Praca asystenta rodziny - interwencja kryzysowa W7-R2-010
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Praca asystenta rodziny - interwencja kryzysowa W7-R2-010 | |||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr letni 2019/2020 (2019/2020L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | |||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Kornaszewska-Polak | |||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Badura-Madej, W., Dobrzyńska- Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Kraków: Wyd. UJ. 2. Badura-Madej, W. (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Rozdz. 10, s. 175-192. Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego. 3. Chuchura, M., Jęczeń, J. (2012). Przemoc w małżeństwie i rodzinie. Lublin: Wyd. KUL. 4. Greenstone, I.L., Leviton, S.C. (2004). Interwencja kryzysowa. Gdańsk: Wyd. GWP. 5. Herzberger, S. (2002). Przemoc domowa. Pespektywa psychologii społecznej. Warszawa: PARPA. 6. Jacyniak, A., Płużek, Z. (1996). Świat ludzkich kryzysów. Kraków: Wyd. WAM. 7. Jaede, W. (2007). Jak uchronić dziecko przed skutkami rozwodu rodziców. Kraków: Wyd. WAM. 8. Krasiejko, I. (2013). Zawód asystenta w procesie profesjonalizacji. Toruń, Wyd. Edukacyjne Akapit. 9. Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wyd. Akademickie i Pedagogiczne. 10. Terelak, J. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta. 11. Twerski, A. (2001). Uzależnione myślenie. Warszwa: Wyd. IPZ. 12. Wegscheider-Cruse, S. (2000). Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej. Warszawa: Wyd. IPZ PTP. Rozdz. 11-20, s. 145-274. 13. Woronowicz, B. (2001). Bez tajemnic. O uzależnieniach i ich leczeniu. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychiatrii i Neurologii. R. Interwencja, s. 60-62. R. Pomoc, s. 106-147. |
|||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. 1. Definicje i charakterystyka kryzysu. Rodzaje kryzysów. Kryzys jako proces. 2. Definicje interwencji kryzysowej. Podejścia, ocena, style działania i etapy procesu interwencyjnego. 3. Kryzys w rodzinie. Zasoby i strategie rodzinne. Dziecko w kryzysie rodzinnym. 4. Przemoc domowa – jako problem społeczny. Rodzaje: fizyczna i psychiczna. Mity o przemocy. 5. Przemoc w rodzinie. Fazy cyklu przemocy w rodzinie. Źródła i mechanizmy przemocy. Strategie radzenia sobie z przemocą. 6. Procedura Niebieskiej Karty. Odebranie dziecka rodzinie. 7. Kryzys małżeński. Rozwód i jego konsekwencje dla dziecka. 8. Kryzys zagrożenia życia. Samobójstwa na tle problemów rodzinnych (autoagresja). Wprowadzenie do psychoprofilaktyki. Praca z żałobą i stratą. 9. Interwencja wobec osoby uzależnionej. Praca z rodziną – osobami współuzależnionymi. Uzależniony umysł, uzależnione myślenie – ucieczka od rzeczywistości. 10. Strategie interwencji w asystenturze. Interwencja a pomoc. Praca terapeutyczna. 11. Dziecko w opiece zastępczej i instytucjonalnej. Przywracanie dziecka rodzinie. 12. Podsumowanie. |
|||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Do metod obowiązujących we wszystkich cyklach dydaktycznych należą: (1) Krótkie wprowadzenia teoretyczne na podstawie przeczytanej przez studentów lektury. (2) Rozwiązywanie studiów przypadku. (3) Praca w grupach. (4) Praca samodzielna podczas zajęć. (5) Dyskusja na podstawie filmu. (6) Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów (opcjonalnie). |
|||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Do metod oceny na ćwiczeniach należą: Ocena aktywności studenta podczas zajęć. Oceny cząstkowe z rozwiązywanych studiów przypadku, pracy indywidualnej i grupowej, przygotowania prezentacji, diagnostyka systemów rodzinnych w kryzysie na podstawie literatury. |
|||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Monika Kornaszewska-Polak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.