Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-POW] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-OT-S2-POW]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 8:00 - 8:45
sala 107
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 13
Prowadzący: Aleksandra Gancarz
Literatura:

1. Badora S.: Rodziny i instytucje w opiece zastępczej (w:) Rodzina polska na przełomie wieków, red. J. Żebrowski, Gdańsk 2001.

2. Biedroń M.: Funkcja opiekuńcza rodziny wielkomiejskiej, Kraków 2006.

3. Błeszyński J. J.: Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych, Kraków 2005.

4. Brągiel J., S. Badora (red.): Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005, Wyd. UO

5. Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T 1, 2. Olsztyn 2000.

6. Forward S.: Toksyczni rodzice, Warszawa 1993.

7. Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania, Zielona Góra 2001.

8. Gałkowska M.: Psychologia domowa, Olsztyn 1997.

9. Gordon T.: Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.

10. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo wychowawczej - wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Wyd. 4. Opole 2017.

11. Kawula S.: Rodziny ryzyka (w:) Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa 1999.

12. Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000.

13. Kutiak K. Rodzinne wartości wychowawcze podkarpackiej wsi, Olsztyn 2000.

14. Łopatkowa M.: Samotność dziecka, Warszawa 1989.

15. Maciaszkowa: Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej, 1990.

16. Marzec- Holka K.(red.): Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005.

17. Ostrowska K., Milewska E.: Adopcja, teoria i praktyka, Warszawa 1999.

18. Stelmaszuk Z.W. (red.): Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Perspektywa europejska, Katowice 2001.

19. Wojciechowska- Charlak B.: Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.

Zakres tematów:

1. Opiekun-wychowawca – predyspozycje osobowościowe, niezbędne umiejętności i kompetencje.

2. Polski system opieki nad dzieckiem i rodziną – osiągnięcia i potrzeby.

3. Funkcja opiekuńcza szkoły.

4. Organizacje pozarządowe prowadzące działalność opiekuńczo-wychowawczą.

5. Działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolach i szkołach.

6. Człowiek w sytuacji zagrożenia – analiza przypadków (bezrobocie, bieda, ubóstwo, uzależnienia, choroba przewlekła/nieuleczalna, niepełnosprawność, bezdomność, przemoc, sieroctwo społeczne, eurosieroctwo, adopcja).

7. Prezentacje i omawianie projektów studenckich.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, dyskusja (sesja rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i/lub grupowej pracy).

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja - sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia funkcjonowania i analizy form działalności opiekuńczo-wychowawczych w różnych środowiskach wychowawczych (rodzina, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, środowisko lokalne) lub oceny wybranych sposobów działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym

Uwagi:

POWzTP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)