Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika [W1-FP-N-S1-PED] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika [W1-FP-N-S1-PED]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Magdalena Archacka
Literatura:

Arendt H., Kryzys edukacji, [w:] Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Warszawa 2011

Camus. A., Dżuma, Warszawa 2020

Czerepaniak-Walczak, red., Fabryki dyplomów czy universitas?, Kraków 2009

Jones S. H., Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste, [w:] Metody badań jakościowych, red. Denzin I, Lincoln N., Warszawa 2009

Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1996

Leszczyński A., Ludowa historia Polski, Warszawa 2020

Kwaśnica R., O pomaganiu nauczycielowi, Wrocław 1994

Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993

Ranciere J., Na brzegach politycznego, Kraków 2008

Ranciere J., Onauczycielach którzy nie wiedzą, Warszawa 2020

Sienkiewicz H. W pustyni i w puszczy, Kraków 2019

Śliwerski B., Edukacja (w) polityce Polityka (w) edukacji, Kraków 2015

Zakres tematów:

Wprowadzenie do pedagogiki: pedagogika jako nauka, pedagogia, ideologiczne uwikłania edukacji

Zarys historii myśli o wychowaniu i edukacji: początki myśli pedagogicznej, powstanie pierwszych uniwersytetów, refleksja nad aktualnością znaczących koncepcji pedagogicznych i inspiracje dla współczesności.

Pytanie o wychowanie i edukację w kontekście myśli Sokratesa, A. Komeńskiego, J. F. Herbarta, J. Humboldta, J.J. Rousseau

Współczesne koncepcje edukacji w perspektywie humanistycznej. Ukryty i jawny program szkoły. Instytucja szkoły w perspektywie socjologii edukacji

Edukacja tradycyjna vs kształcenie w trybie zdalnym: problematyka praktyki edukacyjnej współczesnej polskiej szkoły, dyskurs "zagrożenia" nowymi technologiami, pytania o możliwości przygotowania do zawodu nauczyciela, warsztat pracy nauczyciela i pedagoga

Autoetnografia edukacji online: autoetnografia jako metoda badań społecznych, doświadczenie jako kategoria badawcza, refleksja nad możliwością odzyskiwania/pojawiania się głosu uczniów i studentów w dyskursie pedagogicznym

Metody dydaktyczne:

Zajęcia są prowadzone na platformie Teams.

Metody wykorzystywane w czasie ćwiczeń: rozmowa, dyskusja, wspólne czytanie i omawianie literatury przedmiotu

Wykłady: wszystkie wykłady są nagrywane i zamieszczane na platformie Moodle. Studenci mogą korzystać z wykładów w dowolnym, dogodnym dla siebie czasie.

Metoda podawcza, prezentacja slajdów obrazujących czym jest ukryty program edukacji (dokumentacja wizualna własna)

Wspólne pisanie tekstu autoetnografii - wprowadzenie do metody

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym kryterium oceny jest poziom aktywności, a także merytoryczne przygotowanie do zajęć, znajomość tekstów stanowiących podstawę dyskusji.

Egzamin: praca pisemna

Refleksja nad studiowanie w czasie pandemii i izolacji. Pytanie o szanse, nowe możliwości i utrudnienia w zdalnej edukacji

ćwiczenia - zaliczenie, kryteria oceny:

bdb - aktywność, znajomość literatury przedmiotu, umiejętne odniesienie własnych refleksji do tekstów pedagogicznych i literackich

db - umiarkowany poziom aktywności, własna refleksja na tematy poruszane w czasie zajęć

dst - słaby poziom aktywności, słaba znajomość omawianych tekstów

ndst - brak zaangażowania w trakcie zajęć, brak znajomości tekstów

wykład - egzamin, kryteria oceny

bdb - praca pisemna na wysokim poziomie znajomości tekstów źródłowych, umiejętnie prowadzona własna refleksja, poprawność metodyczna

db - praca pisemna o średnim poziomie refleksji własnej, ale wystarczającej znajomości literatury, zachowana poprawność wynikająca z przyjętej metody

dst - brak refleksji własnej, słaba znajomość literatury, widoczne uchybienia metodyczne

ndst - praca poza kryteriami oceny

Uwagi:

2 semestr fil. pol. I stopnia, specj. nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)