Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 22 | ||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Gawlik | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003 Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995 Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Radom-Kielce 2006 Komosińska K., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Olsztyn 1995 Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Łódź 2008 Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka . W-wa 2005 Wolański N., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1983 Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 r. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. W-wa 2016 r. i wychowania. W-wa 2010 Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1981 Malinowski A. Norma biologiczna a rozwój somatyczny człowieka. W-wa 1987 Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985 |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia z zakresu biologii rozwoju człowieka: - Definicja rozwoju (osobniczy, filogenetyczny, jawny, utajony, progresywny, regresywny). - Sfery rozwoju (biologiczna, psychiczna, społeczna, seksualna) - Aspekty rozwoju fizycznego: ilościowe, jakościowe i energetyczno-informacyjne. - Etapowość w rozwoju osobniczym - Samoregulacja procesów ontogenezy. 2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny oraz metody jego oceny. Podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju motorycznego. Zagadnienia związane z rozwojem w okresie prenatalnym i postnatalnym. Rozwój fizyczny i motoryczny w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym. 3. Wybrane układy i funkcje organizmu ważne dla procesów uczenia się: - Układ nerwowy; - Układ wzrokowy i słuchowy; - Biologiczne mechanizmy procesów uczenia się; - Fizjologiczne podłoże emocji. 4. Podstawowe potrzeby człowieka i sposoby ich optymalnego zaspokajania: - Żywienie; - Aktywność fizyczna; - Sen i odpoczynek. 5. Wybrane zaburzenia rozwojowe dzieci i młodzieży. 6. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży (m.in. wady postawy, wypadki i urazy, ADHD, autyzm i zespół Aspergera) 7. Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych. 8. Fizjologiczne podłoże i mechanizmy stresu, wpływ stresu na zdrowie i zdolność uczenia się. 9. Związki między zdrowiem a edukacją. Profilaktyczna opieka nad uczniami. Ochrona przed czynnikami szkodliwymi. 10. Środowisko i organizacja pracy szkoły. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, m.in.: dyskusja, burza mózgów, mapa myśli, metoda uczenia się we współpracy. Praca indywidualna i grupowa. |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci przygotowują się samodzielnie i/lub w grupach ze wskazanych pozycji bibliograficznych. Następnie podczas zajęć wspólnie pracują, aby lepiej zrozumieć omawiany temat (metoda uczenia się we współpracy). Za zaangażowanie w pracę podczas zajęć studenci zdobywają oceny lub "plusy" mogące korzystnie wpłynąć na ocenę końcową z ćwiczeń. W ramach zaliczenia studenci napiszą pracę pisemną dotyczącą zagrożeń rozwoju dziecka oraz krótkie kolokwium sprawdzającego (z zagadnień omawianych podczas ćwiczeń). Zatem ocena końcowa stanowić będzie średnią ważoną następujących ocen: z kolokwium, pracy pisemnej oraz ogólnej oceny za aktywność (najwyższe wagi przypisane będą ocenie z kolokwium oraz pracy pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.