Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet - Drama in therapy and education [06-PE-EWP-S2-ERAS1.1] semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Fakultet - Drama in therapy and education [06-PE-EWP-S2-ERAS1.1]
Zajęcia: semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala PR1
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 3
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Alicja Gałązka
Literatura:

Aichinger A., Holl W., Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi, Kielce 1999.

Arystoteles, Poetyka, Wrocław 1989.

Bielańska A. (red.), Psychodrama. Elementy teorii i praktyki, Warszawa 2009.

Brühlmeier A., Kształtowanie człowieka 27 kamyczków jednej mozaiki. Impulsy do kształtowania modelu edukacji zgodnie z zasadami sformułowanymi przez Johanna Heinricha Pestalozziego, Kraków 2011.

Clifford S., Herrmann A., Teatr przebudzenia. Praktyczny przewodnik dla instruktorów prowadzących zajęcia teatralne z młodzieżą, Łódź – Warszawa 2009.

Czapów G., Czapów C., Psychodrama. Geneza i historia, teoria i praktyka. Próba oceny. Warszawa 1968.

Malicki J., Krasoń K. (red.), Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Katowice 2005.

Moreno J. L. , Psychodrama, Collected Papers, Beacon House, 1944.

Moreno J. L. , Who Shall Survive, Quotes and Summary, New York 1934, s. 325–326.

Muszyńska M., Wizualne analogie w edukacji. U podstaw antropologicznej koncepcji kształcenia studentów, Toruń 2005.

Pankowska K. , Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa 2000.

Shoobs N. E., Psychodrama in the Schools, „Sociometry”, vol. 7, No 2 (May, 1944), s. 152–168.

Shoobs N. E., Sociometry in Action, „Sociometry”, Volume 6, No. 3, 1942.

Shoobs N. E., The Psychodramatic Approach to Classroom Problems, „Sociometry”, Vol. 6 No 3 (Aug. 1943), s. 265–266.

Tulving E., Episodic Memory: From Mind to Brain, Annual Reviews Psychology, No 53, 2002, pp.1–25.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1995.

Taylor P. (2003), Drama Classroom Action, Reflection, Transformation, Routledge, Falmer, Taylor & Francis Group, Londo

Zakres tematów:

Definicja i pojęcie dramy

2. Źródła dramy szkolnej:

a) Teatr na przykładzie doświadczeń Augusto Boala, jego rola

rozumiana w kontekście pedagogiki krytycznej i emancypacyjnej; podkreślenie waloru teatru w aspekcie podmiotów wyzwalających się spod ucisku, artykułujących w działaniach teatralnych swoje krytyczne myślenie w stosunku do zaniedbanych obszarów egzystencji, odmiennego myślenia, różnic płci; podjęcie prób wywołania takich doświadczeń w przestrzeni estetycznej pedagogiki dramy.

b) Psychodrama Jacoba L. Moreno jako źródło dramy szkolnej na przykładzie doświadczeń N. Shoobsa.

Stwarzanie okazji do doświadczeń przekonujących, że psychodrama jest metodą, która:

- wiedzie do eksploracji subiektywnej prawdy bohatera działającego spontanicznie (sponte – wolna wola), uwalniającego energię;

- sprzyja dramatycznym improwizacjom potrzebnym do budowania roli;

- służy zawiązywaniu interakcji przez wywoływanie katharsis aktora i katharsis widza;

- skłania do przedefiniowania pojęć kreatywności, spontaniczności, bowiem małe opowieści „zalanych światłem spontaniczności” podążają w kierunku twórczego rozwiązania, po czym następuje przełamanie stereotypów, przekraczanie granic, tworzenie nowych, a w rezultacie dochodzi do zmiany zachowania osoby.

- wiedzie do empatii i sublimacji (ujęcie psychoanalityczne).

c/ Próba osadzenia psychodramy J. L. Moreno jako metody edukacyjnej w kontekście filozofii pedagogiki Pestalozziego.

I A. Brühlmeira.

d/ Psychodrama jako aksjodrama, wartości, edukacja holistyczna, przemoc, wychowanie moralne.

3. Polska pedagogika dramy – jej początki, inspiracje, rozwój.

4. Techniki dramy: ćwiczenia sensoryczne, żywe obrazy, rzeźby, stopklatki, przygotowujące do realizacji prostych i bardziej złożonych projektów dramy w edukacji (G. Bolton, D. Heathcote, P. Slade, R. Landy, K. Pankowska, B. Way)

5. Najczęstsze błędy początkujących nauczycieli dramy.

Metody dydaktyczne:

warsztaty praktyczne ,

DRAMA

Metody i kryteria oceniania:

przygotowanie scenariusza zajęć dramowych oraz prezentacji na wybrany temat związany z zastosowaniem dramy

Uwagi:

Krótki opis (2-5 zdań) przedmiotu w języku polskim:

Zajęcia będą miały charakter praktycznych, interaktywnych warsztatów. Uczestnicy poznają różne techniki i strategie dramowe i teatralne, które mogą być wykorzystywane w kontekście edukacyjnym i terapeutycznym. Drama to metoda zapewniająca holistyczne podejście do edukacji i terapii ,integrująca rozwój fizyczny, emocjonalny i poznawczy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)