Leksykografia [W1-FP-S1-L]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Leksykografia [W1-FP-S1-L] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Ulitzka | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://el.us.edu.pl/wh/course/view.php?id=1038 | ||||||||||||||||||
Literatura: |
A. ▪ Literatura podstawowa: – Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, wyd. III rozszerzone, Katowice 2009 [online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/3960/1/Zmigrodzki_wprowadzenie_do_leksykografii_polskiej_%5B2009%5D.pdf] oraz – Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001 [online: http://banko.polon.uw.edu.pl/inne_publikacje.html; http://banko.polon.uw.edu.pl/pliki/inne/z_pogranicza.tif.pdf]. – Piotrowski T., Z zagadnień leksykografii, Warszawa 1994. – Piotrowski T., Zrozumieć leksykografię, Warszawa 2001. – Rudnicka E., Słownik jako tekst kultury, Język Polski 2016, z. 4., s. 47–64. – Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, red. M. Bańko, M. Majdak, M. Czeszewski [online: http://www.leksykografia.uw.edu.pl]. – Wielki słownik języka polskiego PAN. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, red. P. Żmigrodzki i inni, Kraków 2018 [http://rcin.org.pl/dlibra/docmetadata?id=68631&from=publication]. – Żmigrodzki P., Słowo – słownik – rzeczywistość. Z problemów leksykografii i metaleksykografii, Kraków 2008. ▪ Wybrane jednojęzyczne słowniki językowe, przede wszystkim współczesne (powojenne) słowniki ogólne (zwłaszcza: Słownik języka polskiego PAN, red. W. Doroszewski, t. 1–11, Wiedza Powszechna – PWN, Warszawa 1958–1969 [SJPDor; dostępny pod adresem: http://www.sjpd.pwn.pl]; Mały słownik języka polskiego, red. S. Skorupka, H. Auderska, Z. Łempicka, PWN, Warszawa 1968 [MSJP]; Słownik języka polskiego PWN, red. M. Szymczak, t. 1–3, PWN, Warszawa 1978–1981 [SJPSzym]; Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, red. H. Zgółkowa, t. 1–50, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1994–2005 [PSWP]; Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Wilga, Warszawa 1996 [SWJP]; Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1–2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 [ISJP]; Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. 1–4, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 [USJP]; Wielki słownik języka polskiego PAN, red. P. Żmigrodzki [WSJP PAN; online: http://www.wsjp.pl]. ▪ Elektroniczne korpusy tekstów, zwłaszcza Narodowy Korpus Języka Polskiego [NKJP; online: www.nkjp.pl]. B. ▪ Literatura dodatkowa: – Bańko M., Stan i perspektywy współczesnej polskiej leksykografii jednojęzycznej, [w:] Językoznawstwo w Polsce. Stan i perspektywy, red. S. Gajda, Opole 2003, s. 127–141. – Bańko M., Poznaj słownik po okładce. Teksty informacyjno-reklamowe wydawców na okładkach słowników, Poradnik Językowy 2003, z. 8, s. 3–21. – Bańko M., Słowniki ortograficzne w Polsce – fenomen socjologiczny, Prace Filologiczne 2003, t. XLVIII, s. 7–32. – Bańko M., Popularne słowniki w popularnej prasie. Przyczynek do społecznego obrazu słownika, Prace Filologiczne 2004, t. XLIX, s. 7–21. – Bańko M., „Habent sua fata libelli”. O Słowniku języka polskiego pod redakcją Mieczysława Szymczaka, Prace Filologiczne 2006, t. LI, s. 17–30. – Bańko M., Jedność w wielości. Cechy konstytutywne i typologiczne słowników, Poradnik Językowy 2010, z. 4, s. 5–25. – Bańko M., NKJP w oczach leksykografa, [w:] Narodowy Korpus Języka Polskiego, red. A. Przepiórkowski, M. Bańko, R.L. Górski, B. Lewandowska-Tomaszczyk, Warszawa 2012, s. 283–290. – Bartmiński J., Definicja leksykograficzna a opis języka, [w:] Słownictwo w opisie języka, red. K. Polański, Katowice 1984, s. 9–19. – Bartmiński J., Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji, [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin 1988, s. 169–183. – Bednarek A., Grochowski M., Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń1993. – Bień J.S., Kilka przykładów dygitalizacji słowników, Poradnik Językowy 2006, z. 8, s. 55–63. – Bobrowski I., Poprzednie rozwiązania