi podczas ćwiczeń i zawartymi w literaturze obowiązkowej. Wyniki ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. W przypadku oceny niedostatecznej kolokwium należy poprawić w formie pisemnej. Kolokwium: np. Scharakteryzuj wybrany aspekt funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie; Wyjaśnij na czym polega autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną; Scharakteryzuj wybrany okres rozwoju tożsamości osoby z niepełnosprawnością intelektualną; Scharakteryzuj wybrane zagadnienie związane z seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną. |
||||||||
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.