Zaburzenia ze spektrum autyzmu [06-PC-N1-ZABAUT]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zaburzenia ze spektrum autyzmu [06-PC-N1-ZABAUT] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 15:15
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Anida Szafrańska | ||||||||||||
Literatura: |
1. Attwood T. (2013) Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk. 2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańsk. 3. Błeszyński J. (red. nauk.) (2005) Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków. 4. Edelson S. M., Johnson J. B. (2018), Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie, Gdańsk. 5. Frith U. (2008), Autyzm: wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk. 6. Goldstein S., Naglier J. A. 2017), Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu, Kraków. 7. Kossewska J. (red.) (2009), Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków. 8. Kryteria diagnostyczne z DSM 5: Desk Reference (2015) Gałecki P., Święcicki Ł. (red. nauk. wyd. pol.) Wrocław. 9. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X rewizja, Tom I, 2008. 10. Nason B. (2017), Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków. 11. Ozonoff S., Dawson G., Mc Portland J. (2015) Wysokofunkcjonujące dzieci ze spektrum autyzmu, Kraków. 12. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. (2010) Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław. 13. Pisula E. (2012) Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot. 14. Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa. 15. Randall P., Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie, Gdańsk. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Klasyfikacje ICD – 10, DSM – 5. 2. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Diagnoza różnicowa w autyzmie. Zaburzenia współwystępujące ze spektrum autyzmu. 3. Ocena funkcjonowania dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Narzędzia diagnostyczne. 4. Specyfika funkcjonowania dzieci i osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Problemy poznawcze, społeczne, sensoryczne osób z ASD. Prezentacja przypadków. 5. Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem. Wybrane metody terapii. 6. Funkcjonowanie rodzin osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Problemy i potrzeby rodziców i rodzeństwa. Możliwości wsparcia. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Film. Prezentacja przypadków. Dyskusja grupowa. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium o charakterze testowo-opisowym obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.