leksykograficzne a najnowsza propozycja słownikowa (na marginesie Praktycznego słownika współczesnej polszczyzny, red. Halina Zgółkowa, t. I–XIII, Poznań 1994–1997), Polonica 1998, t. XIX, s. 211–217. – Bogusławski A., Obiekty leksykograficzne i jednostki języka, [w:] Studia z polskiej leksykografii współczesnej, t. II, red. Z. Saloni, Białystok 1987, s. 13–34. – Bogusławski A., Język w słowniku. Desiderata semantyczne do wielkiego słownika polszczyzny, Wrocław 1988. – Bogusławski A., „Znaczenie” a „językowa konwencja poznawcza”, [w:] O definicjach i definiowaniu, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin 1993, s. 73–82. – Bogusławski A., Danielewiczowa M., Verba polona abscondita. Sonda słownikowa III, Warszawa 2005. – Bogusławski A., Wawrzyńczyk J., Polszczyzna, jaką znamy. Nowa sonda słownikowa, Warszawa 1993. – Burkhanov I., Lexicography. A Dictionary of Basic Terminology, Rzeszów 1998. – Czelakowska A., Wielki słownik języka polskiego PAN jako słownik elektroniczny, Język Polski 2012, z. 5, s. 336–347. – Danielewiczowa M., Czego brak w słownikowych opisach znaczenia? Semantyka – leksykografii, Prace Filologiczne 2010, t. LVIII, s. 97–109. – Derwojedowa M., Zawisławska M., Relacje semantyczne w Słowosieci, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego 2007, z. LXIII, s. 217–230. – Doroszewski W., Z zagadnień leksykografii polskiej, Warszawa 1954. – Dubisz S., Kwalifikatory w słowniku – problem nie tylko leksykograficzny, Prace Filologiczne 2011, t. LX, s. 99–108. – Duda B., Lisczyk K., Narzędzia cyfrowe w polonistycznej dydaktyce akademickiej – zastosowania, możliwości, perspektywy, Forum Lingwistyczne 2018, nr 5, s. 143–154 [online: http://www.forumlingwistyczne.us.edu.pl/wp-content/uploads/12-Narz%C4%99dzia-cyfrowe-w-polonistycznej-dydaktyce-akademickiej-zastosowania-mo%C5%BCliwo%C5%9Bci-perspektywy.pdf] – Dwa studia z polskiej leksykografii współczesnej, red. Z. Saloni, Białystok 1981. – Engelking A., Markowski A., Weiss E., Kwalifikatory w słownikach – próba systematyzacji, Poradnik Językowy 1989, z. 5., s. 301–314. – Grochowski M., Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń 1982. – Grochowski M., Informacja semantyczna w słownikach popularnych i naukowych. Postulaty metodologiczne, Poradnik Językowy 2004, z. 9, s. 8–18. – Gruszczyński W., Słowniki w warsztacie pracy dziennikarza (zarys), [w:] Polszczyzna w komunikowaniu publicznym, red. W. Gruszczyński, J. Bralczyk, G. Majkowska, Warszawa 1999, s. 115–151. – Kopcińska D., Informacja składniowa w słowniku (historia – współczesność – perspektywy – projektowane modele), Prace Filologiczne 2010, t. LVIII, s. 169–194. – Majdak M., Słownik warszawski: koncepcja – realizacja – recepcja, Warszawa 2008. – Matuszczyk B., Słownik języka polskiego S. B. Lindego. Warsztat leksykografa, Lublin 2006. – Mikołajczak-Matyja N., Definiowanie pojęć przez przeciętnych użytkowników języka i przez leksykografów, Poznań 1998. – Miodunka W., Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa 1989. – Nowe studia leksykograficzne 1–2, red. P. Żmigrodzki, R. Przybylska, Kraków 2007–2008. – Pałka P., Kwaśnicka-Janowicz A., Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków 2017 [online: https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf] – Rudnicka E., Znaczenie metaforyczne w polskiej tradycji słownikarskiej. Studium leksykologiczno-leksykograficzne, Warszawa 2004. – Rudnicka E., O kontekście historycznym oraz recepcji w polskiej metaleksykografii przedwojennego słownika języka polskiego pod redakcją Tadeusza Lehra-Spławińskiego, Język Polski 2014, z. 2., s. 93–103. – Saloni Z., Perspektywy polskiej leksykografii jednojęzycznej, Poradnik Językowy 1996, z. 7, s. 1–18. – Saloni Z., Homonimia a hasła w słownikach polskich, Język Polski 1996, z. 4–5, s. 303–314. – Ulitzka E., Polska leksykografia jednojęzyczna po roku 1989 – wybrane zagadnienia, Język Polski 2015, z. 1–2, s. 64–80. – Urbańczyk S., Sieradzka-Baziur B., Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, wyd. IV zmienione i