Wprowadzenie do nauki o języku [W1-FP-S1-WNJ]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Wprowadzenie do nauki o języku [W1-FP-S1-WNJ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Tomasz Nowak | ||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA Wszystkie, dostępne w obiegu księgarskim i na rynku wydawniczym, polskie publikacje o charakterze propedeutyczno-językoznawczym są albo przestarzałe, albo stronnicze, pisane z określonych pozycji, tj. uprzywilejowujące jedną określoną opcję badawczą, a dyskredytujące inne. W związku z tym, prowadzący ćwiczenia postanowił, że przygotuje dla studentów artykuł (pt. "Filozoficzne założenia nauk o języku i mowie. Przyczynek do propedeutyki lingwistyki"), w którym najważniejsze założenia i twierdzenia współczesnego językoznawstwa (tytułowej nauki o języku) – zachowując kontradyktoryjność (i odwołując się do – bardziej bezstronnej – literatury obcojęzycznej) – zaprezentuje i zilustruje odpowiednimi przykładami. W tym sensie zajęcia będą miały wymiar ściśle autorski. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ZAKRES TEMATÓW 1. Refleksja nad historycznie i geograficznie uwarunkowanymi nazwami (imionami) nauki o języku i mowie. 2. Definicja języka i mowy w świetle założeń i twierdzeń nauk innych aniżeli nauka o języku i mowie – w filozofii, matematyce, fizyce, biologii, socjologii, psychologii. 3. Definicja języka i mowy w świetle założeń i twierdzeń nauki o języku i mowie – w wiekach: starożytnych, średniowiecznych, nowożytnych i współczesnych, w krajach: europejskich, azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich. 4. Definicja nauki o języku i mowie. Status nauki o języku i mowie – na tle innych obszarów i specjalności, dziedzin i dyscyplin (problem: nauka o języku i mowie - nauka syntetyczna czy analityczna, formalna czy empiryczna, matematyczno-przyrodnicza czy społeczno-humanistyczna?). Natura nauki o języku i mowie – w świetle jej przedmiotów i aspektów oraz metod i celów (problem: nauka o języku i mowie - co bada i jak bada?) 5. Prezentacja i krytyka najważniejszych założeń, jakie przyjmują – eksplicytnie lub implicytnie – badacze języka i mowy. Dyskusja nad założeniami ontologicznymi, w kwestii istnienia języka i mowy (problem: istnienie języka i mowy - absolutne, idealne, materialne czy intencjonalne?). Dyskusja nad założeniami gnoseologicznymi, w kwestii poznania języka i mowy (problem: poznanie języka i mowy - spekulatywne, aprioryczne dedukcyjne, aposterioryczne redukcyjne nomologiczne czy aposterioryczne redukcyjne typologiczne?). 6. Krótki przegląd, z jednej strony, dyscyplin (semiotycznych i semiologicznych) i jednostek lingwistycznych, z drugiej strony, programów (strukturalnych i generatywnych, kognitywnych i komunikacyjnych) i modeli lingwistycznych. 7. Ogólna ocena sytuacji nauk(i) o języku i mowie na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia – postęp w XX wieku i upadek w XXI wieku. Stawiane diagnozy i postulowane terapie |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
METODY DYDAKTYCZNE Po pierwsze, prowadzący przygotowuje (w formie pisemnej, w postaci artykułu) – z zajęć na zajęcia – rozdziały poświęcone wybranym problemom z dziedziny (propedeutyki) językoznawstwa (w zakresie korespondującym z innymi przedmiotami, jakie w tym czasie – na początku studiów – studenci studiują). Po drugie, studenci zapoznają się z przedłożonymi im materiałami (interpretacja tekstu), dzięki czemu mogą prowadzić z prowadzącym rzeczową dyskusję. Po trzecie, studenci i prowadzący zajęcia, w pierwszej kolejności, krytykują zawarte w artykule stanowiska (dyskutując z alternatywnymi stanowiskami), oraz, w drugiej kolejności, twórczo je pogłębiają i rozwijają (burza mózgów). |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA 1. Aktywność na ćwiczeniach. 2. Prace domowe zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. 3. Sprawdziany cząstkowe weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego. 4. Test pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne. Test zawierający 3 pytania, przy czym: pełna odpowiedź na 3 pytania = ocena bardzo dobra; pełna odpowiedź na 2 pytania = ocena dobra; pełna odpowiedź na 1 pytanie = ocena dostateczna |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 semestr filologii polskiej I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.