Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Praca asystenta rodziny - interwencja kryzysowa W7-R2-010
semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Praca asystenta rodziny - interwencja kryzysowa W7-R2-010
Zajęcia semestr letni 2019/2020 (2019/2020L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
co druga środa (nieparzyste), 9:45 - 13:00
sala 305/3
Jordana 18 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Monika Kornaszewska-Polak
Literatura:

1. Badura-Madej, W., Dobrzyńska- Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Kraków: Wyd. UJ.

2. Badura-Madej, W. (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Rozdz. 10, s. 175-192. Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego.

3. Chuchura, M., Jęczeń, J. (2012). Przemoc w małżeństwie i rodzinie. Lublin: Wyd. KUL.

4. Greenstone, I.L., Leviton, S.C. (2004). Interwencja kryzysowa. Gdańsk: Wyd. GWP.

5. Herzberger, S. (2002). Przemoc domowa. Pespektywa psychologii społecznej. Warszawa: PARPA.

6. Jacyniak, A., Płużek, Z. (1996). Świat ludzkich kryzysów. Kraków: Wyd. WAM.

7. Jaede, W. (2007). Jak uchronić dziecko przed skutkami rozwodu rodziców. Kraków: Wyd. WAM.

8. Krasiejko, I. (2013). Zawód asystenta w procesie profesjonalizacji. Toruń, Wyd. Edukacyjne Akapit.

9. Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wyd. Akademickie i Pedagogiczne.

10. Terelak, J. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.

11. Twerski, A. (2001). Uzależnione myślenie. Warszwa: Wyd. IPZ.

12. Wegscheider-Cruse, S. (2000). Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej. Warszawa: Wyd. IPZ PTP. Rozdz. 11-20, s. 145-274.

13. Woronowicz, B. (2001). Bez tajemnic. O uzależnieniach i ich leczeniu. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychiatrii i Neurologii. R. Interwencja, s. 60-62. R. Pomoc, s. 106-147.

Zakres tematów:

1. 1. Definicje i charakterystyka kryzysu. Rodzaje kryzysów. Kryzys jako proces.

2. Definicje interwencji kryzysowej. Podejścia, ocena, style działania i etapy procesu interwencyjnego.

3. Kryzys w rodzinie. Zasoby i strategie rodzinne. Dziecko w kryzysie rodzinnym.

4. Przemoc domowa – jako problem społeczny. Rodzaje: fizyczna i psychiczna. Mity o przemocy.

5. Przemoc w rodzinie. Fazy cyklu przemocy w rodzinie. Źródła i mechanizmy przemocy. Strategie radzenia sobie z przemocą.

6. Procedura Niebieskiej Karty. Odebranie dziecka rodzinie.

7. Kryzys małżeński. Rozwód i jego konsekwencje dla dziecka.

8. Kryzys zagrożenia życia. Samobójstwa na tle problemów rodzinnych (autoagresja). Wprowadzenie do psychoprofilaktyki. Praca z żałobą i stratą.

9. Interwencja wobec osoby uzależnionej. Praca z rodziną – osobami współuzależnionymi. Uzależniony umysł, uzależnione myślenie – ucieczka od rzeczywistości.

10. Strategie interwencji w asystenturze. Interwencja a pomoc. Praca terapeutyczna.

11. Dziecko w opiece zastępczej i instytucjonalnej. Przywracanie dziecka rodzinie.

12. Podsumowanie.

Metody dydaktyczne:

Do metod obowiązujących we wszystkich cyklach dydaktycznych należą:

(1) Krótkie wprowadzenia teoretyczne na podstawie przeczytanej przez studentów lektury.

(2) Rozwiązywanie studiów przypadku.

(3) Praca w grupach.

(4) Praca samodzielna podczas zajęć.

(5) Dyskusja na podstawie filmu.

(6) Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów (opcjonalnie).

Metody i kryteria oceniania:

Do metod oceny na ćwiczeniach należą: Ocena aktywności studenta podczas zajęć.

Oceny cząstkowe z rozwiązywanych studiów przypadku, pracy indywidualnej i grupowej, przygotowania prezentacji, diagnostyka systemów rodzinnych w kryzysie na podstawie literatury.

Uwagi:

dr Monika Kornaszewska-Polak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.