Podstawy higieny i bezpieczeństwa z ergonomią [W3-PE-S1-PHIBZE]
semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy higieny i bezpieczeństwa z ergonomią [W3-PE-S1-PHIBZE] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 203 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 98 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 115 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Alina Dworak | ||||||||||||||||
Literatura: |
Boryczko M.: Ergonomia i bezpieczeństwo pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. Katowice 2014 Indulski J.: Higiena pracy. IMP, Łódź 1999 Celuch M.: Bhp w szkole. Bezpiecznie id momentu wejścia na teren szkoły . Wyd. Wiedza i Praktyka. Warszawa Warszawa 2013 Celuch M., Winczewska B., Zaleśny L.: BHP w placówkach oświatowych. Wyd. Wiedza i Praktyka. Warszawa 2017 Chodkowski Z.: Adaptacja człowieka do środowiska pracy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019 Kodeks Pracy- wydanie aktualne Karta Nauczyciela- wydanie aktualne Winczewska B., Celuch M., Zaleśny L.: BHP w placówkach oświatowych Nowe przepisy. Wyd. Wiedza i Praktyka. Warszawa 2019 Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Warszawa 2010 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie higieny, bezpieczeństwa i ergonomii. Akty prawne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepisy ogólne. Przepisy szczegółowe 2. Środowisko fizyczne/materialne placówek oświatowych i jego elementy. Bezpieczeństwo fizyczne, higieniczne i psychiczne w placówkach oświatowych. 3. Elementy fizjologii pracy: Pojęcie i rodzaje pracy. Metody badania i ocena wydatku energetycznego. Koszt energetyczny i fizjologiczny pracy. Metody pomiaru i ocena obciążenia pracą. Zmęczenie. 4. Zdrowotne aspekty organizacji pracy placówek oświatowych. 5. Wypadkowość i urazowość w placówkach oświatowych. Pierwsza pomoc przedmedyczna. 6. Profilaktyczna ochrona zdrowia pracownika. 7. Podsumowanie i ewaluacja zajęć. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość ergonomicznych aspektów pracy z uwzględnieniem bezpieczeństwa fizycznego, higienicznego i psychicznego w instytucjach edukacyjnych. Studenci na ostatnim wykładzie napiszą końcowy test zaliczeniowy , składający się z około 20 pytań zamkniętych. Niezaliczony test należy poprawić w formie pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.