Pedagogika resocjalizacyjna [06-PE-RT-N1-PR]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika resocjalizacyjna [06-PE-RT-N1-PR] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Front-Dziurkowska | ||||||||||||
Literatura: |
Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Warszawa 2014.Bojarski T., Kruk E., Skretowicz E. Postępowanie w sprawach nieletnich. Komentarz, Wyd. Wolters Kluwer SA, Warszawa 2016. 2. Bartkowicz Z. , Maciaszczyk P., Profilaktyka i resocjalizacja, Tarnobrzeg 2011 3. Bojko-Kulpa B., Kulpa Sz., „Szansa” – program aktywizacji społeczno-zawodowej w ośrodkach kuratorskich w Lublinie dostęp PDF 4. Cielecki T., Prewencja kryminalna, studium z profilaktyki kryminalistycznej. 2004. 5. Ciosek M., Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna, [w:] Resocjalizacja, red. B. Urban, J.M. Stanik, t.1, Wyd. PWN, Warszawa 2007. 6. Dąbrowska J., Resocjalizacja w polskim instytucjonalnym środowisku penitencjarnym „Opieka-Wychowanie-Terapia” 2001, nr 4. 7. Deka A., Oddziaływania resocjalizacyjne w ośrodkach penitencjarnych. Refleksja teoretyczna, [w:] Resocjalizacja czarno na białym. Konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia, red. A. Karłyk- Ćwik, D. Rybczyńska –Abdel Kawy, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016. 8. Gierowski J., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Szaszkiewicz M., Wach E., Cyboran M., Modele przestępczego zachowania nieletnich dziewcząt i chłopców, [w:] Przestępczość nieletnich, red. B. Gulla , M. Wysocka-Pleczyk, Wyd. UJ, Kraków 2009. 9. Informacja dotycząca stanu zagrożenia przestępczością nieletnich w Polsce w 2015 r. dokument elektroniczny Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego KGP. 10. Informacja z działań Policji w zakresie zapobiegania przestępczości oraz patologiom społecznym w 2011 roku, KGP, Warszawa 2012. Dokument pdf 11. Jędrzejczak D. Nieletni sprawcy zabójstw. Zarys problematyki w świetle teorii i badań [w:] Resocjalizacja czarno na białym. Konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia, red. A. Karłyk- Ćwik, D. Rybczyńska –Abdel Kawy, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016. 12. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Wyd. Impuls, Kraków 2014. 13. Kowalski R. M., Limber S., Agatston P. W., Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, Kraków 2010. 14. Krzyżak-Szymańska E., Kowalkowska J., Szymański A., Zagrożenia dzieci i młodzieży w sieci- cyberproblemy, diagnoza i profilaktyka. Vademecum nauczyciela, Wyd. GWSH, Katowice 2016.Lickiewicz J. Skryptowe dzieciaki” i „crakerzy” – nowe oblicza przestępczości komputerowej, [w:] Przestępczość nieletnich, red. B. Gulla, M. Wysocka-Pleczyk, Wyd. UJ, Kraków 2009. 15. Paszkiewicz A., Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii Wyd. Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2005. 16. Pindel E., W kierunku efektywności oddziaływań penitencjarnych. Resocjalizacja w polskich zakładach karnych, „Probacja” 2009 nr 2. dostęp PDF 17. Pytka. L. Pedagogika resocjalizacyjna, Wyd. APS, Warszawa 2005. 18. Pyżalski J., Agresja elektroniczna i cyberbulling jako nowe ryzykowne zachowanie młodzieży, Kraków 2012. 19. Sałapa L., Aktualna sytuacja i perspektywy polskiego więziennictwa jako instytucji resocjalizującej, [w:] Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej, red. S. Bębas, Wyd. WSH, Radom 2011. 20. Samborski A., Elementy pracy penitencjarnej z młodocianymi, [w:] Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej, red. S. Bębas , wyd. WSH, Radom 2010. 21. Sobczak S., Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym, [w:] Resocjalizacja, red. B. Urban, J.M. Stanik, t.1, Warszawa 2007. 22. Stankowski A., Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Wyd. Gnome, Katowice 2002. 23. Strykowska J., Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy, diagnoza, profilaktyka, Wyd.GWSHM, Gniezno 2005. 24. Szymański A., Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży, Wyd.WSP TWP, Warszawa 2010. 25. Szymański A., Policja w systemie profilaktyki i resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie, Wyd. WSP im. J. Korczaka, Warszawa 2013. 26. Szymański A., Krzyżak-Szymańska E., Resocjalizacja nieletnich w warunkach wolności dozorowanej oraz zakładowych instytucjach wychowawczych opieki całkowitej, Wyd. GWSH, Katowice 2013. 27. Walczak K., Sadowska K., Cyberbullying jako wyzwanie współczesności, [w:] Resocjalizacja czarno na białym. Konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia, red. A. Karłyk- Ćwik, D. Rybczyńska –Abdel Kawy, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2016. 28. Węgliński A., Pedagogiczne uwarunkowania resocjalizacji nieletnich w ośrodkach kuratorskich, [w:] Efektywność resocjalizacji nieletnich w warunkach wolnościowych, red. Z. Bartkowicz, A.Wojnarska, A. Węgliński, Wyd. UMCS, Lublin 2013. Akty prawne: Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich Dz.U. 1982 nr 35 poz. 228 z późniejszymi zmianami. USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553 z późniejszymi zmianami. Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej Dz.U. 2010 nr 79 poz. 523 z późniejszymi zmianami. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich. (Dz. U. z dnia 17 października 2001 r.) z późniejszymi zmianami. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej. Interdyscyplinarny charakter wiedzy o resocjalizacji. Norma i patologia w zachowaniu młodzieży. Proces przystosowania jednostki i modele osobowości z nim związane. 2-3. Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego - socjalizacji i jej mechanizmy, - środowisko rodzinne jako przyczyna niedostosowania społecznego, - szkoła, środowisko szkolne źródło niedostosowania społecznego, - środowisko rówieśnicze i jego negatywny wpływ na jednostkę. 4-5-6. Objawy niedostosowania społecznego wśród nieletnich - symptomy demoralizacji, - charakterystyka przestępczości nieletnich, - agresja i przemoc na terenie placówek oświatowych, - cyberprzemoc i zjawiska dysfunkcjonalne młodzieży w sieci - autodestruktywny przejaw niedostosowania społecznego (samobójstwa). 7. Wychowanie resocjalizacyjne. Struktura procesu resocjalizacji, zasady, formy, metody i środki wychowania resocjalizacyjnego. 8. Instytucja wychowania resocjalizującego dla nieletnich: Kuratorskie Ośrodki pracy z młodzieżą. Policyjna Izba Dziecka jako element izolacji nieletnich. 9-10. Proces resocjalizacji w zakładzie karnym. Zasady funkcjonowania społeczności więziennej. Specyfika pracy resocjalizacyjnej z dorosłymi. Zadania wychowawców penitencjarnych. Bariery i szanse resocjalizacji penitencjarnej. 11-12.Profilaktyka niedostosowania społecznego; - strategie profilaktyczne, rodzaje oddziaływań profilaktycznych, - programy przeciwdziałające niedostosowaniu społecznemu o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, - policja i jej znaczenie w zakresie profilaktyki (programy prewencyjne realizowane przez Policję – rozwiązania praktyczne). |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
jak w opisie modułu |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę składają się : - obecność - ocena z recenzji artykułu - aktywność |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.