Historia filozofii (nowożytność i współczesność) [W1-KU-S1-HF02]
semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia filozofii (nowożytność i współczesność) [W1-KU-S1-HF02] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 38 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maria Popczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, PWN, Warszawa 1989 2. Filozofia. Podstawowe pytania, red. E. Martens, H. Schöndelbach, WP, Warszawa 1995. 3. Filozofia XX wieku, T. I i II, red. Z. Kuderowicz, WP, Warszawa 2002. 4. Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii, T. III, Warszawa 1988. 5. J. Disse, Metafizyka od Platona do Hegla, WAM, Kraków 2005. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kartezjusz: sceptycyzm metodyczny, koncepcja nauki, metoda, kryteria pewności, pojęcie idei (res extensa, res cogitans), dualizm i sposób jego przezwyciężenia, Bóg i dowody na jego istnienie, 2. Pascal: jansenizm i problem łaski, koncepcja człowieka, porządek serca a porządek rozumu, moralność - wiara - Bóg; zakład, 3. Spinoza: stopnie poznania, metafizyka: substancja i atrybuty, modi myślenia i modi rozciągłości, monizm metafizyczny; 4. Leibniz: prawdy rozumowe a prawdy faktyczne, metafizyka: dwa porządki świata, monady i harmonia przedustawna; 5. Różnice empiryzm-racjonalizm, przedstawiciele. Empiryzm: J. Locke: rodzaje doświadczenia, krytyka natywizmu, podział idei, etyka; D. Hume: klasy percepcji, problem rzeczy, ja i status pojęć metafizycznych, status nauki i religii; 6. Filozofia społeczna XVII i XVIII wieku: Hobbes, Locke, Rousseau: stanu natury i natury ludzkiej, warunki umowy społecznej, władza i najlepszy ustrój, ocena natury i cywilizacji, pojęcie wolności; 7. Kant: teoria poznania - na czym polega przewrót kopernikański, formalność poznania, transcendentalne warunki poznania, rzecz sama w sobie, idee transcendentalne (regulatywne) rozumu; etyka – wola i rozum, obowiązek, imperatyw kategoryczny; 8. Hegel: Absolut, dialektyka dziejów, etapy rozwoju idei absolutnej, pojęcie wolności, pan i niewolnik, charakterystyka państwa i filozofii, 9. Pozytywizm charakterystyka, stanowisko A. Comte’a i H. Spencera, Mill etyka utylitaryzmu. 10. Filozofia bytu a filozofia życia. A. Schopenhauer: charakterystyka woli życia, problem cierpienia i wolności, pesymizm, etyka. 11. Wilhelm Dilthey – podział nauki, wiedza, historyczność, rozumienie, hermeneutyka, kategoria życia, światopogląd. 12. Sören Kierkegaard, koncepcja filozofii, pojęcia: egzystencji, wolności, wyboru, rozpaczy, modele/stadia życia. 13. Fryderyk Nietzsche, pojęcie życia, krytyka moralności (moralność pana i niewolnika), nadczłowiek, resentyment, krytyka religii, nihilizm, śmierć Boga. 14. Henri Bergson – czas i trwanie, typy poznania, metafizyka, pamięć, wolność, ewolucja twórcza, typy moralności i religii. 15. Zygmunt Freud – Eros, Thanatos, energetyczna koncepcja człowieka, struktury ludzkiej psychiki; 16. Michel Foucault – metoda, rozum i szaleństwo; 17. Martin Heidegger – krytyka Kultury, problem bycia, Dasein, troska, trwoga. 18. Fenomenologia – główne założenia 19. Personalizm |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja i dyskusja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na egzamin składają się z trzy pytania, każde pytanie jest oceniane od 0.25-1.0 punktu, ocena dostateczna od 1.5 ocena dostateczny plus 1.75 ocena dobra 2.00-2.25 ocena dobra plus 2.5-2.75 ocena bardzo dobra 3.00 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.