Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań psychologicznych 1 [W3-PS-SM-MET1-005] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia badań psychologicznych 1 [W3-PS-SM-MET1-005]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 206
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maria Flakus
Literatura:

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Brzeziński, J. (1991). Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania procesu badawczego w psychologii. Przegląd Psychologiczny, 34, 329-364.

Brzeziński, J., Doliński, D., Strelau, J. (2004). Nowe spojrzenie na standardy kształcenia na pięcioletnich studiach psychologicznych. Założenia, doświadczenia, nowe wyzwania. Czasopismo Psychologiczne, Tom 10, 2/2004, 205-219.

Brzeziński, J. (2009). Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach psychologicznych – miedzy poprawnością metodologiczną a poprawnością etyczną. W: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, W. Poznaniak, M. Toeplitz-Winiewska, Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Brzeziński, J. (red.) (2011). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Cohen, J. (2006/1990). O tym, czego się nauczyłem (jak dotąd). W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii (s. 75-99). Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Cohen, J. (2006/1994). Ziemia jest okrągła (p < 0,05). W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii (s. 100-118). Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Cronbach, L. J. (2004/1957). Dwa nurty psychologii naukowej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 21-43). Warszawa: PWN.

King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne – omówienie sposobu realizacji przedmiotu oraz wymagań. Wprowadzenie do tematyki metodologii. Cele nauczania metodologii. Relacje między metodologią a nauką. Psychologia jako nauka empiryczna. Poznanie naukowe a inne formy poznania. Psychologia potoczna – jej rola oraz związane z nią zagrożenia.

2. Struktura procesu badawczego w psychologii. Zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego w psychologii.

3. Pojęcie i klasyfikacja zmiennych. Istota i funkcje procedury operacjonalizacji zmiennych. Pojęcie i klasyfikacja problemów badawczych. Hipoteza jako odpowiedź na pytanie badawcze. Praca warsztatowa nad projektami studentów – tworzenie pytań i hipotez badawczych, rekonstrukcja obrazu przestrzeni zmiennych oraz ich operacjonalizacja.

4. Plan eksperymentalny jako odmiany planu badawczego w psychologii – jedno- i wielozmiennowy plan eksperymentalny, zasady randomizacji, kontrola zmiennych niezależnych, wariancja wyjaśniona a wariancja błędu, trafność wewnętrzna i zewnętrzna planu eksperymentalnego, czynniki zakłócające trafność planów eksperymentalnych). Różnice między planem eksperymentalnym a quasi-eksperymentalnym. Plan badawczy typu ex post facto oraz korelacyjno-regresyjny.

5. Problem wyboru optymalnego planu badawczego. Zależności między wyborem modelu badawczego a kierunkiem i formą statystycznej analizy danych. Praca warsztatowa nad projektami studentów – etap wybory modelu badawczego i statystycznego.

6. Sposoby doboru próby badawczej. Dobór celowy (nieprobabilistyczny) i dobór losowy (probabilistyczny). Problem stronniczości próby złożonej z ochotników.

7. Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim (wg wymogów APA).

8. Sprawdzian pisemny. Omówienie prac zaliczeniowych.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia w formie warsztatu projektowego (także przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia konwersatoryjne.

Metody i kryteria oceniania:

A. PRACA ZALICZENIOWA

Kryterium zaliczenia jest sporządzenie w kilkuosobowych zespołach projektu badania empirycznego na podstawie dowolnie wybranego problemu badawczego. W trakcie przygotowywania projektu należy uwzględnić poszczególne kroki procesu badawczego, tj. wyodrębnić następujące elementy: problematykę badawczą (wraz z celami badania i krótkim uzasadnieniem wybranego tematu), hipotezy badawcze, opis badanych zmiennych i sposób ich operacjonalizacji, próbę badawczą (wraz z jej opisem i sposobem doboru), model badawczy i proponowany kierunek analizy statystycznej.

Przy sporządzaniu pracy zaliczeniowej obowiązują reguły edycji tekstów naukowych wg standardów APA.

Wykonanie każdego kroku procedury badawczej oceniane jest w skali 0-2, w której:

2 – aspekt badania opracowany został w sposób wzorcowy;

1 – aspekt badania opracowany został w sposób dopuszczalny, z pewnymi błędami;

0 – aspekt badania zawiera istotne błędy.

Dodatkowo oceniane jest zachowanie reguł edycji tekstu (w skali jak powyżej).

Ocena końcowa z pracy zaliczeniowej wystawiana jest w zależności od liczby uzyskanych punktów, wg klucza:

100% - 91% - ocena bardzo dobra (5,0);

90% - 81% - ocena dobra z plusem (4,5);

80% - 71% - ocena dobra (4,0)

70% - 61% - ocena dostateczna z plusem (3,5);

60% - 51% - ocena dostateczna (3,0);

50% i mniej - ocena niedostateczna (2,0).

Niezłożenie pracy semestralnej w wyznaczonym terminie skutkuje otrzymaniem zeń oceny niedostatecznej (2,0) lub - w przypadku nieznacznego (do tygodnia) przekroczenia terminu - obniżeniem oceny o pól stopnia.

B. KOLOKWIUM

Ocenie podlega stopień opanowania treści teoretycznych omawianych w trakcie zajęć, a więc tym samym znajomość literatury przedmiotu. Sprawdzian zaliczeniowy składa się z czterech części składowych. Każdą z części stanowi krótki test sprawdzający wiedzę z zakresu zadanej literatury przedmiotu, którą studenci zobligowani byli przeczytać na dane zajęcia. Testy przeprowadzane są na początku zajęć. Za każdy test można otrzymać 5 punktów (za wszystkie łącznie: 20 punktów).

W sytuacji, gdy student nieobecny jest na zajęciach, test zaliczany może być na kolejnych zajęciach (w przypadku, gdy dana nieobecność jest pierwszą w przypadku zajęć z danego przedmiotu) lub na konsultacji z prowadzącym ćwiczenia (w przypadku, gdy jest to kolejna nieobecność na zajęciach). W sytuacji, gdy student nie przystąpił do danego testu, otrzymuje zeń 0 punktów.

Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej 51% punktów przewidzianych za wszystkie testy. Ocena za test wystawiana jest wg poniższego wzoru:

100% - 91% - ocena bardzo dobra (5,0);

90% - 81% - ocena dobra z plusem (4,5);

80% - 71% - ocena dobra (4,0)

70% - 61% - ocena dostateczna z plusem (3,5);

60% - 51% - ocena dostateczna (3,0);

50% i mniej - ocena niedostateczna (2,0).

W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej (2,0), ocenę należy poprawić w formie ustnej (w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia). W takim przypadku obowiązuje całość materiału omawianego w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)