Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania [W3-PC-MJS-BIOMPODROZ] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania [W3-PC-MJS-BIOMPODROZ]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 107
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dorota Gawlik
Literatura:

Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003 r. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 r.

Jaczewski A., Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Cz. 1 i 2 W-wa 1998

Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995r.

Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania Radom-Kielce 2006.

Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 r.

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. W-wa 2010

Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985 r.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia z zakresu biologii rozwoju człowieka:

- Definicja rozwoju (osobniczy, filogenetyczny, jawny, utajony, progresywny, regresywny).

- Sfery rozwoju (biologiczna, psychiczna, społeczna, seksualna)

- Aspekty rozwoju fizycznego: ilościowe, jakościowe i energetyczno-informacyjne.

- Etapowość w rozwoju osobniczym

- Samoregulacja procesów ontogenezy.

2. Wybrane układy i funkcje organizmu ważne dla procesów uczenia się:

- Układ nerwowy;

- Układ wzrokowy i słuchowy;

- Biologiczne mechanizmy procesów uczenia się;

- Fizjologiczne podłoże emocji.

3. Podstawowe potrzeby człowieka i sposoby ich optymalnego zaspokajania:

- Żywienie;

- Aktywność fizyczna;

- Sen i odpoczynek.

4. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży i zaburzenia rozwojowe dzieci i młodzieży.

5.Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych. Związki między zdrowiem a edukacją. Profilaktyczna opieka nad uczniami. Ochrona przed czynnikami szkodliwymi i zapobieganie wypadkom, urazom i zatruciom.

6. Aspekty organizacyjne i środowiskowe pracy szkoły.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące i problemowe; mapa myśli, dyskusja, burza mózgów, metoda uczenia się we współpracy.

Praca indywidualna i grupowa.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przygotowują się samodzielnie i/lub w grupach ze wskazanych pozycji bibliograficznych. Następnie podczas zajęć wspólnie pracują, aby lepiej zrozumieć omawiany temat (metoda uczenia się we współpracy).

Za zaangażowanie w pracę podczas zajęć studenci zdobywają oceny lub "plusy" mogące korzystnie wpłynąć na ocenę końcową z ćwiczeń.

W ramach zaliczenia studenci napiszą pracę pisemną w postaci kolokwium sprawdzającego (z zagadnień omawianych podczas ćwiczeń).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)