Poznawcza psychologia stosowana [W3-PS-NM-PPS-024]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poznawcza psychologia stosowana [W3-PS-NM-PPS-024] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi poniedziałek (parzyste), 17:45 - 19:15
sala 210 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 19:30 - 21:00
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 32 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Teresa Sikora |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Poppel, E.(1989). Granice świadomości 2. Spence, Ch. (2017). Gastrofizyka. Nowa wiedza o jedzeniu. 3. Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. (2007). Piotr Francuz (red.) 4. https://docplayer.pl/29691-Mechanizm-uwagi-przeglad-zagadnien-w-perspektywie-psychologicznej-i-neurofizjologicznej.html 5. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. 6. Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. 7. Spitzer, M. (2020). Jak uczy się mózg?" 8. Kurcz, I. (1992). Język a psychologia. |
Zakres tematów: |
1. SPOSTRZEGANIE zastosowanie prawa Webera-Fechnera w spostrzeganiu słuchowym, dotykowym, wzrokowym 2. UWAGA 2.1.- sposoby zarządzania uwagą [seanse magiczne, ruch drogowy, wystawy sklepowe, strony internetowe] 3. WYOBRAŻENIA i UCZENIE SIĘ 3.1. - zasada ekwiwalencji percepcji i wyobraźni [treningi mentalne w rekonwalescencji, sporcie, biznesie] 3.2. - skuteczność „mapy myśli” w pryzmacie zasad psychologii poznawczej 4. MYŚLENIE 4.1.- mądrość i głupota poznawczo: charakterystyki typów myślenia i ich konsekwencji ] 4.2. - refleksyjność poznawcza a skuteczność działania [zasadność treningów „mindfulness”] 5. PODEJMOWANIE DECYZJI 5.1. - drzewo decyzyjne; etapy podejmowania decyzji 5.2. - świadome vs nieświadome analizowanie w procesie rozważania alternatywnych możliwości 6. PAMIĘĆ i ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW - warunki i konsekwencje stosowania heurystyk decyzyjnych; przetarg „szybkość/jakość” 7. KOMPETENCJA JĘZYKOWA - wpływ sposobu nazywania na spostrzeganie i rozumienie [nowomowa, język reklamowania, perswazji] |
Metody dydaktyczne: |
1. analizy przykładowych (udostępnianych w formie audio, wizualnej, dramy itp.) zjawisk/sytuacji pod kątem identyfikacji ich podłoża poznawczego 2. quasi eksperymenty ilustrujące mechanizmy poznawcze 3. elementy grywalizacyjne podnoszące motywację aktywnego uczestnictwa w zajęciach 4. bieżące komentarze akcentujące wagę poszczególnych zasad poznawczych 5. (opcjonalnie) realizacja zajęć w miejscach będących odniesieniem dla omawianych zjawisk 6. moderowanie krótkich dyskusji uczestników |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa ustalana metodą średniej ważonej wg zasad opisanych powyżej w "Informacjach o prowadzeniu przedmiotu w cyklu 2019/20": zaliczenie otrzymują osoby, których średnia ważona jest równa lub wyższa od 3,00 z zastrzeżeniami opisanymi we wzmiankowanym polu "Informacje...w cyklu 2019/20". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.