poszerzone, Kraków 2000. – Walczak B., Słownik wileński na tle dziejów polskiej leksykografii, Poznań 1991. – Walczak B., Kilka uwag o lukach i niedociągnięciach współczesnej leksykografii polskiej, Język Polski 1995, z. 1, s. 23–32. – Zgółkowa H., Praktyczność, czyli służebność słownika wobec odbiorcy, [w:] Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów, red. K. Handke, H. Dalewska-Greń, Warszawa 1994, s. 363–373. – Żmigrodzki P., Ciągłość i przemiany w polskiej leksykografii współczesnej, Polonica 2001, t. XXI, s. 305–327. – Żmigrodzki P., Teraźniejszość i przyszłość polskiej leksykografii językoznawczej, Poradnik Językowy 2003, z. 1, s. 20–33. – Żmigrodzki P., 2004: O polskich słownikach ortograficznych z punktu widzenia metaleksykografii, Poradnik Językowy, z. 5, s. 15–30. – Żmigrodzki P., Słownik jako korpus tekstów – korpus tekstów jako słownik. Perspektywy polskiej leksykografii naukowej, Poradnik Językowy 2005, z. 6, s. 3–14. – Żmigrodzki P., Kryteria ewaluacji opisów leksykograficznych, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego 2005, z. LXI, s. 13–25. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Proponowana tematyka zajęć: 1. Zakres zainteresowań i status leksykografii oraz metaleksykografii; relacja: leksykografia – metaleksykografia – językoznawstwo; leksykografia a leksykologia (przedmiot zainteresowań poszczególnych dyscyplin leksykologicznych). 2. Co to jest słownik? Słownik językowy a encyklopedia (słownik encyklopedyczny) – podobieństwa i różnice. Typologia słowników językowych (podziały ze względu na różne kryteria). 3. i 4. Budowa słownika językowego: makro- i mikrostruktura. Pojęcia: artykuł hasłowy, hasło, wyraz hasłowy. Przedmiot opisu słownikowego; wyraz hasłowy a jednostka leksykalna. Struktura artykułu hasłowego w słowniku ogólnym (różne sposoby realizacji poszczególnych elementów artykułu hasłowego w wybranych słownikach ogólnych (np. SJPDor, MSJP, SJPSz, PSWP, SWJP, ISJP, USJP); specyfika słowników prymarnie elektronicznych (na przykładzie WSJP PAN). Czynniki wpływające na makro- i mikrostrukturę słownika (ogólny zarys problemu). 5. Dawne i współczesne metody pracy nad słownikami. Elektroniczne korpusy tekstów (na przykładzie Narodowego Korpusu Języka Polskiego) – jak korzystać i do czego mogą się przydać? Tzw. przykłady użycia w słowniku (typy przykładów użycia; rola dokumentacji i produkcji). 6. Definicje i definiowanie jednostek leksykalnych. Typologie definicji. Struktura klasycznej definicji równościowej. Zasady poprawnego definiowania jednostek leksykalnych. Specyfika definicji w ISJP (na tle innych słowników). 7. Polisemia i homonimia jednostek leksykalnych (podstawowe typy). Kryteria odróżniania homonimii i polisemii w słownikach (na przykładzie merytorycznych i formalnych rozstrzygnięć we współczesnych słowników ogólnych) na tle ustaleń teoretycznych. 8. Podstawowe relacje znaczeniowe między jednostkami leksykalnymi. Miejsce i sposoby informowania o relacjach znaczeniowych jednostek w słownikach ogólnych (np. ISJP, PSWP, WSJP PAN). Makro- i mikrostruktura wybranych słowników relacji znaczeniowych (i sposoby rozumienia tych relacji w leksykografii). Słowosieć. 9. Pojęcie związku frazeologicznego (frazeologizm a jednostka leksykalna; frazeologizm a kolokacja; frazeologizm a frazem; frazeologizm a przysłowie); formalne i semantyczne podziały frazeologizmów. Miejsce frazeologizmów w słowniku ogólnym (różne sposoby ich notacji, np. w USJP, SWJP, ISJP). Sposoby rozumienia frazeologii we współczesnych słownikach frazeologicznych. Słowniki kolokacji. 10. i 11. Inne typy informacji w artykule hasłowym, np.: – informacja etymologiczna w słowniku ogólnym (w porównaniu ze słownikami etymologicznymi i słownikami wyrazów obcych); – informacja gramatyczna w słowniku ogólnym (bezpośrednia, pośrednia; eksplicytna, implicytna); miejsce i sposób prezentacji (w słowniku ogólnym) informacji fleksyjnej, składniowej, słowotwórczej; słowniki gramatyczne; – kwalifikatory i inne informacje pragmatyczne w słowniku ogólnym; różne typologie kwalifikatorów. 