Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 202 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Julia Dziukiewicz | ||||||||||||||||||
Literatura: |
- Marynowicz-Hetka E. (red.): Pedagogika społeczna: podręcznik akademicki. T. 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006/2007. - Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. - Sęk H., Cieślak R. (red.): Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. - Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach B. (red.): Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. - Kawula S., Brągiel J., Janke A. W. (red.): Pedagogika rodziny: obszary i panorama problematyki. Wyd. Adama Marszałek, Toruń 2009. - Ryś M.: Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Wydawnictwo CMPPP, Warszawa 2004. - Izdebska J.: Dziecko w rodzinie i w środowisku rówieśniczym: wybrane zagadnienia i źródła z pedagogiki społecznej. Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2003. - Danilewicz W, Sosnowski T, Sobecki M. (red.): Szkoła – kultura – tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012. - Górnikowska-Zwolak E., Radziewicz-Winnicki A. (red.): Pedagogika społeczna w Polsce – między stagnacją a zaangażowaniem. T. 1 i 2. Wydawnictwo UŚ, Katowice 1999. - Kowalczewska-Grabowska K.: Promocja zdrowia w środowisku lokalnym. Założenia teoretyczne i praktyczne egzemplifikacje (perspektywa pedagogiczna). Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. - Danilewicz W., Theiss W. (red.): Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014. - Małkowska Szkutnik A.: Choroby przewlekłe u dzieci i młodzieży jako narastający problem społeczny. „Studia BAS” , nr 2(38), 2014. - Syrek E.: Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000. - Grzybowski P.P.: Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego. „Przegląd pedagogiczny”, nr 1, 2007. - Andrzejewska A.: Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Wydawnictwo Difin, Katowice 2014. - Borzucka-Sitkiewicz K. Kowalczewska-Grabowska: Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. - Włodek E. (red.): Pedagogika wobec wyzwań współczesności: człowiek – przestrzeń edukacyjna – personalizm. Wydawnictwo Akademia Ignatianum, Kraków 2015. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu – wybrane kategorie pojęciowe i płaszczyzny działania pedagogiki społecznej (siły ludzkie, środowisko życia/środowisko wychowawcze, diagnoza społeczna, profilaktyka, kompensacja, opieka, pomoc, ratownictwo, praca socjalna, wsparcie społeczne) 2. Rodzina jako podstawowe środowisko życia i wychowywania (pojęcie rodziny, rodzina w ujęciu systemowym, typy, funkcje i zadania rodziny, systemy rodzinne, style wychowania, przeobrażenia rodziny, niewydolności wychowawcze i zjawiska prowadzące do dysfunkcjonalności rodziny, główne kierunki pomocy rodzinie) 3. Człowiek w środowisku lokalnym (ustalenia pojęciowe, zakres i właściwości, więź społeczna, zbiorowości celowe i spontaniczne: wspólnota i stowarzyszenie, społeczność lokalna miasta i wsi, modernizacja środowisk lokalnych) 4. Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły (grupa społeczna w refleksji pedagogicznej: definicje i klasyfikacje, grupa rówieśnicza i jej znaczenie w procesie uspołecznienia, klasa szkolna jako grupa społeczna, nauczyciel i jego społeczna rola, kulturotwórcza funkcja szkoły, przemiany współczesnej szkoły) 5. Zdrowie i choroba w ujęciu pedagogiki społecznej (ujęcia definicyjne, społeczno-środowiskowe uwarunkowania zdrowia, styl życia a zagrożenia zdrowia, człowiek w obliczu choroby, choroby przewlekłe dzieci i młodzieży jako narastający problem społeczny, rola pedagoga społecznego w promowaniu zdrowia) 6. Jak żyć wspólnie – funkcjonowanie w przestrzeniach wielokulturowości (edukacja międzykulturowa w pedagogice społecznej, proces uwrażliwiania na inność, szok kulturowy a kompetencja kulturowa i interkulturowa, stereotypy i uprzedzenia w relacjach z innymi ludźmi, wychowanie i edukacja jako środki dekonstrukcji stereotypów) 7. Pedagogika społeczna wobec problemów dzieci i młodzieży (cyberprzestrzeń jako źródło zagrożeń, przemoc wobec dzieci, wybrane zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży: uzależnienia, agresja w relacjach społecznych, zachowania seksualne) 8. Kolokwium zaliczeniowe. Podsumowanie zajęć. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Aktywizujące formy pracy: metody problemowe (burza mózgów, dyskusja, kapelusze myślowe), metody ekspresji i impresji (symulacja, gry dydaktyczne), metody graficznego zapisu (metaplan, mapa mentalna, śnieżna kula) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny studenta jest średnia ocen cząstkowych uzyskanych na podstawie: - pracy grupowej - przygotowanie i prezentacja wybranego zagadnienia z obszaru pedagogiki społecznej. Praca powinna spełniać następujące kryteria: adekwatność ujęcia wybranego tematu, wybór najistotniejszych treści, oryginalność i pomysłowość w jego zaprezentowaniu, właściwa organizacja czasu, zastosowanie metod aktywizujących grupę, estetyka zastosowanych materiałów, wykaz źródeł bibliograficznych uwzględniający również pozycje samodzielnie wyszukane przez studenta - zaliczenia kolokwium Dodatkowo przy wystawianiu oceny końcowej uwzględniana będzie: aktywność oraz obecność na zajęciach. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak uwag |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.