Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna [06-PE-RT-N1-PR] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika resocjalizacyjna [06-PE-RT-N1-PR]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala 210
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 18
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Front-Dziurkowska
Literatura:

Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Warszawa 2014.Bojarski T., Kruk E., Skretowicz E. Postępowanie w sprawach nieletnich. Komentarz, Wyd. Wolters Kluwer SA, Warszawa 2016.

2. Bartkowicz Z. , Maciaszczyk P., Profilaktyka i resocjalizacja, Tarnobrzeg 2011

3. Bojko-Kulpa B., Kulpa Sz., „Szansa” – program aktywizacji społeczno-zawodowej w ośrodkach kuratorskich w Lublinie dostęp PDF

4. Cielecki T., Prewencja kryminalna, studium z profilaktyki kryminalistycznej. 2004.

5. Ciosek M., Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna, [w:] Resocjalizacja, red. B. Urban, J.M. Stanik, t.1, Wyd. PWN, Warszawa 2007.

6. Dąbrowska J., Resocjalizacja w polskim instytucjonalnym środowisku penitencjarnym „Opieka-Wychowanie-Terapia” 2001, nr 4.

7. Deka A., Oddziaływania resocjalizacyjne w ośrodkach penitencjarnych. Refleksja teoretyczna, [w:] Resocjalizacja czarno na białym. Konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia, red. A. Karłyk- Ćwik, D. Rybczyńska –Abdel Kawy, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016.

8. Gierowski J., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Szaszkiewicz M., Wach E., Cyboran M., Modele przestępczego zachowania nieletnich dziewcząt i chłopców, [w:] Przestępczość nieletnich, red. B. Gulla , M. Wysocka-Pleczyk, Wyd. UJ, Kraków 2009.

9. Informacja dotycząca stanu zagrożenia przestępczością nieletnich w Polsce w 2015 r. dokument elektroniczny Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego KGP.

10. Informacja z działań Policji w zakresie zapobiegania przestępczości oraz patologiom społecznym w 2011 roku, KGP, Warszawa 2012. Dokument pdf

11. Jędrzejczak D. Nieletni sprawcy zabójstw. Zarys problematyki w świetle teorii i badań [w:] Resocjalizacja czarno na białym. Konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia, red. A. Karłyk- Ćwik, D. Rybczyńska –Abdel Kawy, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016.

12. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Wyd. Impuls, Kraków 2014.

13. Kowalski R. M., Limber S., Agatston P. W., Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, Kraków 2010.

14. Krzyżak-Szymańska E., Kowalkowska J., Szymański A., Zagrożenia dzieci i młodzieży w sieci- cyberproblemy, diagnoza i profilaktyka. Vademecum nauczyciela, Wyd. GWSH, Katowice 2016.Lickiewicz J. Skryptowe dzieciaki” i „crakerzy” – nowe oblicza przestępczości komputerowej, [w:] Przestępczość nieletnich, red. B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk, Wyd. UJ, Kraków 2009.

15. Paszkiewicz A., Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2005.

16. Pindel E., W kierunku efektywności oddziaływań penitencjarnych. Resocjalizacja w polskich zakładach karnych, „Probacja” 2009 nr 2. dostęp PDF

17. Pytka. L. Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2005.

18. Pyżalski J., Agresja elektroniczna i cyberbulling jako nowe ryzykowne zachowanie młodzieży, Kraków 2012.

19. Sałapa L., Aktualna sytuacja i perspektywy polskiego więziennictwa jako instytucji resocjalizującej, [w:] Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej, red. S. Bębas, Wyd. WSH, Radom 2011.

20. Samborski A., Elementy pracy penitencjarnej z młodocianymi, [w:] Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej, red. S. Bębas , wyd. WSH, Radom 2010.

21. Sobczak S., Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym, [w:] Resocjalizacja, red. B. Urban, J.M. Stanik, t.1, Warszawa 2007.

22. Stankowski A., Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Wyd. Gnome, Katowice 2002.

23. Strykowska J., Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy, diagnoza, profilaktyka, Wyd.GWSHM, Gniezno 2005.

24. Szymański A., Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży, Wyd.WSP TWP, Warszawa 2010.

25. Szymański A., Policja w systemie profilaktyki i resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie, Wyd. WSP im. J. Korczaka, Warszawa 2013.

26. Szymański A., Krzyżak-Szymańska E., Resocjalizacja nieletnich w warunkach wolności dozorowanej oraz zakładowych instytucjach wychowawczych opieki całkowitej, Wyd. GWSH, Katowice 2013.

27. Walczak K., Sadowska K., Cyberbullying jako wyzwanie współczesności, [w:] Resocjalizacja czarno na białym. Konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia, red. A. Karłyk- Ćwik, D. Rybczyńska –Abdel Kawy, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016.

28. Węgliński A., Pedagogiczne uwarunkowania resocjalizacji nieletnich w ośrodkach kuratorskich, [w:] Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, red. Z. Bartkowicz, A.Wojnarska, A. Węgliński, Wyd. UMCS, Lublin 2013.

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich Dz.U. 1982 nr 35 poz. 228 z późniejszymi zmianami.

USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553 z późniejszymi zmianami.

Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej Dz.U. 2010 nr 79 poz. 523 z późniejszymi zmianami.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r.

w sprawie ośrodków kuratorskich. (Dz. U. z dnia 17 października 2001 r.) z późniejszymi zmianami.

Zakres tematów:

. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej. Interdyscyplinarny charakter wiedzy o resocjalizacji. Norma i patologia w zachowaniu młodzieży. Proces przystosowania jednostki i modele osobowości z nim związane.

2-3. Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego

- socjalizacji i jej mechanizmy,

- środowisko rodzinne jako przyczyna niedostosowania społecznego,

- szkoła, środowisko szkolne źródło niedostosowania społecznego,

- środowisko rówieśnicze i jego negatywny wpływ na jednostkę.

4-5-6. Objawy niedostosowania społecznego wśród nieletnich

- symptomy demoralizacji,

- charakterystyka przestępczości nieletnich,

- agresja i przemoc na terenie placówek oświatowych,

- cyberprzemoc i zjawiska dysfunkcjonalne młodzieży w sieci

- autodestruktywny przejaw niedostosowania społecznego (samobójstwa).

7. Wychowanie resocjalizacyjne. Struktura procesu resocjalizacji, zasady, formy, metody i środki wychowania resocjalizacyjnego.

8. Instytucja wychowania resocjalizującego dla nieletnich: Kuratorskie Ośrodki pracy z młodzieżą. Policyjna Izba Dziecka jako element izolacji nieletnich.

9-10. Proces resocjalizacji w zakładzie karnym. Zasady funkcjonowania społeczności więziennej. Specyfika pracy resocjalizacyjnej z dorosłymi. Zadania wychowawców penitencjarnych. Bariery i szanse resocjalizacji penitencjarnej.

11-12.Profilaktyka niedostosowania społecznego;

- strategie profilaktyczne, rodzaje oddziaływań profilaktycznych,

- programy przeciwdziałające niedostosowaniu społecznemu o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym,

- policja i jej znaczenie w zakresie profilaktyki (programy prewencyjne realizowane przez Policję – rozwiązania praktyczne).

Metody dydaktyczne:

jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę składają się :

- obecność

- ocena z recenzji artykułu

- aktywność

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)