Pedagogika [W1-FP-N-S1-PED]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika [W1-FP-N-S1-PED] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Archacka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Arendt H., Kryzys edukacji, [w:] Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Warszawa 2011 Camus. A., Dżuma, Warszawa 2020 Czerepaniak-Walczak, red., Fabryki dyplomów czy universitas?, Kraków 2009 Jones S. H., Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste, [w:] Metody badań jakościowych, red. Denzin I, Lincoln N., Warszawa 2009 Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1996 Leszczyński A., Ludowa historia Polski, Warszawa 2020 Kwaśnica R., O pomaganiu nauczycielowi, Wrocław 1994 Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993 Ranciere J., Na brzegach politycznego, Kraków 2008 Ranciere J., Onauczycielach którzy nie wiedzą, Warszawa 2020 Sienkiewicz H. W pustyni i w puszczy, Kraków 2019 Śliwerski B., Edukacja (w) polityce Polityka (w) edukacji, Kraków 2015 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do pedagogiki: pedagogika jako nauka, pedagogia, ideologiczne uwikłania edukacji Zarys historii myśli o wychowaniu i edukacji: początki myśli pedagogicznej, powstanie pierwszych uniwersytetów, refleksja nad aktualnością znaczących koncepcji pedagogicznych i inspiracje dla współczesności. Pytanie o wychowanie i edukację w kontekście myśli Sokratesa, A. Komeńskiego, J. F. Herbarta, J. Humboldta, J.J. Rousseau Współczesne koncepcje edukacji w perspektywie humanistycznej. Ukryty i jawny program szkoły. Instytucja szkoły w perspektywie socjologii edukacji Edukacja tradycyjna vs kształcenie w trybie zdalnym: problematyka praktyki edukacyjnej współczesnej polskiej szkoły, dyskurs "zagrożenia" nowymi technologiami, pytania o możliwości przygotowania do zawodu nauczyciela, warsztat pracy nauczyciela i pedagoga Autoetnografia edukacji online: autoetnografia jako metoda badań społecznych, doświadczenie jako kategoria badawcza, refleksja nad możliwością odzyskiwania/pojawiania się głosu uczniów i studentów w dyskursie pedagogicznym |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia są prowadzone na platformie Teams. Metody wykorzystywane w czasie ćwiczeń: rozmowa, dyskusja, wspólne czytanie i omawianie literatury przedmiotu Wykłady: wszystkie wykłady są nagrywane i zamieszczane na platformie Moodle. Studenci mogą korzystać z wykładów w dowolnym, dogodnym dla siebie czasie. Metoda podawcza, prezentacja slajdów obrazujących czym jest ukryty program edukacji (dokumentacja wizualna własna) Wspólne pisanie tekstu autoetnografii - wprowadzenie do metody |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium oceny jest poziom aktywności, a także merytoryczne przygotowanie do zajęć, znajomość tekstów stanowiących podstawę dyskusji. Egzamin: praca pisemna Refleksja nad studiowanie w czasie pandemii i izolacji. Pytanie o szanse, nowe możliwości i utrudnienia w zdalnej edukacji ćwiczenia - zaliczenie, kryteria oceny: bdb - aktywność, znajomość literatury przedmiotu, umiejętne odniesienie własnych refleksji do tekstów pedagogicznych i literackich db - umiarkowany poziom aktywności, własna refleksja na tematy poruszane w czasie zajęć dst - słaby poziom aktywności, słaba znajomość omawianych tekstów ndst - brak zaangażowania w trakcie zajęć, brak znajomości tekstów wykład - egzamin, kryteria oceny bdb - praca pisemna na wysokim poziomie znajomości tekstów źródłowych, umiejętnie prowadzona własna refleksja, poprawność metodyczna db - praca pisemna o średnim poziomie refleksji własnej, ale wystarczającej znajomości literatury, zachowana poprawność wynikająca z przyjętej metody dst - brak refleksji własnej, słaba znajomość literatury, widoczne uchybienia metodyczne ndst - praca poza kryteriami oceny |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 semestr fil. pol. I stopnia, specj. nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.