Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna [W3-PE-MJS-PPiW-DYDOG] semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka ogólna [W3-PE-MJS-PPiW-DYDOG]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 15:30 - 17:00
sala 203
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 82
Limit miejsc: 90
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Violetta Rodek
Literatura:

D.Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa 2018.

Z.Włodarski, A.Hankała, Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa – Kraków 2004.

Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z.Kwieciński, B.Śliwerski. Warszawa 2003.

W.Żłobicki, Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją. Kraków 2002.

J.Półturzycki, Dydaktyka dla nauczycieli. Płock 2002.

Dydaktyka ogólna. Wyzwania a rzeczywistość. Red. K.Denek, F.Bereźnicki, J.Świrko-Pilipczuk. Szczecin 2001.

F.Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001.

D.Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia. Warszawa 2001.

Edukacja w perspektywie integracji Europy. Red. T.Sokołowska-Dzioba, A.Pielecki. Warszawa 2001.

J.Bogaj, Kształcenie ogólne. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa 2000.

K.Duraj-Nowakowa, Nauczyciel – kultura – osoba – zawód. Kielce 2000.

G.D.Fenstermacher, J.F.Soltis, Style nauczania. Warszawa 2000.

D.F.Walker, J.F.Soltis, Program i cele kształcenia. Warszawa 2000.

Pedagogika szkolna. Materiały dla studentów przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela. Red. Danuta Krzyżyk i Bernadeta Niesporek-Szamburska przy współpracy Aleksandry Zok-Smoły, Wyd. UŚ, Katowice 2014. Dostęp: http://www.bkn.us.edu.pl/images/dokumenty/materialy_zrodlowe.pdf

Zakres tematów:

1. Dydaktyka ogólna jako dyscyplina. Paradygmaty dydaktyki ogólnej.

2. Zasady nauczania: istota poszczególnych zasad, przyczyny i skutki ich nieprzestrzegania dla osiągnięć ucznia. .

3. Program kształcenia w warstwie jawnej (filozoficzne, psychologiczne i socjologiczne podstawy konstruowania programu kształcenia; wzorce programowe). Program ukryty (istota „programu ukrytego”, przykłady jego oddziaływania, konsekwencje dla ucznia – wychowanka). Programy autorskie.

4. Budowa celów kształcenia - cele ogólne i operacyjne – ich zalety i wady. Koncepcja operacjonalizacji celów kształcenia. Przykłady celów nauczania i wychowania na poszczególnych poziomach taksonomicznych według różnych propozycji taksonomicznych.

5. Różne klasyfikacje metod nauczania.

6. ''Grzechy'' edukacji wczesnoszkolnej.

7. Autoedukacja jako samodzielna praca nad sobą, ze szczególnym uwzględnieniem procesu samodzielnego uczenia się uczniów - technik i strategii, psychologicznych uwarunkowań

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych

Metoda ćwiczeń praktycznych - temat, dotyczący celów ogólnych i operacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny problemowy, obejmujący wiedzę z ćwiczeń oraz z wykładów.

Zadania są punktowane. Każde zadanie - 1 punkt.

ocena bdb 91-100%

ocena db plus 81%-90%

ocena db 71% - 80%

ocena dst plus 61%-70%

ocena dst 50% - 60%

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)