Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do nauki o języku [W1-FP-S1-WNJ] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do nauki o języku [W1-FP-S1-WNJ]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 18
Prowadzący: Tomasz Nowak
Literatura:

LITERATURA

Wszystkie, dostępne w obiegu księgarskim i na rynku wydawniczym, polskie publikacje o charakterze propedeutyczno-językoznawczym są albo przestarzałe, albo stronnicze, pisane z określonych pozycji, tj. uprzywilejowujące jedną określoną opcję badawczą, a dyskredytujące inne. W związku z tym, prowadzący ćwiczenia postanowił, że przygotuje dla studentów artykuł (pt. "Filozoficzne założenia nauk o języku i mowie. Przyczynek do propedeutyki lingwistyki"), w którym najważniejsze założenia i twierdzenia współczesnego językoznawstwa (tytułowej nauki o języku) – zachowując kontradyktoryjność (i odwołując się do – bardziej bezstronnej – literatury obcojęzycznej) – zaprezentuje i zilustruje odpowiednimi przykładami. W tym sensie zajęcia będą miały wymiar ściśle autorski.

Zakres tematów:

ZAKRES TEMATÓW

1. Refleksja nad historycznie i geograficznie uwarunkowanymi nazwami (imionami) nauki o języku i mowie.

2. Definicja języka i mowy w świetle założeń i twierdzeń nauk innych aniżeli nauka o języku i mowie – w filozofii, matematyce, fizyce, biologii, socjologii, psychologii.

3. Definicja języka i mowy w świetle założeń i twierdzeń nauki o języku i mowie – w wiekach: starożytnych, średniowiecznych, nowożytnych i współczesnych, w krajach: europejskich, azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich.

4. Definicja nauki o języku i mowie. Status nauki o języku i mowie – na tle innych obszarów i specjalności, dziedzin i dyscyplin (problem: nauka o języku i mowie - nauka syntetyczna czy analityczna, formalna czy empiryczna, matematyczno-przyrodnicza czy społeczno-humanistyczna?). Natura nauki o języku i mowie – w świetle jej przedmiotów i aspektów oraz metod i celów (problem: nauka o języku i mowie - co bada i jak bada?)

5. Prezentacja i krytyka najważniejszych założeń, jakie przyjmują – eksplicytnie lub implicytnie – badacze języka i mowy. Dyskusja nad założeniami ontologicznymi, w kwestii istnienia języka i mowy (problem: istnienie języka i mowy - absolutne, idealne, materialne czy intencjonalne?). Dyskusja nad założeniami gnoseologicznymi, w kwestii poznania języka i mowy (problem: poznanie języka i mowy - spekulatywne, aprioryczne dedukcyjne, aposterioryczne redukcyjne nomologiczne czy aposterioryczne redukcyjne typologiczne?).

6. Krótki przegląd, z jednej strony, dyscyplin (semiotycznych i semiologicznych) i jednostek lingwistycznych, z drugiej strony, programów (strukturalnych i generatywnych, kognitywnych i komunikacyjnych) i modeli lingwistycznych.

7. Ogólna ocena sytuacji nauk(i) o języku i mowie na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia – postęp w XX wieku i upadek w XXI wieku. Stawiane diagnozy i postulowane terapie

Metody dydaktyczne:

METODY DYDAKTYCZNE

Po pierwsze, prowadzący przygotowuje (w formie pisemnej, w postaci artykułu) – z zajęć na zajęcia – rozdziały poświęcone wybranym problemom z dziedziny (propedeutyki) językoznawstwa (w zakresie korespondującym z innymi przedmiotami, jakie w tym czasie – na początku studiów – studenci studiują). Po drugie, studenci zapoznają się z przedłożonymi im materiałami (interpretacja tekstu), dzięki czemu mogą prowadzić z prowadzącym rzeczową dyskusję. Po trzecie, studenci i prowadzący zajęcia, w pierwszej kolejności, krytykują zawarte w artykule stanowiska (dyskutując z alternatywnymi stanowiskami), oraz, w drugiej kolejności, twórczo je pogłębiają i rozwijają (burza mózgów).

Metody i kryteria oceniania:

METODY I KRYTERIA OCENIANIA

1. Aktywność na ćwiczeniach.

2. Prace domowe zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.

3. Sprawdziany cząstkowe weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego.

4. Test pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne. Test zawierający 3 pytania, przy czym: pełna odpowiedź na 3 pytania = ocena bardzo dobra; pełna odpowiedź na 2 pytania = ocena dobra; pełna odpowiedź na 1 pytanie = ocena dostateczna

Uwagi:

1 semestr filologii polskiej I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)