Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł] semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika społeczna [W3-PE-OG-S1-PSpoł]
Zajęcia: semestr letni 2019/2020 [2019/2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 202
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Julia Dziukiewicz
Literatura:

- Marynowicz-Hetka E. (red.): Pedagogika społeczna: podręcznik akademicki. T. 1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006/2007.

- Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

- Sęk H., Cieślak R. (red.): Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

- Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach B. (red.): Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

- Kawula S., Brągiel J., Janke A. W. (red.): Pedagogika rodziny: obszary i panorama problematyki. Wyd. Adama Marszałek, Toruń 2009.

- Ryś M.: Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Wydawnictwo CMPPP, Warszawa 2004.

- Izdebska J.: Dziecko w rodzinie i w środowisku rówieśniczym: wybrane zagadnienia i źródła z pedagogiki społecznej. Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2003.

- Danilewicz W, Sosnowski T, Sobecki M. (red.): Szkoła – kultura – tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012.

- Górnikowska-Zwolak E., Radziewicz-Winnicki A. (red.): Pedagogika społeczna w Polsce – między stagnacją a zaangażowaniem. T. 1 i 2. Wydawnictwo UŚ, Katowice 1999.

- Kowalczewska-Grabowska K.: Promocja zdrowia w środowisku lokalnym. Założenia teoretyczne i praktyczne egzemplifikacje (perspektywa pedagogiczna). Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.

- Danilewicz W., Theiss W. (red.): Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014.

- Małkowska Szkutnik A.: Choroby przewlekłe u dzieci i młodzieży jako narastający problem społeczny. „Studia BAS” , nr 2(38), 2014.

- Syrek E.: Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000.

- Grzybowski P.P.: Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego. „Przegląd pedagogiczny”, nr 1, 2007.

- Andrzejewska A.: Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne. Wydawnictwo Difin, Katowice 2014.

- Borzucka-Sitkiewicz K. Kowalczewska-Grabowska: Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.

- Włodek E. (red.): Pedagogika wobec wyzwań współczesności: człowiek – przestrzeń edukacyjna – personalizm. Wydawnictwo Akademia Ignatianum, Kraków 2015.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu – wybrane kategorie pojęciowe i płaszczyzny działania pedagogiki społecznej

(siły ludzkie, środowisko życia/środowisko wychowawcze, diagnoza społeczna, profilaktyka, kompensacja, opieka, pomoc, ratownictwo, praca socjalna, wsparcie społeczne)

2. Rodzina jako podstawowe środowisko życia i wychowywania

(pojęcie rodziny, rodzina w ujęciu systemowym, typy, funkcje i zadania rodziny, systemy rodzinne, style wychowania, przeobrażenia rodziny, niewydolności wychowawcze i zjawiska prowadzące do dysfunkcjonalności rodziny, główne kierunki pomocy rodzinie)

3. Człowiek w środowisku lokalnym

(ustalenia pojęciowe, zakres i właściwości, więź społeczna, zbiorowości celowe i spontaniczne: wspólnota i stowarzyszenie, społeczność lokalna miasta i wsi, modernizacja środowisk lokalnych)

4. Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły

(grupa społeczna w refleksji pedagogicznej: definicje i klasyfikacje, grupa rówieśnicza i jej znaczenie w procesie uspołecznienia, klasa szkolna jako grupa społeczna, nauczyciel i jego społeczna rola, kulturotwórcza funkcja szkoły, przemiany współczesnej szkoły)

5. Zdrowie i choroba w ujęciu pedagogiki społecznej

(ujęcia definicyjne, społeczno-środowiskowe uwarunkowania zdrowia, styl życia a zagrożenia zdrowia, człowiek w obliczu choroby, choroby przewlekłe dzieci i młodzieży jako narastający problem społeczny, rola pedagoga społecznego w promowaniu zdrowia)

6. Jak żyć wspólnie – funkcjonowanie w przestrzeniach wielokulturowości

(edukacja międzykulturowa w pedagogice społecznej, proces uwrażliwiania na inność, szok kulturowy a kompetencja kulturowa i interkulturowa, stereotypy i uprzedzenia w relacjach z innymi ludźmi, wychowanie i edukacja jako środki dekonstrukcji stereotypów)

7. Pedagogika społeczna wobec problemów dzieci i młodzieży

(cyberprzestrzeń jako źródło zagrożeń, przemoc wobec dzieci, wybrane zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży: uzależnienia, agresja w relacjach społecznych, zachowania seksualne)

8. Kolokwium zaliczeniowe. Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Aktywizujące formy pracy: metody problemowe (burza mózgów, dyskusja, kapelusze myślowe), metody ekspresji i impresji (symulacja, gry dydaktyczne), metody graficznego zapisu (metaplan, mapa mentalna, śnieżna kula)

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny studenta jest średnia ocen cząstkowych uzyskanych na podstawie:

- pracy grupowej - przygotowanie i prezentacja wybranego zagadnienia z obszaru pedagogiki społecznej. Praca powinna spełniać następujące kryteria: adekwatność ujęcia wybranego tematu, wybór najistotniejszych treści, oryginalność i pomysłowość w jego zaprezentowaniu, właściwa organizacja czasu, zastosowanie metod aktywizujących grupę, estetyka zastosowanych materiałów, wykaz źródeł bibliograficznych uwzględniający również pozycje samodzielnie wyszukane przez studenta

- zaliczenia kolokwium

Dodatkowo przy wystawianiu oceny końcowej uwzględniana będzie: aktywność oraz obecność na zajęciach.

Uwagi:

Brak uwag

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)