Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [W3-PE-MJN-PPiW-BIOM]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30
sala 209
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 22
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dorota Gawlik
Literatura:

Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami higieny szkolnej. Toruń 2003

Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 2001

Jopkiewicz A., Suliga E.; Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Kielce 1995

Jopkiewicz A., Suliga E.; Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Radom-Kielce 2006

Komosińska K., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Olsztyn 1995

Świderska M., Budzyńska - Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Łódź 2008 Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka . W-wa 2005

Wolański N., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1983

Woynarowska B., Zdrowie i szkoła. W-wa 2000 r.

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia.

Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. W-wa 2016 r.

i wychowania. W-wa 2010

Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. W-wa 1981

Malinowski A. Norma biologiczna a rozwój somatyczny człowieka. W-wa 1987

Wojtowicz S. Zarys anatomii i fizjologii człowieka. Kraków 1985

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia z zakresu biologii rozwoju człowieka:

- Definicja rozwoju (osobniczy, filogenetyczny, jawny, utajony, progresywny, regresywny).

- Sfery rozwoju (biologiczna, psychiczna, społeczna, seksualna)

- Aspekty rozwoju fizycznego: ilościowe, jakościowe i energetyczno-informacyjne.

- Etapowość w rozwoju osobniczym

- Samoregulacja procesów ontogenezy.

2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny oraz metody jego oceny. Podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju motorycznego. Zagadnienia związane z rozwojem w okresie prenatalnym i postnatalnym. Rozwój fizyczny i motoryczny w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym.

3. Wybrane układy i funkcje organizmu ważne dla procesów uczenia się:

- Układ nerwowy;

- Układ wzrokowy i słuchowy;

- Biologiczne mechanizmy procesów uczenia się;

- Fizjologiczne podłoże emocji.

4. Podstawowe potrzeby człowieka i sposoby ich optymalnego zaspokajania:

- Żywienie;

- Aktywność fizyczna;

- Sen i odpoczynek.

5. Wybrane zaburzenia rozwojowe dzieci i młodzieży.

6. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży (m.in. wady postawy, wypadki i urazy, ADHD, autyzm i zespół Aspergera)

7. Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych.

8. Fizjologiczne podłoże i mechanizmy stresu, wpływ stresu na zdrowie i zdolność uczenia się.

9. Związki między zdrowiem a edukacją. Profilaktyczna opieka nad uczniami. Ochrona przed czynnikami szkodliwymi.

10. Środowisko i organizacja pracy szkoły. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, m.in.:

dyskusja, burza mózgów, mapa myśli, metoda uczenia się we współpracy.

Praca indywidualna i grupowa.

Metody i kryteria oceniania:

Studenci przygotowują się samodzielnie i/lub w grupach ze wskazanych pozycji bibliograficznych. Następnie podczas zajęć wspólnie pracują, aby lepiej zrozumieć omawiany temat (metoda uczenia się we współpracy).

Za zaangażowanie w pracę podczas zajęć studenci zdobywają oceny lub "plusy" mogące korzystnie wpłynąć na ocenę końcową z ćwiczeń.

W ramach zaliczenia studenci napiszą pracę pisemną dotyczącą zagrożeń rozwoju dziecka oraz krótkie kolokwium sprawdzającego (z zagadnień omawianych podczas ćwiczeń).

Zatem ocena końcowa stanowić będzie średnią ważoną następujących ocen: z kolokwium, pracy pisemnej oraz ogólnej oceny za aktywność (najwyższe wagi przypisane będą ocenie z kolokwium oraz pracy pisemnej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)