Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2]
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 10
Przedmiot: | Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2] |
Zajęcia: |
semestr letni 2019/2020 [2019/2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 126 Wydział Humanistyczny (Sosnowiec, ul. Żytnia 10) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Golik-Prus |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podręcznik Rudimenta Latinitatis – St. Wilczyński, T. Zarych, cz. I i II, Wrocław 2009 Wstępna nauka języka greckiego – Marian Golias, Warszawa 1989 Mały słownik łacińsko – polski - Józef Korpanty, Warszawa 2001 Słownik łacińsko-polski, Kazimierz Kumaniecki, Warszawa 2001 Mały słownik polsko - łaciński, Lidia Winniczuk, Warszawa 2006 Słownik grecko - polski, Zofia Abramowiczówna, tom I - IV, PWN, Warszawa 1958 Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu – S. Stabryła. Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu – Lidia Winniczuk, Warszawa 2006 O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie - Marek Herman, Kraków 2014 Materiały własne prowadzącego https://www.imperiumromanum.edu.pl |
Zakres tematów: |
ASPEKT KULTUROWY 1. Alfabet łaciński (wymowa, akcent) 2. Korzystanie ze słowników w formie papierowej i elektronicznej 3. Elementy antycznej sztuki, architektury, literatury, prawa, historii, filozofii, religii, medycyny oraz życia codziennego – do wyboru 4. Wpływ języków klasycznych i kultury antycznej na język i kulturę anglojęzycznego obszaru językowego 5. Łacina kościelna 6. Starożytne sentencje, gnomy, aforyzmy, paremie, zwroty, wyrażenia, skróty, związki frazeologiczne 7. Alfabet grecki (ortografia, wymowa, akcent) 8. Wybrane zagadnienia gramatyczne (Język łaciński: indicativus, imperativus i infinitivus praesentis activi koniugacji 1-4, czasownik „być”, deklinacja I rzeczowników. Język starogrecki: indicativus, imperativus i infinitivus praesentis activi koniugacji 1, czasownik „być”, rodzajniki, deklinacja I rzeczowników) 9. Słownictwo o greckiej i łacińskiej etymologii (proweniencji) w obrębie terminologii naukowej i w obrębie życia codziennego. 10. Latinitas et Graecitas viva we współczesnej kulturze |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikacyjnej metody nauczania, z elementami dyskusji, prezentacją, z pisemną lub ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. Liczba godzin pracy własnej studenta 30. Opis pracy własnej studenta. Praca z podręcznikami, słownikami, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi. Przyswajanie i utrwalanie wiadomości kulturowych i umiejętności językowych nabytych w trakcie zajęć. Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikacyjnej metody nauczania, z elementami dyskusji, prezentacją, z pisemną lub ustną informacją zwrotną, z udziałem pracy własnej studenta. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach jest warunkiem uzyskania zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieotrzymaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu. Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z: - 2 sprawdzianów (waga 2) - prezentacji (waga 1) - innej formy aktywności (waga 1) Sprawdziany muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Skala ocen: 93-100% = bdb ( bardzo dobry) 86-92% = db+ ( dobry plus) 79-85% = db ( dobry) 72-78% = dst+ ( dostateczny plus) 65-71% = dst ( dostateczny) 64-0% = ndst. (niedostateczny) |
Uwagi: |
I rok filologii angielskiej, specjalność nauczycielska z językiem niemieckim Studenci w ramach modułu wybierają albo aspekt językoznawczy, albo kulturowy. Grupa wybrała ASPEKT KULTUROWY. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.