Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Twórczy warsztat pedagoga specjalnego 2 [W6-PA-SA-N2-23TWP.2] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Twórczy warsztat pedagoga specjalnego 2 [W6-PA-SA-N2-23TWP.2]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 12:30 - 15:30
sala 8
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sebastian Mrózek
Literatura:

- Bartnikowska U., Kosakowski Cz. (red.), Pedagog specjalny: dylematy roli, (2016), Olsztyn

- Palak Z. (red.), Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji, (2008), Lublin

- Palak Z., Bujnowska A. (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego: aktualne wyzwania teorii i praktyki, (2008), Lublin

- Plichta P., Wypalenie zawodowe i poczucie sensu życia pedagogów specjalnych, (2015), Wrocław

- Parchomiuk M., Postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną (2013), Lublin

- Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego: poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym, (2007), Kraków

- Olszewski S., Usłyszeć polifonię : tożsamości zawodowe pedagogów specjalnych pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną (2017), Kraków

- Eckert U., Niektóre metody i techniki pracy pedagoga specjalnego, (1994), Warszawa

- Maciarz A., Mały leksykon pedagoga specjalnego, (2005), Kraków

- Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego: razem łatwiej: nowe doświadczenia, (2016), Kraków

- Heaton J.A., Podstawy umiejętności terapeutycznych,(2005), Gdańsk

- Gelso Ch., Hayes., Relacja terapeutyczna, (2005), Gdańsk

- Jones C., Co wolno, a czego nie wolno terapeucie, (2005), Gdańsk

- Knapp H., Komunikacja w terapii, (2009), Warszawa

- Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, (2012), Gdańsk

- Sawicka K., (red.), Socjoterapia, (2010), Warszawa

- Vopel K. W., Poradnik dla prowadzących grupy, (2004), Kielce

- Kędzior-Niczyporuk E., (red.), Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, (2003), Warszawa

- Kottler J., Skuteczny terapeuta, (2005), Gdańsk

- Kozaczuk A., Proces grupowy, (2014), Gliwice

- Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, (2005), Gdańska

- Sikorski W., Bezsłowne komunikowanie się w psychoterapii, (2004), Kraków

- Sikorski W., Gesty zamiast słów, (2007), Kraków

- Tokarczuk O., (red.), Grupa bawi się i pracuje, (1994), Wałbrzych

- Artykuły naukowe, których treść jest tożsama z profilem przedmiotu.

Zakres tematów:

Celem zajęć jest wprowadzenie w wiedzę i specjalistyczną terminologię związaną ze specyfiką pracy twórczej pedagoga specjalnego.

Zakres treści realizowanych w ramach zajęć obejmuje:

- Sposoby definiowania pojęcia pedagoga specjalnego;

- Charakterystykę środowisk zawodowych pedagoga specjalnego;

- Zakres zadań zawodowych ;

- Funkcje animatora małej grupy dziecięcej i młodzieżowej (osób z niepełnosprawnościami);

- Charakterystykę grupy społecznej jako środowiska działań terapeutycznych wobec dzieży i młodzieży – sytuacje kryzysowe; analizę

środowisk pracy pedagoga specjalnego.

Metody dydaktyczne:

Aktywności (ćwiczenia i zadania) dotyczące teoretycznych podstaw osoby pedagoga specjalnego Metoda projektu oraz zajęć praktycznych, ćwiczenie umiejętności zastosowania w praktyce umiejętności terapeutycznych, analiza literatury.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

- wykonanie przez studentów wszystkich zadań i ćwiczeń w ramach przedmiotu zleconych przez prowadzącego

- przygotowanie projektu: opisujące zastosowanie praktycznych umiejętności pedagoga specjalnego przydatnych w szczególności w pracy z dziećmi i młodzieżą

Uwzględniane będą:

- uczestnictwo w zajęciach,

- poziom zaangażowania w wykonywane zadania,

- kreatywność, pomysłowość studentów,

- terminowość realizacji zadań.

Uwagi:

PON z arte surdo niestac

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)