Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia ze spektrum autyzmu [06-PC-N1-ZABAUT] semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zaburzenia ze spektrum autyzmu [06-PC-N1-ZABAUT]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 15:15
sala 210
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anida Szafrańska
Literatura:

1. Attwood T. (2013) Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk.

2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańsk.

3. Błeszyński J. (red. nauk.) (2005) Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków.

4. Edelson S. M., Johnson J. B. (2018), Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie, Gdańsk.

5. Frith U. (2008), Autyzm: wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk.

6. Goldstein S., Naglier J. A. 2017), Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, Kraków.

7. Kossewska J. (red.) (2009), Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków.

8. Kryteria diagnostyczne z DSM 5: Desk Reference (2015) Gałecki P., Święcicki Ł. (red. nauk. wyd. pol.) Wrocław.

9. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X rewizja, Tom I, 2008.

10. Nason B. (2017), Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków.

11. Ozonoff S., Dawson G., Mc Portland J. (2015) Wysokofunkcjonujące dzieci ze spektrum autyzmu, Kraków.

12. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. (2010) Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław.

13. Pisula E. (2012) Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot.

14. Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa.

15. Randall P., Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie, Gdańsk.

Zakres tematów:

1. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Klasyfikacje ICD – 10, DSM – 5.

2. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Diagnoza różnicowa w autyzmie. Zaburzenia współwystępujące ze spektrum autyzmu.

3. Ocena funkcjonowania dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Narzędzia diagnostyczne.

4. Specyfika funkcjonowania dzieci i osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Problemy poznawcze, społeczne, sensoryczne osób z ASD. Prezentacja przypadków.

5. Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem. Wybrane metody terapii.

6. Funkcjonowanie rodzin osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Problemy i potrzeby rodziców i rodzeństwa. Możliwości wsparcia.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Film. Prezentacja przypadków. Dyskusja grupowa.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium o charakterze testowo-opisowym obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)