Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania [W3-PC-MJS-BIOMPODROZ]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania [W3-PC-MJS-BIOMPODROZ] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 107 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Gawlik | ||||||||||||||||
Literatura: |
Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003 r. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 r. Jaczewski A., Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Cz. 1 i 2 W-wa 1998 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995r. Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Radom-Kielce 2006. Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 r. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010 Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985 r. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia z zakresu biologii rozwoju człowieka: - Definicja rozwoju (osobniczy, filogenetyczny, jawny, utajony, progresywny, regresywny). - Sfery rozwoju (biologiczna, psychiczna, społeczna, seksualna) - Aspekty rozwoju fizycznego: ilościowe, jakościowe i energetyczno-informacyjne. - Etapowość w rozwoju osobniczym - Samoregulacja procesów ontogenezy. 2. Wybrane układy i funkcje organizmu ważne dla procesów uczenia się: - Układ nerwowy; - Układ wzrokowy i słuchowy; - Biologiczne mechanizmy procesów uczenia się; - Fizjologiczne podłoże emocji. 3. Podstawowe potrzeby człowieka i sposoby ich optymalnego zaspokajania: - Żywienie; - Aktywność fizyczna; - Sen i odpoczynek. 4. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży i zaburzenia rozwojowe dzieci i młodzieży. 5.Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych. Związki między zdrowiem a edukacją. Profilaktyczna opieka nad uczniami. Ochrona przed czynnikami szkodliwymi i zapobieganie wypadkom, urazom i zatruciom. 6. Aspekty organizacyjne i środowiskowe pracy szkoły. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące i problemowe; mapa myśli, dyskusja, burza mózgów, metoda uczenia się we współpracy. Praca indywidualna i grupowa. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują się samodzielnie i/lub w grupach ze wskazanych pozycji bibliograficznych. Następnie podczas zajęć wspólnie pracują, aby lepiej zrozumieć omawiany temat (metoda uczenia się we współpracy). Za zaangażowanie w pracę podczas zajęć studenci zdobywają oceny lub "plusy" mogące korzystnie wpłynąć na ocenę końcową z ćwiczeń. W ramach zaliczenia studenci napiszą pracę pisemną w postaci kolokwium sprawdzającego (z zagadnień omawianych podczas ćwiczeń). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.