Metodologia badań psychologicznych 1 [W3-PS-SM-MET1-005]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metodologia badań psychologicznych 1 [W3-PS-SM-MET1-005] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 206 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maria Flakus | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Brzeziński, J. (1991). Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania procesu badawczego w psychologii. Przegląd Psychologiczny, 34, 329-364. Brzeziński, J., Doliński, D., Strelau, J. (2004). Nowe spojrzenie na standardy kształcenia na pięcioletnich studiach psychologicznych. Założenia, doświadczenia, nowe wyzwania. Czasopismo Psychologiczne, Tom 10, 2/2004, 205-219. Brzeziński, J. (2009). Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach psychologicznych – miedzy poprawnością metodologiczną a poprawnością etyczną. W: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, W. Poznaniak, M. Toeplitz-Winiewska, Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. Brzeziński, J. (red.) (2011). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Cohen, J. (2006/1990). O tym, czego się nauczyłem (jak dotąd). W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii (s. 75-99). Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Cohen, J. (2006/1994). Ziemia jest okrągła (p < 0,05). W: J. Brzeziński, J. Siuta (red.), Metodologiczne i statystyczne problemy psychologii (s. 100-118). Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Cronbach, L. J. (2004/1957). Dwa nurty psychologii naukowej. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 21-43). Warszawa: PWN. King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne – omówienie sposobu realizacji przedmiotu oraz wymagań. Wprowadzenie do tematyki metodologii. Cele nauczania metodologii. Relacje między metodologią a nauką. Psychologia jako nauka empiryczna. Poznanie naukowe a inne formy poznania. Psychologia potoczna – jej rola oraz związane z nią zagrożenia. 2. Struktura procesu badawczego w psychologii. Zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego w psychologii. 3. Pojęcie i klasyfikacja zmiennych. Istota i funkcje procedury operacjonalizacji zmiennych. Pojęcie i klasyfikacja problemów badawczych. Hipoteza jako odpowiedź na pytanie badawcze. Praca warsztatowa nad projektami studentów – tworzenie pytań i hipotez badawczych, rekonstrukcja obrazu przestrzeni zmiennych oraz ich operacjonalizacja. 4. Plan eksperymentalny jako odmiany planu badawczego w psychologii – jedno- i wielozmiennowy plan eksperymentalny, zasady randomizacji, kontrola zmiennych niezależnych, wariancja wyjaśniona a wariancja błędu, trafność wewnętrzna i zewnętrzna planu eksperymentalnego, czynniki zakłócające trafność planów eksperymentalnych). Różnice między planem eksperymentalnym a quasi-eksperymentalnym. Plan badawczy typu ex post facto oraz korelacyjno-regresyjny. 5. Problem wyboru optymalnego planu badawczego. Zależności między wyborem modelu badawczego a kierunkiem i formą statystycznej analizy danych. Praca warsztatowa nad projektami studentów – etap wybory modelu badawczego i statystycznego. 6. Sposoby doboru próby badawczej. Dobór celowy (nieprobabilistyczny) i dobór losowy (probabilistyczny). Problem stronniczości próby złożonej z ochotników. 7. Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim (wg wymogów APA). 8. Sprawdzian pisemny. Omówienie prac zaliczeniowych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia w formie warsztatu projektowego (także przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej). Ćwiczenia konwersatoryjne. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
A. PRACA ZALICZENIOWA Kryterium zaliczenia jest sporządzenie w kilkuosobowych zespołach projektu badania empirycznego na podstawie dowolnie wybranego problemu badawczego. W trakcie przygotowywania projektu należy uwzględnić poszczególne kroki procesu badawczego, tj. wyodrębnić następujące elementy: problematykę badawczą (wraz z celami badania i krótkim uzasadnieniem wybranego tematu), hipotezy badawcze, opis badanych zmiennych i sposób ich operacjonalizacji, próbę badawczą (wraz z jej opisem i sposobem doboru), model badawczy i proponowany kierunek analizy statystycznej. Przy sporządzaniu pracy zaliczeniowej obowiązują reguły edycji tekstów naukowych wg standardów APA. Wykonanie każdego kroku procedury badawczej oceniane jest w skali 0-2, w której: 2 – aspekt badania opracowany został w sposób wzorcowy; 1 – aspekt badania opracowany został w sposób dopuszczalny, z pewnymi błędami; 0 – aspekt badania zawiera istotne błędy. Dodatkowo oceniane jest zachowanie reguł edycji tekstu (w skali jak powyżej). Ocena końcowa z pracy zaliczeniowej wystawiana jest w zależności od liczby uzyskanych punktów, wg klucza: 100% - 91% - ocena bardzo dobra (5,0); 90% - 81% - ocena dobra z plusem (4,5); 80% - 71% - ocena dobra (4,0) 70% - 61% - ocena dostateczna z plusem (3,5); 60% - 51% - ocena dostateczna (3,0); 50% i mniej - ocena niedostateczna (2,0). Niezłożenie pracy semestralnej w wyznaczonym terminie skutkuje otrzymaniem zeń oceny niedostatecznej (2,0) lub - w przypadku nieznacznego (do tygodnia) przekroczenia terminu - obniżeniem oceny o pól stopnia. B. KOLOKWIUM Ocenie podlega stopień opanowania treści teoretycznych omawianych w trakcie zajęć, a więc tym samym znajomość literatury przedmiotu. Sprawdzian zaliczeniowy składa się z czterech części składowych. Każdą z części stanowi krótki test sprawdzający wiedzę z zakresu zadanej literatury przedmiotu, którą studenci zobligowani byli przeczytać na dane zajęcia. Testy przeprowadzane są na początku zajęć. Za każdy test można otrzymać 5 punktów (za wszystkie łącznie: 20 punktów). W sytuacji, gdy student nieobecny jest na zajęciach, test zaliczany może być na kolejnych zajęciach (w przypadku, gdy dana nieobecność jest pierwszą w przypadku zajęć z danego przedmiotu) lub na konsultacji z prowadzącym ćwiczenia (w przypadku, gdy jest to kolejna nieobecność na zajęciach). W sytuacji, gdy student nie przystąpił do danego testu, otrzymuje zeń 0 punktów. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej 51% punktów przewidzianych za wszystkie testy. Ocena za test wystawiana jest wg poniższego wzoru: 100% - 91% - ocena bardzo dobra (5,0); 90% - 81% - ocena dobra z plusem (4,5); 80% - 71% - ocena dobra (4,0) 70% - 61% - ocena dostateczna z plusem (3,5); 60% - 51% - ocena dostateczna (3,0); 50% i mniej - ocena niedostateczna (2,0). W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej (2,0), ocenę należy poprawić w formie ustnej (w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia). W takim przypadku obowiązuje całość materiału omawianego w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.