12. Dzieje leksykografii polskiej (propozycje periodyzacji). Podstawowe (leksykograficznie istotne) informacje o słownikach: Murmeliusza, Mymera, Mączyńskiego, Knapiusza, Trotza, Lindego, oraz o tzw. słowniku wileńskim, tzw. słowniku warszawskim i słowniku języka polskiego pod red. T. Lehra-Spławińskiego. Ewolucja opisu leksykograficznego. 13. Polska leksykografia (i metaleksykografia) powojenna; dominacja koncepcji W. Doroszewskiego; dyskusje metodologiczne lat 80.; przełom w leksykografii w latach 90. XX w.; zmiana statusu słownika. Leksykografia najnowsza – perspektywy rozwoju; słowniki drukowane a słowniki komputerowe: zdygitalizowane oraz prymarnie elektroniczne (na przykładzie WSJP PAN). 14. Przegląd najważniejszych współczesnych polskich słowników ogólnych (SJPDor, MSJP, SJPSz, PSWP, SWJP, ISJP, USJP, WSJP) – przyczyny podobieństw i różnic w makro- i mikrostrukturze. 15. Słownik jako tekst kultury i świadectwo czasów – na wybranych przykładach, np.: – propaganda ustrojowa w SJPDor (w definicjach, przykładach użycia, kwalifikatorach); – poprawność polityczna w najnowszych słownikach; – strategie reklamowe wydawców słowników: dawnych i nowych. Uwaga: O kolejności tematów i stopniu szczegółowości omawianych zagadnień decyduje prowadzący zajęcia. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia z wykorzystaniem materiałów poglądowych i internetowych źródeł wiedzy, a także prezentacji, w tym również prezentacji interaktywnych); metoda problemowa, dyskusja; metoda zadaniowa: indywidualne i wspólne ćwiczenia praktyczne (m.in. przy użyciu „wspólnej” tablicy w aplikacji BigBlueButton), analiza materiału językowego (m.in. zgromadzonego w korpusach elektronicznych, np. NKJP - www.nkjp.pl, przeszukiwanego za pomocą dostępnych narzędzi: Poliqarp, PELCRA) i słownikowego (pochodzącego m.in. z elektronicznych słowników internetowych, np. WSJP - https://www.wsjp.pl/); lektura literatury specjalistycznej wskazanej przez prowadzącego. Zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej - jako spotkania w czasie rzeczywistym na platformie e-learningowej Moodle (w ramach aplikacji BigBlueButton) i/lub MS Teams. Kurs założony na platformie Moodle posłuży również do gromadzenia i porządkowania przydatnych materiałów dydaktycznych (przyporządkowanych do poszczególnych tematów), przeprowadzenia sprawdzianu oraz oddawania prac zaliczeniowych i zadań domowych (także w formie postów na tematycznym forum dyskusyjnym – z możliwością wzajemnego komentowania wpisów przez uczestników zajęć). |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane jest przygotowanie merytoryczne studenta do zajęć (na podstawie zadanej literatury lub materiałów), wykonywanie zadań i prac domowych, aktywne uczestnictwo w zajęciach zdalnych na platformie Moodle (https://el.us.edu.pl/wh/course/view.php?id=1038) lub MS Teams. Ocenę końcową z przedmiotu stanowi średnia dwóch ocen cząstkowych: 1. oceny z pracy domowej oraz 2. oceny ze sprawdzianu. 1. Przedmiotem pracy domowej będzie stworzenie (na podstawie elektronicznego korpusu tekstów, np. NKJP) własnego artykułu hasłowego do słownika językowego – ogólnego (według ustalonego schematu omówionego ze studentami). Temat pracy ustala prowadzący w porozumieniu ze studentem. 2. Pisemny sprawdzian będzie obejmować wiadomości na temat różnych kryteriów typologii słowników językowych, przeznaczenia poszczególnych typów słowników i możliwych sposobów ich wykorzystania, konstytutywnych elementów mikrostruktury poszczególnych typów słowników, historii polskiej leksykografii, budowy i typów definicji słownikowych, rozumienia relacji semantycznych, typów homonimii i polisemii itp. Dokładny zakres zagadnień ustala prowadzący zajęcia. Test zostanie przeprowadzony w formie zdalnej za pomocą narzędzi dostępnych na platformie Moodle (Test (Quiz)) lub na MS Teams (Formularze – Forms). Na ocenę końcową będzie mieć również wpływ aktywność na zajęciach. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 semestr fil. pol. I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.